Skvělá je automatická převodovka, v komfortním režimu řadí krásně hladce, ve sportovním rychle.
Testování finalistů Ankety Auto mého srdce je v plném proudu. Osud či spíše naše hlasování tomu tak chtělo, že máme letos šest finalistů, a tím pádem i co dělat, abychom stihly všechna auta pořádně vyzkoušet a zhodnotit. Dnes přichází na řadu Mercedes GLE, který se může na první pohled pyšnit jedním „nej“ ankety. Jde o bezkonkurenčně největšího finalistu.
Cílem ankety AUTO MÉHO SRDCE je ocenit výrazné nově uvedené vozy na českém trhu, které nejvíce oslovují ženské publikum. Do druhého kola porotkyně, mezi kterými, kromě mě 💁🏼♀️, nechybí moderátorka Tereza Tobiášová, zpěvačka Annamária d’Almeida nebo podnikatelka Eva Čejková, vybraly tyto modely: BMW řady 4, Subaru Forester, Hyundai Tucson, Opel Mokka, Škodu Octavii a právě Mercedes-Benz GLE.
Na webu ankety probíhá hlasování veřejnosti o nejlepší auto z ženského úhlu pohledu Dámská autovolenka. Motivací této ankety je zjistit, který model si získal srdce českých řidiček. Více informací a kompletní přehled nominovaných vozů najdete zde.
Poprvé se nám mezi letošními testovanými finalisty objevil Plug-in neboli „nabíjecí“ hybrid. Tahle technologie může být skvělé řešení jak snížit emise a spotřebu klasického paliva. Jeho majitele nelimituje stále ještě nedostatečná infrastruktura, co se nabíjecích stanic týče, přitom může, pokud má kde dobíjet a nejezdí pravidelně jízdy delší než nějakých 50 km (u GLE 80 km i více), jezdit skoro 100 % elektricky. Plug-in hybrid však umí jezdit i plně na benzin či naftu, když má baterie vybité. Takže na druhou stranu nemusíte dobíjet, když nechcete nebo nemůžete. Na tohle téma se teď vedou vášnivé debaty, jestli si plug-in hybridy zaslouží výhody registračních značek „EL“ (o co jde, si můžete přečíst zde), když nikdo nehlídá, jestli majitel poctivě nabíjí. Já si myslím, že každý kdo má auto, platí státu tolik desátků a odpustek, že buďme přející vůči všem, co získají něco nazpět. A ony ty „EL“ výhody u nás nejsou ani nijak dechberoucí a závistihodné.
Je to obr! Délka bezmála pět metrů a hlavně šířka lehce přesahující 2 metry. Jako pardon, ale tohle je fakt kus auta. Nežijeme v USA, vím, že existuje Cadillac Escalade a větší pecky, ale tady v srdci Evropy a Prahy máme jiná měřítka. Popravdě, když sedíte za volantem, přijde vám auto snad ještě větší. A to ani nemluvím o hmotnosti 2,7 tuny. Design ani jízdní vlastnosti (trochu těžkopádné, auto moc „necítíte“ – možná vám to vadit nebude, ovšem komfort chválím, viz níže) mě úplně nenadchly. A to byl testovaný kousek vyšperkovaný sadou AMG za bezmála 100 000 Kč. Ta mu bezesporu slušela, ale já jsem u aut podobné velikosti spíše na ostré hrany než obliny. Prodeje GLE jsou však skvělé. Víte, že v lednu bylo GLE mezi 20 nejprodávanějšími modely na českém trhu? A ženy za jeho volantem vídám více než často. Velký vliv na to bude mít ten pocit bezpečí, který GLE poskytuje. O aktivní bezpečnost se stará řada jízdních asistentů. Asistent pro jízdu v pruzích, hlídání mrtvého úhlu, aktivní brzdový asistent nebo skvěle fungující adaptivní tempomat. Za zmínku stojí i hlasové ovládání, více jsem o něm psala v článku z představení Mercedesu třídy A, kde mělo svou premiéru zde. Stačí říct „Můj Mercedesi,…“ a pokračovat vyjádřením vašeho přání. Velmi funkční a skvělé, podobně jako asistentka Laura u Škody Octavia, o které jsem psala nedávno zde. Pro jaké další vlastnosti a vychytávky by GLE stálo za hřích?
