Subaru je rozhodně značka, ze které jsem byla uchvácena ještě ve věku, než jsem se stala řidičkou.
Mercedes-Benz A líbat za účelem přerodu v krásného prince nemusíte. Je to totiž krasavec sám o sobě. Po nedávné omlazovací kůře má navíc výraznější oční linky i drsnější výraz, daný nově tvarovaným nárazníkem i maskou chladiče s dominantní chromovou lištou.
První dvě generace Áčka mě příliš nebavily. Nebyly špatné, ale byly takové vysoké, usedlé, prostě přiznejme si, byla to trochu nuda. Třetí generace, jejíž modernizovanou variantu jsem měla na týdenní test, je jiné kafe. Vypadá svěže, sportovně, dynamicky, sebevědomě… Kdybych měla vybírat z klasické německé „prémiové“ trojice Mercedesu třídy A, Audi A3, BMW řady 1, A by bylo správně. :-)
Tak už ho mám v garáži. Jelikož je večer a já jsem líná opouštět teplo domova, začínám „testovat“ jen studováním ceníku a aplikace Mercedes Connect me. Cena Áčka je kulantně řečeno prémiová. Ale Louis Vuitton Speedy bag je taky výrazně dražší než kabelky v Mangu, a nikdo se tomu nediví. Více mých postřehů a doporučení pak najdete níže v boxíku „A máš na něj?“. Spolu s příplatkovým audio systémem 20 CD za 14 500 Kč dostalo testované Áčko do vínku také zmiňovanou službu Mercedes Connect me. O co jde? Z telefonu (k dispozici pro android i iPhone) nebo počítače se můžete ke svému autíku připojit a zjistit, kde právě parkujete, kde s vaším autem jezdí nebo jezdil váš přítel či manžel, pokud mu ho náhodou půjčíte, můžete se kdykoli a kdekoli podívat, kolik máte aktuálně nafty v nádrži, kdy vás čeká předepsaná návštěva servisu a mnohé další. Úplný Knight rider. :-) Stačí si na internetových stránkách Mercedesu zaregistrovat svou mailovou adresu, což je rychlé a jednoduché, a u dealera si nechat zřídit oprávnění ke správě vozu (oprávnění může mít i více osob, může se zřizovat a zase rušit, záleží jen na vás). Je to vážně skvělé a inovativní, a tak mě to zaujalo, že pro vás o této službě chystám samostatný post, takže pokud vás tahle technologie budoucnosti také zajímá, můžete se těšit.
Kdybych měla vybírat z německé „prémiové“ trojice Mercedesu A, Audi A3 a BMW řady 1, A by bylo správně!
Ve slunečních clonách nad oběma předními sedadly jsou velká zrcátka s osvětlením. Mercedes na nás holky myslel, chválím. :-) Černý interiér v kombinaci syntetické kůže Artico a tkaniny Larochette je standardem, tj. bez příplatku, a za sebe říkám, že přesně tuhle variantu bych volila. Praktická, hodnotně působící, nadčasová. Osobně mám černé interiéry nejraději, k vyjmenovaným důvodům přidám ještě pocit útulnosti. Černá jak známo zmenšuje a mně je příjemné, když jsem interiérem tak nějak obklopená, a ne že se cítím jak na sedačce v tramvaji. Určitě se vyplatí připlatit si za velký palubní displej (4729 Kč), vypadá to úplně jinak než základní „třířádková“ varianta a bylo by škoda ochudit se o tu pěknou přehlednou grafiku usnadňující spolupráci se zábavními, informačními i komfortními systémy auta.
Ovládání všech funkcí je intuitivní, jen v něčem „mercedesovsky“ svérázné. Kdo je na Mercedesy zvyklý, přijde mu geniální, kdo ne, chvíli tápe a dělá věci obráceně. Například elektronická ruční brzda je nalevo pod volantem, stlačením se aktivuje, vytažením uvolňuje (evokuje to pedál a táhlo, co měli starší mercedesy). Třeba zpátečka se řadí zvednutím páky a jejím přesunutím do polohy dvojky. O zvyku je i páčka tempomatu, která se nachází pod páčkou blinkrů, většina aut má ovládání tempomatu na volantu. V zásadě je to velmi jednoduché, aneb to nejdůležitější, co je potřeba vědět: nahoru zapnout tempomat nebo přidat rychlost (krátký pohyb o 1 km/h, dlouhý o 10 km/h). Možná jste si všimli už na fotkách, žabák má krásné sportovní přední sedačky. Poznáte je podle výraznějšího tvarování a hlavové opěrky, která je napevno součástí opěradla zad. Já jsem malá, takže mi nijak nevadí, že hlavová opěrka nejde výše vysunout, můj 194 cm vysoký manžel, kterého jsem využila jako pokusného králíka, by už „hlavovku“ potřeboval výše, ale on už je extrém. :-) Sedačky mají naopak možnost prodloužení sedáku. To já ale nevyužívám, kdybych si sedák ještě prodloužila, asi bych nemohla ohnout nohu v koleni. :-)
Spotřeba je vyšší, než udává výrobce, ale je jasné, že úředník z Bruselu se musí „nažrat“ a motor zůstat celý.
Hádejte, co může mít verze označená 180 d pod kapotou za motor? Diesel, ano správně, ale obsah 1,5 litru byste asi netipovaly. Jde o motor od francouzského Renaultu s udávanou spotřebou utopických 3.7 l/100 km. Já jezdím za 5,1 l/100 km, ale ani to mi vůbec nepřijde špatné, je jasné, že úředník z Bruselu se musí „nažrat“ a motor zůstat celý. :-) Testovaná verze má výkon 109 koní a hezky zatahuje mezi 1500 a 3000 ot/min. Pod hranicí 1500 ot/min to lidově řečeno nejede. Ve městě se s A 180 d dá jezdit hezky svižně, za městem už člověk limity malého motoru pocítí a pro řidičky-dračice tahle verze určitě vhodná není, a to ani když přepnete do režimu Sport (možnosti eco, comfort a sport se přepínají tlačítkem na středovém panelu).
Trochu rozporuplné pocity mám stále z řazení. Dráhy jsou zbytečně dlouhé, na druhou stranu rychlosti tam hezky „padají“. Jednotlivé převodové stupně jsou tzv. dlouhé, což laicky řečeno a trochu nadsazeně znamená, že tam, kde s jiným naftovým autem jedete na trojku, pojedete s žabákem na dvojku, místo čtyřky trojka atd. To je skvělé na dálnici, kde tím pádem máte „sedmičku“ a motor si i ve vyšších rychlostech jen tichoučce přede. Ve městě ale musím častěji podřazovat. Na to si už ale celkem zvykám, stejně jako na menší množství a hlavně „objem“ odkládacích prostor. I když je to jen taková hračička, vše zlé si u mě Mercedes žehlí možností měnit barvy vnitřního osvětlení interiéru. Vybírat můžete ze všech barev duhy, mě nejvíc bavila červená nebo zelená korespondující s lakem karoserie. Nastavovat si můžete také intenzitu a dobu, po jakou má být interiér osvětlen po té, co vytáhnete klíček ze zapalování. (je to teda za 3800 Kč, to asi doma pánovi ani neříkejte :-).
Jestliže motor je spíše pro klidnější a spořivé povahy, podvozek uspokojí i na sportovní svezení náročné řidičky, jako jsem já. S Áčkem je opravdu krásné svezení a jeho jízdní vlastnosti mě nepřestávají bavit. V zatáčkách se nenaklání, řízení je přesné a laděné právě na sportovní jízdu (ve městě by mohlo být lehčí, a to i v módu comfort). Mít tohle auto silnější motor, jen bych vrněla blahem. :-) Jenže k téhle verzi by se naopak hodil spíše komfortnější podvozek. Na špatných silnicích a větších nerovnostech vás žabák naklepe jak řízek. Ale nééé, to jsem jen chtěla být vtipná, zas tak hrozné to určitě není. Každopádně měkčí tlumení by mi konkrétně k verzi 180 d sedlo lépe. Možná by pomohla i jen výměna sedmnáctipalcových kol za menší šestnáctky.
Na co jsem ještě zapomněla a co by vás mohlo zajímat? Třeba to, že vzadu najdou místo i podstatně vyšší dospělí, než jsem já. Nebo na to, že kufr je sice menší, než nabízí mnoho konkurentů, ale dle mě dostatečně prostorný. Jen vstupní práh by mohl být níže, aby člověk nemusel těžké věci zvedat tak vysoko. Nebo jsem se vám taky ještě nepochlubila s tím, jak si „užívám“ s radarem hlídajícím dostatečný odstup od auta jedoucího vpředu. Zjistila jsem, že se ostatním autům většinou dost lepím na zadek. :-) Pokud jste totiž blízko, rozsvítí se varovná kontrolka na přístrojové desce, pokud jste hodně blízko, začne na vás Áčko ječet nebo lépe řečeno výstražně pípat. Nejsem odborník na dopravní bezpečnost, ale myslím, že je v pohodě i menší „bezpečný“ odstup. Takže to na něm furt svítí, no… Zazvonil zvonec a pohádky je konec. Po týdnu musím žabáka vrátit a ani tentokrát z toho nemám vůbec radost. Áčko je opravdu vkusná, šmrncovní, hodnotně působící autokabelka, kterou si dovedu představit ve své garáži.
V první řadě si musíš potrpět na značky. Neznačkovou kabelku sice nebudeš moct odkázat vnučce, ale ve finále pro tebe odvede stejnou službu jako kabelka za průměrnou českou měsíční mzdu. Tím pádem pokud uvažuješ spíše pragmaticky, asi se poohlédneš jinde. Vyhovovat ti hlavně taky bude, pokud jsi single nebo je tvoje domácnost jen dvoučlenná. Áčko může dobře doplnit image manažerce, podnikatelce, ale zároveň i úřednici nebo někomu s kreativním povoláním. V tomto ohledu je velmi univerzální. Dobře se s ním jezdí po městě a nezklame ani na delších cestách. Co se testované verze týče, vyhoví jen řidičkám klidnějších povah, A 180 d logicky není žádný trhač asfaltu.
V základu seženeš testované Áčko za necelých 600 000 Kč, žabák měl ještě další příplatkové prvky za skoro 200 000 Kč. Z těch bych určitě neoželela navigaci Garmin Map Pilot za 15 700 Kč a velký barevný displey informačně-zábavního systému za 4729 Kč, vyhřívaná sedadla za devítku nebo tempomat za 7880 Kč. Designový a výbavový paket Linie Urban za 41 000 Kč bych možná vyměnila „linii“ AMG Sport (já jsem na ty sporťáky, ale v nabídce je ještě varianta Style, více zde). Upřímně řečeno krásné jsou i přední LED Performance světlomety (27 581 Kč) a kdo někdy v životě okusí asistent adaptivních dálkových světel (5674 Kč) nechápe, jak mohl bez něho vůbec po setmění vyrazit na silnici. Tu zelenou barvičku najdete v ceníku pod označením metalíza Elbaite a stojí 17 651 Kč.
Třeba se to někomu může zdát jako povrchní a hloupý důvod, ale třeba proto, že vlastnit Mercedes je fajn pocit. :-) Chtít ho ale můžete také proto, že je vážně krásný a krásně zpracovaný, proto, že skvěle jezdí (to mluvím o podvozku) a příjemně se ovládá, proto, že se hezky sedí za jeho volantem, proto, že má super parkovací asistent a velká osvětlená kosmetická zrcátka ve slunečních clonách. :-)
Určitě bych volila jinou verzi než 180 d. Na pohodové vození se je Áčko tvrdé, na sportovní jízdu nemá tahle verze výkon. Takže by bylo ideální zvolit silnější motor a užít si jízdu s malým Mercedesem se vším všudy. Jinak mi trochu vadil vyšší práh kufru, lepší mohlo být řazení, větší by mohly být odkládací prostory a basketbalistky ať určitě nevolí sportovní sedadla. :-) Odradit může Áčko hlavně cenou, jelikož ne každý si chce či může za značku připlatit.
Pokud nejezdíte ročně bambilion kilometrů a rády se hezky svezete, doporučuju určitě benzinovou verzi A250 (z naftových verzí pak alespoň A 200 d). Pokud máte omezený rozpočet, počítejte s tím, že pročítání ceníku a specifikování konkrétního modelu a výbavy budou muka. Lákadel je totiž v ceníku spousta. Určitě však doporučuju nešetřit na prvcích, o kterých jsem psala výše v „A máš na něj?“. Třída A je v současné době podle mě nejdesignovější běžné auto kompaktní velikosti, takže asi ani nemusím dodávat, že doporučuju si ho jít vyzkoušet.
Za hlavní konkurenty MERCEDESU TŘÍDY A považuji Audi A3 a BMW řady 1. Zajímavou alternativou může být i Alfa Romeo Giulietta nebo Lexus CT 200h.