Malé hybridní auto s automatickou převodovkou? Do města nejlepší volba!
Nová Škoda Fabia je stylová, velká jako listová kabelka a přitom praktická jako shopper bag. Že v tom musí být nějaké ALE? Taky mě to napadlo, a tak jsem se rozhodla, že si ji pořádně vyzkouším. Jaký dojem ve mně zanechala?
Fabia je něco jako klasické džíny rovného střihu. Snad každý ji někdy řídil (měl je na sobě), je všestranná (hodí se na více příležitostí), pohodlná a praktická. Jezdí s ní (nosí je) služebně či soukromě mladí i staří, singles i mámy od rodin. Stejné to bude i s novou generací, která se na trhu teprve zabydluje. Brzy však bude opět všude, kam se podíváte. Ještě než se tak stane, jsem si já otestovala nejsilnější benzinové provedení s oblíbeným motorem 1.2 TSI.
Minulá generace mi přišla až nehezká. Novinka se mi naopak zdá stylová a šik.
Koupě Škody Fabia je pro mnohé z nás rozumovou volbou. Ať už přemýšlíte stylem „když s ní jezdí tolik lidí, nemůže být špatná“ nebo vám ji někdo doporučí nebo dokonce přemítáte nad širokou servisní sítí a solidní cenou servisu. Láska na první pohled to obvykle nebývá. Novince ale nemohu upřít svěží a moderní design. První generace se mi líbila, byla zajímavá, jak se ukázalo velmi nadčasová a dobře jezdila. Druhá generace mi přišla až nevzhledná. Úzká, vysoká, baculatá i hranatá, prostě zvláštní. To kabát aktuální verze slaví úspěchy, Fabia dokonce získala prestižní ocenění „Red Dot Award“ za produktový design. „Red Dot Award – Product Design“ je největší mezinárodní soutěží produktového designu na světě a ceny každoročně uděluje odborná porota v hvězdném mezinárodním složení. Fabia tak na sebe může být náležitě hrdá.
Snad ještě hezčí mi paradoxně přijde praktičtější kombi. To koupíte jen o 10 000 Kč dráže než krátkou verzi, což je za hubičku. Ale zpět k hatchbacku, který tu teď stojí přede mnou, strávíme spolu týden.
Pokud nemohu Fabii něco upřít, tak je to uživatelská přívětivost. Není to žádné převratné zjištění, osobně si myslím, že mnoho z nás kupuje Škodovky (podobné je to i s Volkswageny, aby také ne, když Škoda Volkswagenu patří) proto, že se v jejich interiéru rychle cítí jako doma. Vše funguje, jak očekáváte, vše je na „svém“ místě. Jak se říká, první dojem se těžko dělá napodruhé. A první dojem z Fabie je velmi dobrý. Auto působí robustně, kvalitně, je komfortní, vše jde zlehka, spojka není „kousavá“, takže rozjezd ála autoškola nehrozí, brzdy nejsou jedovaté ani vágní, prostě se rozjede a vy hned jedete, jako kdybyste s Fabií jezdili už roky.
Městský provoz je pro Fabii parádní disciplínou. Její kompaktní rozměry spolu s přehlednou karoserií, dobrým rejdem i výhledem všemi směry ji přímo předurčují ke snadnému parkování i v nesnadném městském „terénu“. Jezdím si se spotřebou 6,5 l/100 km, což mi přijde vzhledem ke skutečnosti, že využívám schopností motoru 1.2 TSI i objem poměrně velkého kufru (330 litrů) jako příznivá hodnota. Jestliže k praktičnosti a velikosti kufru absolutně žádné výhrady nemám, pochvaluji si nízkou nakládací hranu i skladný tvar, tak na adresu motoru bych už takové ódy nepěla. 110 koní by se v malém autě mohlo projevovat trochu živěji.
Kdo není online, jako by nebyl. A to už platí i u aut. Každá novinka se chlubí převratnými multimediálními informačními a komunikačními systémy, které často na mě osobně na první pohled působí, že jejich funkce nemohu nikdy využít, naučit se s nimi mi zabere asi týden a nakonec si budu stejně připadat, že jsou na mě moc přechytralé. „Infotainment“ systém nabízí samozřejmě i Fabia. Je za příplatek, ale jak jsem si mohla vyzkoušet, já bych do něj neinvestovala. Dobrý první dojem na mě neudělal ve chvíli, kdy mě potrápil s párováním telefonu, které se nedařilo, i když postup byl správný. To bylo hned první den, ale rozhodla jsem se mu dát druhou šanci, jelikož systém MirrorLink například umí zrcadlit displej telefonu na velký displej na palubní desce, což mi přišlo super. Definitivně jsem však k tomuto systému zaujala skeptický postoj, když jsem zjistila, že navigace, kterou obsahuje, je „onlajnová“, tj. pro svou funkci potřebuje připojení k internetu, což je velmi nepraktické, vím to i proto, že mám takovou navigaci jako aplikaci v telefonu, ale stejně jsem nakonec zakoupila jinou, „offlajnovou“, prakticky využitelnou navigaci. Stejně můžete učinit i vy, buď si pořídit navigaci do chytrého telefonu nebo si do Fabie koupit klasickou vestavěnou navigaci, která sice nebude tak „chytrá“ a „in“, ale zato bude bez pochyby funkčnější.
Že se mi bude s novou malou škodovkou jezdit dobře po městě, jsem tak nějak čekala, na cestovní komfort na delších cestách a v dálničních rychlostech jsem byla zvědavá. I tady však Fabia bodovala. Vlastně působila dojmem většího auta, i ve vyšších rychlostech působí jistě a stabilně, díky dobrému odhlučnění si můžu užívat oblíbenou hudbu, aniž bych musela točit „volume“ doprava, tlumení nerovností je taktéž velmi „dospělé“. Vlastně bych asi neměla problém s Fabií vyrazit ani na dovolenou do Itálie nebo kamkoli jinam, daleko. Jen ten motor a jeho trochu mdlý projev mě mrzí. Jde o nejsilnější benzinové provedení, a přitom bych tuhle verzi spíše považovala za takový dobrý standard. Ke zrychlení ji musíte pobízet podřazením na nižší stupeň, jelikož až ve vyšších otáčkách se koně v motoru probouzí. Spotřeba se na dálnici vyhoupla lehce nad 7,0 l/100 km, na okresce jsem se svižnou, ale plynulou jízdou dostala na velmi dobrých 5,2 l/100 km.
Fabia k „řezání“ zatáček příliš nevybízí, ale to neznamená, že by si s ostřejším zacházením neporadila nebo ji nějak znervóznělo. To je dobré vědět i v případě, že je váš jízdní styl klidný a pohodový. Nenadálá krizová situace a na ní vyžadovaná rychlá reakce může (bohužel) potkat každou řidičku. Příjemné je proto vědět, že i rychlé změny směru či ostré brzdění podvozek zvládá s klidem a auto se chová předvídatelně. Fabia je zkrátka stabilní a dobře odladěná, ve standardu je dokonce vybavena systémem XDS+, který dříve měla jen vrcholná verze RS (jde o elektronickou uzávěrku diferenciálu, pokud by vás to zajímalo).
Ani za týden jsem neobjevila žádnou zásadní slabinu, o které bych se mohla rozepsat.
Tak si představte, že jsem za celý týden neobjevila žádnou zásadní slabinu, o které bych se mohla rozepsat. Nepočítám neužitečný informační systém MirrorLink (přece jen je to příplatková výbava, a tak stačí dodat: nedoporučuji kupovat). Fabia je v pohodě, pohodlná, funkční, příjemná, obratná, za dobrou cenu. Vlastně je i hezká. Takže si ji klidně kupte. Tedy pokud vám nebude vadit, že se její sestřičky na silnicích brzo vyrojí jako houby po dešti a o nějaké výjimečnosti vašeho auta nebude moci být řeč.
Hledáš malé městské auto a uvažuješ spíše racionálně. Škodovkám důvěřuješ, nevadí ti, že je má půlka národa, líbí se ti jejich nadčasový, nijak prvoplánovitě pozornost upoutávající design. Věříš v „německou“ kvalitu, vidíš výhody v dostupném servisu. Chceš, aby tvoje auto nebylo žádný louda, chceš mít výkonovou rezervu pro bezpečné předjíždění, ráda jezdíš svižněji, a proto bys nechtěla slabý základní motor. Chceš praktického společníka, vyžaduješ prostorný a vzdušný interiér i solidní kufr. Říkáš si, že nejsi tak bohatá, aby sis mohla kupovat nejlevnější věci, chceš kvalitu, za kterou jsi ochotna zaplatit rozumnou cenu.
Škoda Fabia je cenově dostupné auto, její cena je srovnatelná s konkurencí a pohybuje se okolo průměru. Některá příplatková výbava je dražší, ale většinou jde o věci, bez kterých se dá žít. Základní verzi s litrovým tříválcem koupíš od 234 900 Kč, jenže to nechceš. Výkonnější provedení benzinového přeplňovaného motoru 1.2 TSI tě vyjde minimálně na 296 900 Kč (výbava Ambition), lepší výbava Style stojí dle ceníku 319 900 Kč. Doporučovala bych ti ještě dokoupit nějaký výhodný paket výbavy. Reálně počítej s ještě o cca 40 000 Kč vyšší cenou, vždyť třeba jen metalíza stojí skoro 11 000 Kč.
Fabia je určitou sázkou na jistotu. Taková byla, je, a jak jsem se přesvědčila, i bude. Ačkoli je to malé auto, chová se velmi dospěle. Nabídne prostorný interiér, velký kufr, dobré jízdní vlastnosti, komfort i na dlouhých cestách, je uživatelsky velmi přívětivá a v neposlední řadě dobře vypadá. Cena odpovídá kvalitě, dokonce by se dalo říci, že je vzhledem ke svým kvalitám celkem levná.
Roli tady budou hrát hlavně iracionální aspekty, jako jsou emoce a tvůj vztah ke značce Škoda. Pokud chceš mít něco, za čím se lidé otočí, něco, co jen tak někdo nemá, něco, co bude vyjadřovat tvůj osobitý styl a co bude i za rok až tři nepřehlédnutelné, Škoda Fabia tě neosloví, ani kdyby se na střechu stavěla. U nejvýkonnější verze 1.2 TSI může zklamat mdlý projev motoru v nízkých a středních otáčkách, od 110 koní prostě člověk očekává více (ovšem musím přiznat, že vzhledem k tlaku na co nejnižší emise výfukových plynů se s tímto problémem potýká i spousta konkurenčních aut). Důvodem, proč se podívat jinam, může být i touha po opravdu vychytaném informačně-zábavním systému. Ten ve Fabii totiž příliš nepřesvědčí.
Fabia je Autem roku v České republice pro rok 2015. Teď už je mi jasné, že to vyhrála jsou vyvážeností, praktičností, všestranností, ale i celkovou nadprůměrností. Je pragmatickou a racionální volbou, ale je i hezká a příjemná na ovládání. Pokud se pro ni rozhodnete, určitě nebudete litovat.
Za hlavní konkurenty ŠKODY FABIA považuji nejen Volkswagen Polo, ale i Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio, Citroën C3 nebo Hyundai i20. Extrovertky může zaujmout například nedávno testovaná Kia Soul.