Nabíjení elektromobilu – základy, pro lajky a blondýny

3.11.2020 Veronika Petrů , , , 0 komentářů

Na nedávném představení nového Opelu Mokka jsem se poučila, co se možností nabíjení elektromobilu týče. Ne, že bych o tom předtím nic nevěděla, ovšem až tentoktát jsem si vše ujasnila natolik, že si dovolím vše předat, sepsat a laicky vysvětlit. Takže jdeme na to aneb zjistěte, zda jste elektrokompatibilní! 😁🔋

Předem vám povím, že elektrice celkově rozumím jak koza petrželi. Ale nechala jsem si to vysvětlit a věřím, že právě moje laické pojetí této problematiky vám pomůže pochopit, jak to všechno funguje. Více totiž běžný uživatel ani vědět nepotřebuje…

Tip: Rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem?

Klasická zásuvka (jednofázové nabíjení)

Nejpomalejší způsob nabíjení. Elektromobil můžete z podobné zásuvky nabíjet třeba 30 hodin. Auto totiž chrání vaši elektrickou síť a bere si pouze 7,5 Amper. I když máte zásuvku s jističem na 20 Amper. A to proto, že při přenosu elektrické energie vzniká teplo a za hodiny a hodiny nabíjení může být v domě se starými rozvody elektřiny problém. V krajním případě může i hořet… V naší zemi jsou rozvody vesměs v dobrém stavu, ovšem zkušenosti z jiných zemím přinesly tuto ochranu.

Clean up zásuvka (jednofázové nabíjení)

Je to prakticky úplně obyčejná zásuvka jakou máte v kuchyni. Pouze je uvnitř magnet, který dá elektronice auta signál: “nabíjím se z Clean up zásuvky”, což v praxi znamená, že jde o zásuvku, která je v robustní (nové, zrevidované..) elektrické síti a může dojít k většímu přenosu energie. Takže auto si bude s nadsázkou sosat, co jistič dovolí, tedy žádné omezení na 7,5 Amper. Již nyní se Clean up zásuvky začínají standardně dělat v nových domech a bytových domech. Výsledkem je zkrácení doby nabíjení třeba na 15 hodin.

Wallbox (třífázové nabíjení)

Pojem wallbox jste už asi někdy slyšely. Je prý dobré si ho doma instalovat, pokud si pořídíte elektromobil. Můžete díky němu své auto nabíjet výrazně rychleji. Instalaci musí provést odborník atd. V čem je však to kouzlo? V třífázovém nabíjení. Třífázovou zásuvku máte doma, pokud máte elektrický sporák, a někdo ji má i v garáži (běžně na míchačku, cirkulárku a jiné). Stačilo by tedy připojit auto do téhle zásuvky? Teoreticky ano, pokud byste si obstaraly jinou koncovku na dobíjecí kabel, zásuvka wallboxu je totiž jiná než standardní třífázová zásuvka v domě. Tohle se však určitě nedoporučuje, protože wallbox v sobě obsahuje ještě další ochrany a jištění pro bezpečné nabíjení. Takže jsme zase na začátku – díky wallboxu můžete bezpečně třífázově nabíjet a zkrátit dobíjecí čas třeba na 8 hodin (řeč je opět o elektromobilu, všechny časy jsou však orientační a například menší baterie plug-in hybridu dobijete mnohem rychleji).

Supercharger/rychlonabíječka

Můžete najít v nákupních centrech i na jiných veřejně přístupných místech a jejich budování má aktuálně zelenou. U nejnovějších elektromobilů jde o kombinaci nabíjení pomocí střídavého i stejnosměrného proudu (“zásuvka viz nabíječka Opelu Mokka na obrázku), nabíječka zjednodušeně tlačí do baterek, co se do nich vejde (nabití na 80 % za 30 minut a podobně). Není to však příliš šetrný způsob. Představme si, že máme určitou porci jídla. Pokud budeme mít na její pozření dostatek času, jídlo si vychutnáme, poctivě rozkoušeme. Pokud budeme mít omezený čas, budeme hltat, stresovat se, zadělávat si na žaludeční vředy. Přijímáme sice stejnou energii z potravy, ale velmi rozdílně. Baterie sice nemůže mít vředy, ovšem rychlodobíjením je také více namáhána. Jsou zde větší nároky na chlazení atd. Plug-in hybridy se obecně nemohou rychlonabíječkou dobíjet příliš často. Baterie mohou ztrácet svou původní kapacitu, viz výše zmíněné, což se na menších bateriích plug-in hybridu projeví dříve. Stěžovat si na sníženou kapacitu baterií u výrobce v záruce v případě takové nabíjecí “hygieny” nemá moc smysl, budete mít smůlu. Nabíjecí cykly jsou zaznamenány v řídící jednotce, která na vás vše práskne. Rychlonabíječka by obecně měla být, v případě plug-in hybridu, kde si s sebou vezete ještě klasickou nádrž dvojnásob, pouze nouzové řešení.

Je to jakž takž jasné? 😉 Je pro vás problematika hybridních aut a elektromobilů zajímavá? 🚘

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *