První dojmy a pojmy – Citroën C5 Aircross Hybrid

18.9.2020 Veronika Petrů 0 komentářů

Historicky první Citroën, který se nabíjí ze zásuvky. Doba elektrická zdá se být k nezastavení, a tak jsem opět byla na představení modelu, který se řadí k těm alternativním. Praktický kříženec MPV a SUV, Citroën C5 Aircross přichází na trh ve své plug-in hybridní verzi.

Pravidelným čtenářkám a čtenářům Autokabelek není Citroën C5 Aircross neznámý. Dojmy z prvního svezení a veškeré informace o novince jsem s vámi sdílela v článku Jízda s novým Citroën C5 AirCross, pak o pár měsíců později jsem tuhle novinku otestovala v rámci dámského testování aneb Testimonial – Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi (2019) a byla i skvělá příležitost si společně zapózovat, jedna z fotek z Autfitu k Citroën C5 Aircross je dodnes úvodní fotkou facebookového profilu Autokabelek. A C5 Aircross má úspěch i na trzích. Od uvedení se jich prodalo na 250 000 kusů, 95 % pak v efektní variantě color pack (v nabídce 36 exteriérových barevných kombinací a 5 variant interiéru).

Mise 2025

Do roku 2025 plánuje Citroën kompletní elektrifikaci své modelové řady, což znamená, že v každé modelové řadě bude k dispozici plug-in hybridní či elektrická verze. Do konce roku 2021 přijdou hned tři další modely. C5 Aircross plug-in hybrid je první vlaštovkou. Možnost využití 100% elektrického pohonu, který se hodí při jízdách po městě, ale zároveň nezávislost na “zásuvce”, kterou poskytuje benzinový motor a která je naopak perfektní na delších cestách. Citroën je aktuálně celoevropsky na druhém místě v žebříčku automobilek vyrábějících auta s nejnižší průměrnou hladinou CO2. A bylo by logicky škoda si to pro mě zkazit, EU bude do budoucna přísnější co se emisí i emisních odpustků týče. Automobilky, které vyrábějí auta “bohatší” na emise, musí platit opravdu šílené částky/pokuty.

Najdi C5 rozdílů aneb poznávací znaky hybridu

Hybridní verzi poznáte podle modrých lamel na předním nárazníku a bočních náraznících neboli Airbumpech. Písmenko „H“ mohou pozornější objevit na předních blatnících no a na víku kufru je stručně a jasně napsáno Hybrid.

Nejekologičtější, ale i nejrychlejší

Dojezd až 55 kilometrů na elektriku (podle výzkumů jezdí 75 % zákazníků denně méně než 40 km), jízda v elektrickém módu rychlostí až 135 km/h, baterie Li-ion 200V – 13,2 kWh. Elektromotor o výkonu 109 koní. Benzinový motor 1.6 PureTech/180 koní je vrcholnou benzinovou motorizací celé modelové řady. C5 Aircross Hybrid je tak ekologickou, ale paradoxně i výkonovou královnou modelové řady. Celkový výkon je vypočítán na 225 koní (nelze jednoduše sčítat výkony motorů). Aby to všechno správně fungovalo a výkon proudil na přední kola, si vzala na starosti osmistupňová automatická převodovka Ë-EAT8, známá a mnou chválená z mnoha modelů, ale tady samozřejmě jinak naladěná pro optimalizaci řazení pro nejlepší rekuperaci během jízdy, baterie se významně dobíjejí při brzdění motorem. Na voliči najdete polohu “B”, jde o ekvivalent “D” ovšem daleko “rekuperačně” silnější jízdní mód. Slibovaná kombinovaná spotřeba 1,4 l/100 km zajistí bezplatné parkování na modrých zónách v Praze a další výhody (viz značky “EL” a článek zde), její dosažitelnost je však z mého pohledu diskutabilní a opravdu výrazně záleží na vašich jízdách a řidičských návycích.

Dobíjení

Z klasické zásuvky se baterie dobíjí přes noc a v závislosti na typu zásuvky se doba nabíjení pohybuje v rozmezí 4 až 7 hodin. S využitím 32A Wallboxu se baterie dobije za méně než 2 hodiny. Abyste mohly využít výhodnějších tarifů cen elektřiny mimo špičku, může být nabíjení odloženo pomocí naprogramování. Dobíjení si jednoduše nastavíte na displeji na středové konzole nebo ve vašem telefonu prostřednictvím aplikace MyCitroën.

Speciální funkce…

Onen zmiňovaný displej na středové konzole vám kromě funkcí, na které už jsou řidiči nových, “chytrých” aut zvyklí a o kterých jsem psala už v článku o samotném C5 Aircross, umožňuje i správu hybridního systému a poskytuje veškeré potřebné informace o jeho fungování. Zjistíte zde aktuální dojezd v elektrickém režimu, čas nabíjení, rychlost nabíjení, informace o režimu jízdy a o využití výkonu a toku elektrické energie, spotřebě a další. Funkce ë-save znamená možnost uchování elektrické energie na pozdější využití. Můžete si například schovat 20 elektrických kilometrů na průjezd městem (přinejhorším můžete baterie cíleně dobít od spalovacího motoru, například pokud byste potřebovaly na vjezd do nízkoemisní zóny). Režimy jízdy jsou 100% elektrická jízda, hybridní režim nebo režim Sport. Zajímavostí je indikátor elektrické jízdy ve vnitřním zpětném zrcátku, kdy modrá LED značí jízdu výhradně na elektřinu. Přes aplikaci MyCitroën si můžete také na dálku nastavit klimatizaci či vytápění, zapnout, vypnout, nastavit časovač tak, abyste přišly do “připraveného” auta.

…a naopak “běžné” výhody modelové řady C5 Aircross

Variabilita vnitřního prostoru hybridní verze je stejná jako u ostatních verzí, kufr o něco menší. Zadní sedadla jsou samostatně posuvná (o 15 cm) a mají nastavitelný sklon v pěti pozicích. Při úplném sklopení vznikne rovná plocha. Zavazadlový prostor má základní objem 460 až 600 litrů (v závislosti na posunu zadních sedadel, celkově o 120 litrů méně než klasické verze) a součet objemu odkládacích přihrádek v celém autě má hodnotu 33 litrů. Za zmínku stojí i komfortní sedadla vyrobená kombinací tuhé pěny uvnitř sedadla a 15 mm silné strukturované pěny na povrchu, která se přizpůsobí vašim proporcím. Přední sedadla mohou mít i masážní funkce. Pak tu máme 20 jízdních a asistenčních systémůodpružení Progressive Hydraulic Cushions pro ideální jízdní komfort. Nádrž na benzin má objem 43 litrů, to je o 19 litrů méně než běžné verze. I tak je dojezd na benzin perfektní.

Jak (ne)jezdit s plug-in hybridem, aneb rozmohl se nám tu takový nešvar…

Ano, dojezd na benzin je u tohohle modelu více než slušný, ať nežeru, i kdybych počítala spotřebu 7 l/100 km, tak to máme 600 km na jednu nádrž. A tak se šušká, že někteří majitelé čerpají legislativních výhod vyplývajících z vlastnictví plug-in hybridu (v každém evropském státě je to jiné, někde jsou velké dotace, takže ani pořizovací cena není problém, samozřejmě různé úlevy na daních či poplatcích za parkování, vjezdy do různých zón či dálnice) a zároveň čerpají výhradně benzin. Takže s autem jezdí v hybridním režimu, což je samozřejmě také ekologičtější než “klasika”, ale s pouhým hybridem, který nenabízí možnost externího dobíjení (vysvětlení rozdílů zde) by na zmíněné výhody nedosáhli. Chytré či podvod, je na vás, jak tomu chcete říkat, sama už nevím, co si o tom dnešním světě a legislativě myslet, každopádně prý některé země už plánují projednat s automobilkami právo na nahlédnutí do servisních dat z řídicí jednotky a pokud se zjistí, že někdo takhle zlobí, budou mu odebrána privilegia (a dostane dvě očkování místo jednoho!).
A teď ještě více vážně a k věci, plug-in hybrid nemůžete dobíjet výhradně na rychlonabíječkách! Dochází k velkému namáhání baterií, které brzo ztrácejí svou kapacitu. V řídicí jednotce to všechno je, takže stěžovat si na sníženou kapacitu baterií v záruce v případě takové nabíjecí “hygieny” nemá smysl, budete mít smůlu. Rychlonabíječka je v případě plug-in hybridu jen nouzové řešení.

Citroen goes ëlectric! Ale za kolik?

Oproti srovnatelně vybavené běžné verzi si připlatíte 200 000 Kč. Na druhou stranu je třeba říct, že jde o vrcholný model řady a srovnatelně výkonnou běžnou verzi v nabídce nenajdete. Základní, aktuálně akční cena je 895 000 Kč. Možnost vyzkoušet si tenhle plug-in hybrid na rok (další varianty na rok a půl či 2 roky) od 9999 Kč měsíčně dostanou první zájemci o C5 Aircross Hybrid v rámci akce Citroën operativního leasingu. Zatím jde o akci na prvních 30 aut, kdyby byl zájem velký, kdo ví… Pro více info jukněte na stránky citroën.cz.

Jízdní dojmy

Nějaký ten kilometr za volantem hybridní novinky a s tím spojená rekapitulace výhod a nevýhod modelu. Alespoň z mého pohledu.

Palec nahoru

  • převodovka Ë-EAT8 – řadí rychle a zároveň velmi kultivovaně, na rekuperační mód “B” je třeba si chvilku zvyknout, dochází k výraznému zpomalení, jakmile sundáte nohu z plynu. Dá se to však skvěle využít pro pohodovou, plynulou jízdu, často nemusíte ani použít brzdu.
  • Působivý výkon a zrychlení
  • Propojení přes aplikaci MyCitroën – možnost nastavit si na dálku ventilaci, topení, nabíjení, vážně vychytané!
  • Možnost “schovat” si elektrické kilometry či dobít baterie cíleně od benzinového motoru
  • Varianta jak jezdit každý den na elektřinu – do 55 kilometrů až 135 /h (touhle rychlostí samozřejmě 55 km na elektřinu neujedete 😜)
  • Úžasně pohodlný podvozek
  • Pocit o třídu většího auta 
  • Pohodlná sedadla
  • Množství úložných prostor 
  • Skvělé odhlučnění – u Citroënu říkají C5 Aircross hybrid Silent Urban Vehicle
  • Jednoduchá orientace v menu palubního systému
  • Bohatá výbava

Palec dolů

  • Houpavé jízdní vlastnosti  pro klidné a rozvážné řidiče a řidičky naopak plus
  • Pouze s pohonem předních kol – s verzí 4×4 se ani u hybridu nepočítá, u auta za milion je to o to více škoda.
  • Přístrojový štít a jeho přehlednost – já to tam z první nevidím, ale to je hodně subjektivní.
  • Vyšší cena – tak nějak všeobecně… plug-in hybridy jsou prostě celkem drahé.
Co na něho říkáte? Zajímá vás více informací o tomto modelu či plug-in hybridních novinkách?

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *