Jízda s novým Citroën C5 AirCross

8.2.2019 Veronika Petrů , , 0 komentářů

Dokonalá manželka, matka, milenka, kuchařka i manažerka. Dokonalá postava, make-up i kariéra. C5 Aircross je novinka, která takovou praktickou a schopnou superženu v atraktivním balení může evokovat. Případně může být dokonalé matce a manželce dobrým pomocníkem a oporou.

Krabička v dárkovém balení

Rodinné auto typu MPV v atraktivním kabátku ve stylu SUV. Tohle se vážně povedlo. Co se přední části týče, o rodičích nemůže být pochyb. Typický Citroën, maska chladiče i světlomety ve dvou liniích. Auto působí robustně, a to i díky ochranným plastům na bocích karoserie ve spodní části dveří. Světlá výška neboli vzdálenost nejnižšího bodu podvozku od země je 23 cm, což je docela slušné a nemusíte se tak bát obrubníků ani polních cest.

Unesu, uvezu, zvládnu to!

Objem kufru je 580 až 720 litrů v pětimístném uspořádání, záleží na poloze zadních sedadel, která se dají posouvat. Sklopíte-li je, získáte prostor o objemu 1630 litrů a ložnou délku až 1,9 metru.

Chameleon

 

30 barevných kombinací karoserie, to je docela solidní výběr na zamotání hlavičky. 😉 Sedm barev karoserie, tři pakety Color (červená, stříbrná a bílá), což jsou barevné rámečky mlhovek, elementy na bočních ochranných plastech a na střešních nosičích. Pak je tu ještě verze bicolor a všechno se to dá vesele vzájemně kombinovat.

 

Útulné útočiště

Interiér nabízí pět možných variant provedení (standardní plus 4 na fotce vpravo). S žádnou neuděláte chybu, protože interiér je podle mě velmi útulný a příjemný a všechny barevné kombinace i materiály vkusně a citlivě zvolené. Výhodou je spousta úložných prostor, ve středové konzole i všude možně jinde, nechybí ani klimatizovaná schránka na 1,5 litrovou láhev. Teď by člověk spíše ocenil vestavěnou varnou konvici, ale za pár měsíců už orosená láhev bude touhu vyvolávat. Top of the pop je verze s hnědou kůží Nappa. Pravá jako pravá, takže nic pro ochránce zvířat. Každopádně se nabízejí i masážní sedadla s pneumatickou bederní opěrkou pro maximální komfort na cestách. Ten ještě umocňuje speciální pěnová vrstva, která se nachází pod potahem a krásně se přizpůsobuje tvaru vaší ctěné zadnice (u všech verzí).  Zadní sedadla jsou posuvná a mají sklopné opěradlo (family info: 2x isofix vzadu, 1x u spolujezdce). Na komfortu si Citroën zakládá velmi a důkazem toho je i „air quality system“ díky kterému dýcháte v autě vlastně lepší vzduch než venku. 😜

 

Fotím, bavím, jedu, všechno svedu!

20 chytrých technologií z oblasti komfortní a bezpečnostní výbavy. Většina už je známá z jiných modelů a o mnoha asistentech jsem psala už v článku o Citroënu C4 Cactus, Citroënu C3 a C3 Aircross nebo Berlingo. Skvělá věc, kterou musím zmínit, je indukční nabíječka na telefon. Já jsem si pořídila do svého auta jen držák s funkcí indukčního nabíjení (v iSetos – mám verzi s uchycením do mřížek ventilace, ten však teď na eshopu nemají, můžete zkusit v kamenných obchodech, každopádně zde aspoň odkaz na verzi s přísavkou) a maximální spokojenost. Displej multimediálního systému je velký 8palcový (mirror screen telefonu samozřejmostí), k navigaci dostanete doživotní aktualizace map. Stejně jako třeba Citroën C3 může mít i C5 Aircross kameru, která natáčí a fotí situace z vašich cest a úlovky můžete rovnou přes aplikaci sdílet na sociálních sítích. Největší pecka je ale Highway driver assist. Adaptivní tempomat s funkcí stop & go (rozjede se i z nuly, pokud nestojíte dlouho) a asistentem pro jízdu v pruzích umí auto řídit skoro sám. Autonomní řízení fáze 2. Více níže v jízdních dojmech.

Pure & Blue

PureTech je označení benzinových motorů, ty dostane C5 Aircross ve velikostech 1,2 a 1,6 litru s výkony 130 a 180 koní. Blue jsou naftové motory HDI, konkrétně pak 1.5 a 2.0 litru a opět s výkony 130 a 180 koní. Na výběr je manuální šestistupňová a automatická osmistupňová převodovka. Tu je možné mít ke všem motorům vyjma 1.2 PureTech, s nejvýkonnějšími motory se naopak kombinuje jen automat. Poháněna jsou výhradně přední kola (nechybí systém Grip Control neboli stabilizační systém, který si můžete uzpůsobit podle povrchu, po kterém právě jedete), hybrid by měl přijít v roce 2020.

Cena a výbava

Akční ceny budou platit celý rok. První zákazníci dostanou sadu zimních kol zdarma. Plánuje se, že to bude prvních 100 prodaných C5 Aircross neboli jeden z odkazů na letošní stoleté výroční značky Citroën. Nejlevnější C5 Aircross vyjde na 530 000 Kč. Za hlavní konkurenci se považuje Renault Kadjar, Hyundai Tucson nebo Ford Kuga. A zapomínat by se logicky nemělo ani na sesterský či spíše bratrský Peugeot 5008, se kterým se nový Citroën C5 Aircross vyrábí na jedné lince. Na kompletní ceník se můžete podívat zde. Chystá se ještě hybridní verze, ovšem ta by měla být až začátkem roku 2020.

Jízdní dojmy

Na otestování jsem si bez dlouhého přemýšlení vybrala verzi s Highway driver asistentem. A bylo to provedení 2.0 BlueHDI o výkonu 180 koní s automatickou osmistupňovou převodovkou. Výbava Shine a základní cena 835 000 Kč. Takže vyrážíme, čím mě novinka učarovala a čím naopak rozčarovala?