Vzduchový, výškově nastavitelný podvozek
Vzduchové odpružení přispívá nejen velmi dobrému komfortu i na pražských kočičích hlavách, ale i pohodlnému nastupování a vystupování. Podvozek je výškově stavitelný,a to v opravdu velkém rozsahu, odhadem snad 5 cm. Pokud je „vypumpovaný“ nahoru, má GLE asi výbornou průjezdnost v terénu a můžete najíždět na obrubníky, jako by to byla stébla trávy (to se nedělá, to je jasné ☺️), ale na druhou stranu, pokud jste menšího vzrůstu, bude se vám špatně nastupovat a vystupovat. Vystupování je pak spíše takové vyskočení, na to jsem se chystala na fotce. 😁 Ale když je auto v silniční, nízké poloze, je celý proces výrazně příjemnější. Ve standardu jsou klasické tlumiče a pružiny, vzduchový podvozek je za příplatek 55 000 Kč.
EQ hybridní technologie – naftový plug-in hybrid
Dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 194 koní plus elektromotor s výkonem 136 koní. Celkem to máme 319 koní systémového výkonu (výkony motorů nelze jednoduše sečíst, ale to by bylo na delší vyprávění). Na stovku tohle GLE zrychlí za působivých 6,8 sekundy, maximální rychlost je 210 km/h. Většina automobilek dělá plug-in hybridy s benzinovým motorem, kombinace s dieselem mi však přijde skvělá, zvláště pro auto jako je GLE. Na elektřinu by GLE mělo umět jet až 160 km/h a ujet více než 100 km (to ovšem jen v případě výrazně nižší cestovní rychlosti). V praxi se nám po plném nabití ukázal dojezd 80 km, což je reálná hodnota, a to je perfektní! Navíc díky výkonnému elektromotoru jede GLE na elektřinu opravdu rádo a často a umí i obstojně zrychlovat. V převážně elektrickém režimu se můžete těšit na spotřebu do 3 l/100 km. Tenhle plug-in hybrid je opravdu funkční a využitelný! Kromě toho, pokud zrovna není zásuvka v dosahu nebo pospícháte, máte v záloze velkou nádrž a naftový motor (dojezd až 600 km na naftu). Ten se připojuje/startuje naprosto nepostřehnutelně!
Řazení pod volantem
Amerika? Když se řekne řazení pod volantem, první, co si vybavím, je nějaké americké auto. Mercedes však tohle řešení už v novodobé historii také používá pěknou řádku let a z mého pohledu je to velmi šikovné. Ušetříte prostor na středové konzole, kde může být více odkládacích prostor nebo touchpad – ovládací prvek palubního systému, viz níže. Mercedes už od nepaměti používá tzv. jednopáčkové řešení, kdy je pod volantem jen jedna páčka, nalevo, základně blinkry a stěrače. Světla se zapínají otočným ovladačem nalevo pod volantem. Pravá páčka byla tedy volná a využila se jako volič řazení automatické převodovky. Chce to samozřejmě trochu zvyku, ale za mě nejlepší řešení!
Touchpad – komunikace s palubními systémy
Multimediální systémy se dnes v drtivé většině ovládají dotykově jako tablet či mobilní telefon. Mercedes se však drží řešení s „dálkovým ovládáním“. Já upřímně preferuji ovládání dotykové, je mi přirozenější nebo jen bližší, známější. Ale musím říct, že to má Mercedes vymyšlené opravdu šikovně. Je tu dotyková plocha, po které jezdíte prstem jako po touchpadu, za kterým je praktická opěrka ruky, která vypadá jak myš. Tohle řešení nahradilo dříve používané kolečko. S touchpadem se každopádně člověk naučí pracovat po pár kilometrech. Pohybem prstu se v menu dostanete kam potřebujete, poklepáním potvrdíte výběr.
Maximální komfort daný zmiňovaným vzduchovým odpružením, ale i skvělým odhlučněním kabiny činí jízdu v GLE samu o sobě relaxační. K tomu Mercedes přidává vestavěný parfém (na výběr z různých vůní), jehož vůně se decentně přes ventilační systém distribuuje do kabiny. Konec stromečků na zrcátku. Tak trochu i s vůní je spojená funkce „Energizing control“. Je to soubor funkcí, které působí na všechny vaše smysly za zvoleným účelem. Může to být zvýšení energie, relaxace, povzbuzení, soustředění… Nastavení teploty, vůně, hudba (koncertní síň z auta dělá surround soundsystém Burmester s 15 výkonnými reproduktory), ambientní osvětlení či masážní funkce sedadla. Vybírat můžete z přednastavených programů a „terapií“, které pro vás Mercedes připravil. Mimochodem ta masážní sedadla jsou opravdu skvělá!
Prostorný a světlý interiér
Tady se ty rozměry GLE, o kterých jsem psala v úvodu, zúročí. Robustnost a pocit bezpečí. Zároveň prostornost a perfektní prosvětlení interiéru. Takový je Mercedes GLE uvnitř. Jeho interiér je opravdu obrovský, je tu spousta místa na hlavu, ramena, nohy. Přední spolujezdcova sedačka byla při focení v krajní poloze, posunutá zcela vzad. Testovaný kousek měl navíc panoramatické střešní okno, které zasahuje i nad zadní sedadla. Sedačky jsou pohodlné. Objem kufru v základním uspořádání je 490 litrů („nehybridní“ verze mají 630 litrů). Zmenšení kufru hybridní verze vypadá hůře na papíře, v tabulkových hodnotách, v praxi to skoro nepoznáte, kufr má pravidelný tvar a je skvěle využitelný.
Ovladače elektrických předních sedadel na dveřích
Taková drobnost a opět něco, co Mercedes dělá jinak než většina ostatních. Ovladače elektrického nastavení předních sedadel naleznete na výplních dveří. Nemusíte tak šátrat mezi sedákem a dveřmi ve snaze nahmatat ten správný čudlík a postupem „pokus/omyl“ nastavovat sedačku do požadované polohy. Tady je vše jasné a krásně v dosahu včetně tlačítek pro uložení až třech nastavení do paměti. Do paměti se ukládá i nastavení vnějších zpětných zrcátek a volantu, pokud je elektrický, tak jako v případě testovaného GLE.
Vyhřívání na míru vašemu pozadí
Bolí vás bederní páteř? Nebo máte zmrzlé pozadí? Nevyhovuje vám distribuce a rozložení tepla, jakou standardně poskytují vyhřívaná sedadla v autech? V GLE si můžete vše nastavit tak, aby vás hřálo tak akorát a na těch správných místech. Není to geniální? Nastavení najdete v menu palubního systému, koneckonců stejně jako nastavení většiny komfortních a bezpečnostních prvků auta. Nechybělo tu samozřejmě ani vyhřívání volantu. Já se každopádně těším na přicházející sezónu, kdy nebude vyhřívání třeba, případně ho můžete využít leda na uvolnění namožených svalů po cvičení.
Tags – Mercedes-Benz.cz, Mercedes-Benz GLE, Anketa Auto mého srdce
Foto: Jana Neckářová Paterová
Mohlo by vás také zajímat:
Škoda Octavia – finalistka ankety Auto Mého srdce – Čím na mě udělala dojem?
Subaru Forester – finalista ankety Auto Mého srdce – Čím na mě udělal dojem?
Hyundai Tucson – finalista ankety Auto Mého srdce – Čím na mě udělal dojem?
BMW řady 4 – finalista ankety Auto Mého srdce – Čím na mě udělalo dojem?
Opel Mokka – finalista ankety Auto Mého srdce – Čím na mě udělal dojem?