Možná vás překvapí, jak skvěle dokáže tohle „testosteronové“ auto holce sednout!
Nejsou vám jasné pojmy „hybrid“ a „plug-in hybrid“ a rozdíly mezi nimi? Stručné vysvětlení pojmů pro hybridní „panny“. 😉
Hybrid je auto, na jehož pohonu spolupracuje klasický motor a elektromotor. Baterky se dobíjejí od klasického motoru, případně „zbytkovou“ energií při brzdění. Plug-in hybrid je to samé s tím rozdílem, že jeho baterky můžete dobíjet i ze zásuvky. Obvykle tak zvládne jet déle na elektřinu a je tak více „eko“. Jenže pokud obsluha a zacházení je u hybridu v praxi stejná jako u konvenčního auta s automatickou převodovkou, tak v případně plug-in hybridu je to už maličko jiné. Smysl má jen, když ho skutečně dobíjíte ze zásuvky. A ne každý má tu možnost…
Ano, i dojezd na benzin je u plug-in hybridů často velmi slušný, výjimkou není ani 600 km na jednu nádrž. A tak se šušká, že někteří majitelé čerpají legislativních výhod vyplývajících z vlastnictví plug-in hybridu (v každém evropském státě je to jiné, někde jsou velké dotace, takže ani pořizovací cena není problém, samozřejmě různé úlevy na daních či poplatcích za parkování, vjezdy do různých zón či dálnice, jak je to u nás se dozvíte zde) a zároveň čerpají výhradně benzin. Takže s autem jezdí v hybridním režimu, což je samozřejmě také ekologičtější než „klasika“, ale s pouhým hybridem, který nenabízí možnost externího dobíjení by na zmíněné výhody nedosáhli. Chytré či podvod, je na vás jak tomu chcete říkat, sama už nevím co si o tom dnešním světě a legislativě myslet, každopádně prý některé země už plánují projednat s automobilkami právo na nahlédnutí do servisních dat z řídicí jednotky a pokud se zjistí, že někdo takhle zlobí, budou mu odebrána privilegia (a dostane dvě očkování místo jednoho!).
A teď ještě více vážně a k věci, plug-in hybrid nemůžete dobíjet výhradně na rychlonabíječkách! Dochází k velkému namáhání baterií, které brzo ztrácí svou kapacitu. V řídicí jednotce to všechno je, takže stěžovat si na sníženou kapacitu baterií v záruce v případě takové nabíjecí „hygieny“ nemá smysl, budete mít smůlu. Rychlonabíječka je v případě plug-in hybridu jen nouzové řešení.
Dobrý den, podobné informace se asi dají nejlépe získat na stránkách jednotlivých značek aut, které vyrábějí hybridní auta. Zkoušela jsem zjistit například informace o plug-in hybridu DS7 Crossback E-Tense: Spojuje spalovací benzinový motor o objemu 1 598 cm3 a výkonu 200 k se dvěma elektrickými motory a baterií o kapacitě 13 kWh. Základní technické údaje:
• Celkový výkon (300 k)
• Max. točivý moment hybridního pohonu – 520 Nm
• Pohon 4×4
• Dojezd se 100% elektrickým je 58 km (v normě WLTP)
• Objem zavazadelníku zachován (ve srovnání s vozem DS7 CB s termickým motorem)
Kombinovaný provoz:
• Emise CO2 – 30 g/km
• Spotřeba paliva – 1,3 / 100 km (s plně nabitou baterií a vyčerpáním kapacity baterie)
Informace k nabíjení:
Nabíjení v domácím prostředí
1. Standardní zásuvka, 8A, 230V 7 hodin
2. Zesílená zásuvka, 14A, 230V 4 hodiny
3. Wall Box (veřejná dobíjecí stanice), 32A, 7,4 kW 1 hod 45 minut 4. Super rychlé dobíjení -> nelze pro E-TENSE
S vozidlem jsou dodány 2 kabely:
• Jednofázový, 3,7 kW (pro připojení ke klasické nebo zesílené zásuvce)
• Jednofázový, 7,4 kW (pro připojení do domácí či veřejné nabíjecí stanice Wall Box)
Odkaz na PDF s ceníkem, který obsahuje i technické údaje:
https://data.dsautomobiles.cz/pdf/ceniky/cenik-ds7crossback.pdf?_ga=2.62062636.1203410736.1580317198-2040712744.1580317198
Více jsem se technice tohoto modelu věnovala i v článku zde:
https://www.autokabelky.cz/na-kaficku/ds7-crossback-e-tense-pojmy-a-jizdni-dojmy/
Děkuji za dotaz, vzhledem k zaměření webu/blogu nejsou v článcích primárně technické popisy. Snad jsem vám trochu pomohla, kdyžtak dejte vědět! :-)
Mějte se hezky, zdraví Veronika
Dobrý den Veroniko.
Byl jsem do dneška „hybridní panna“ a tak jsem si zadal do gůglu „plug-in hybrid“ a první článek, na který jsem se rozhodnul kliknout, by ten Váš z 9.9.2020. Jasný, stručný, výstižný, srozumitelný, vtipný.. Na žádný další jsem už klikat nemusel. Jako bonus jsem si pak ještě dopřál Vaši odpověď z 22.6.2020 na námitky nějakého remcálka z 18.6. – a vím všecko, co jsem potřeboval vědět. Ušetřený čas jsem tak mohl věnovat tomuto poděkování :-)
Děkuji, zdravím Vás a přeji nadále otevřený kanál na vesmírný zdroj inspirace.
Pavel Obdržálek (a jen pro Vaši představu – r.n. 1966, v r. 1990 absolvent FE VUT Brno.. :-))
Krásný den Pavle, to mě moc a moc těší, že Vám článek pomohl a ušetřil čas! A stejně tak mě těší, že můj článek „prošel“ a obohatil dokonce absolventa VUT Brno! :-) Sama klasickým hybridem (Toyota C-HR) jezdím a můžu doporučit. Veliké díky za krásný komentář!
Junek
Dobrý den,všech těch keců jak funguje Plug in hybrid je plný internet,ale marně scháním skutečný technický popis systému,např.na jaké napětí systém funguje,jak se dobíjí,jak funguje nabíječka v autě,jakým proudem se dobíji při rekuperaci,na jaké napětí funguje elektromotor atd.tyto informace však jsem nikde nenašel.Děkuji případně za odpověd‘.