Palec nahoru

  • Uvěřitelně pohodlný podvozek všimly jste si, jak se silnice zase začínají tak trochu rozpadat? Ostatně jako každý rok touto dobou… Můžete si buď počkat do dubna až května, až ty díry zase začnou trochu látat, nebo si pořídit C5 Aircross, a stav silnic vám může být šumafuk. To snad ani není možné, jak tohle auto dokáže nerovnosti filtrovat! Speciální tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy tady vážně pracují na 100 %.
  • Pocit o třídu většího auta – interiér je útulný, v C5 Aircross máte pocit robustnosti a celkově jako byste seděly ve větším a luxusnějším autě. Materiály a zpracování působí kvalitně, chcete-li hodnotně. Uvědomila jsem si to i při prezentaci, když byla řeč o hlavních konkurentech modelu, C5 Aircross na mě nejen na první, ale i na druhý pohled působí jako takový „masitější“ kus auta (od vegoše to sedí, co? 😉) než jmenované konkurenční modely. Zároveň výbava je na vysoké úrovni.
  • Množství úložných prostor – já si na to docela potrpím, co vy?
  • Ticho bude!? – i na dálnici je v autě příjemné ticho pro poslech oblíbené hudby v plné hlasitosti. 📼 Skla oken jsou dvojitá s izolační vrstvou.
  • Stěrače stírají i stříkají – trysky ostřikovačů jsou umístěné do ramínek stěračů. Citroën s tím přišel už dříve, ale teď, v době, kdy člověk ostřikuje co kilometr, jsem skutečnost, že kapalina míří jen tam, kam má, měla potřebu ocenit.
  • Jednoduchá orientace v menu – pod obrazovkou multimediálního systému jsou tlačítka pro rychlý přístup do jednotlivých sekcí menu (ventilace, navigace, zábava…). Díky tomu se člověk rychle orientuje.
  • Samostatné tlačítko Stop/Start – dříve bylo třeba pro vypnutí tohoto „bohulibého“ systému pátrat v menu, teď je tu na to hezky čudlík. 👌
  • Highway driver assist – asistent pro jízdu v pruzích a adaptivní tempomat udržující odstup od ostatních aut fungují bravurně. Pokud sledujete moje stories na Instagramu, tak jste možná viděly, jak jsem to testovala na mladoboleslavské dálnici. Člověk musí mít ruce na volantu, pokud nemá, systém se začne po chvilce čertit a vyzývat vás k převzetí řízení, ale jinak to fakt jede prakticky samo. ⬅️🚗⬅️🚙
  • Osmistupňový automat EAT8 – řadí rychle a zároveň velmi kultivovaně, s motorem si dobře rozumí. Nově má režim „plachtění“. To v praxi znamená vyřazení rychlostního stupně. Režim aktivujete tlačítkem ECO a elektronika už pak sama hlídá okamžiky, kdy nemáte nohu na plynovém pedálu a kdy může nechat C5 Aircross plachtit a šetřit palivo.
  • Sedadla na míru – pohodlí na čtvrtou, takové sedačky byste rády měly i v obýváku. Speciální pěnová vrchní vrstva se kolem vás tak jako hezky vytvaruje. Přitom ale sedadla nejsou obecně nijak měkká, takže i ergonomicko-ortopedický posaz tu byl vzat v potaz. 😉
  • 2.0 BlueHDI – kultivovaný, energický i spořivý. Já jela za 6,8 l/100 km a to je zima a nijak jsem na spotřebu nekoukala

Palec dolů

  • Houpavé jízdní vlastnosti  o komfortu podvozku jsem psala, ten je úžasný. V testované verzi jsem si mohla volit jízdní režimy, od komfortního až po sportovní. I ve „sportovním“ režimu je C5 Aircross komfortnější než jiná auta v módu pohodlí. Aircross se ale na můj vkus více naklání a jeho reakce na povely řízení působí jakoby zpomaleně. Zatočíte volantem, auto vše rozmyslí, pak si tak jako zaklekne a začne se otáčet do zadaného směru. To je samozřejmě s nadsázkou a věřím, že zákazníci a zákaznice Citroënu by možná tenhle projev dali do přehledu plusů. A na obranu musím naopak říct, že v přímém směru působí C5 Aircross velmi stabilně.
  • Pouze s pohonem předních kol – myslím, že i verze 4×4 by si své zájemce našla. Zvláště když C5 Aircross má světlou výšku 230 mm, což je více než nabízejí někteří konkurenti s pohonem všech kol.
  • Přístrojový štít a jeho přehlednost – místo klasického rychloměru a otáčkoměru máte za volantem displej, který má za úkol všechny důležité informace zobrazovat. Dnes už samozřejmě běžná praxe. Zobrazení je graficky moc hezky zpracované, za mě však odečítání základních údajů vyžaduje více pozornosti. Možná je to jen o zvyku…
  • Na vrchol se „šaltpákou“ nelez – nejvýkonnější motory nemůžete mít v kombinaci s manuální převodovkou. Zjistilo se totiž, že o tyto verze není už příliš zájem. Tak snad nebudete patřit k té menšině, pak byste měly u C5 Aircross smůlu.

 

Mám pro vás tipovací soutěž: „Kolik letos plánují u Citroënu prodat nových C5 Aircross? 😉 Kdo bude svým tipem nejblíže číslu, jaké zaznělo na prezentaci, vyhraje C5 Aircross 🚗 (ve velikosti 1:64 🤷‍♀️😜)

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *