Kia Soul 1.6 GDI (2014)

22.10.2014 Věra Petrů Vostrá , , , 0 komentářů

Dokonalý svět

 

Už v první generaci byla Kia Soul autem, za kterým se otočíte. O svém majiteli říkala, že je člověkem, který nechce splynout s davem. Zahrála si například i v seriálu Dokonalý svět. Ona sama však měla k dokonalosti daleko…

Nová, lepší, stylovější

Najdou se ve vašem šatníku i extravagantnější kousky? A nechcete jeden extravagantnější kousek mít i v garáži?

Druhá generace je v mnohém lepší, kvalitnější, funkčnější, ale i propracovanější.

Kia Soul patří do kategorie crossoverů, je tedy jakýmsi křížencem několika klasických automobilových kategorií. Je větší a dražší než běžná malá auta, je výstřední a neotřelá. Aby nevypadala jako levné tričko s flitry z tržnice, měla by působit i propracovaným, robustním a trochu také luxusním (možná by stačilo říci kvalitním) dojmem. Novinka tato očekávání vesměs naplňuje. „Dospělácká“ velikost i design s propracovanými detaily způsobují, že auto vyvolává hodnotný dojem. Pokud vám nestačí výstřednost samotné osobnosti Kii Soul, jistě vás potěší možnosti individualizace designu. Například dvoubarevné lakování, jež se nabízí ve čtyřech kombinacích (a za příplatek 17 000 Kč) nebo litá kola s červenými paprsky za příznivých 10 000 Kč navrch. Právě takto „nastajlovaný“ Soul můžete obdivovat na fotkách.

Kia ví, po čem ženy touží

Handsfree, vyhřívání sedadel a parkovací asistent, to musím mít. A dopřála bych si ještě vyhřívaný volant za 3000 Kč.

Elegantně a pohodlně do Soulu nastoupíte i v minisukni.

Soul je auto určené převážně do města a příměstského provozu. Lehké, krátké, ale v naprosto dostatečném úhlu se otevírající dveře a nízko umístěné prahy jsou ideální pro snadné nastupování a vystupování, i když je místo na parkování malé a další parkující auto stojí nepříjemně blízko. Výše umístěná sedadla znamenají nejen lepší výhled z vozu, ale i ony usnadňují nástup a výstup. Přitom nejsou tak vysoko jako v SUV (neboli maketě terénního vozu), kam se řidičkám menšího vzrůstu, což je i můj případ, už nemusí nastupovat úplně komfortně. Výhled z vozu je pak velmi dobrý i díky tenkým sloupkům čelního okna a parkování usnadňuje přehledná, hranatá karoserie nebo případně parkovací asistent za  přijatelný příplatek 5000 Kč. Stěžovat jsem si nemohla na prostornost interiéru ani na velikost a přístupnost kufru. Tašky je jen třeba při nakládání zvedat trochu výše, než by mi vyhovovalo. Ocenila jsem naopak jednoduchou, ale přitom svěží palubní desku. Všechny „čudlíky“ máte po ruce, vše je tak nějak jasné a zřejmé. Trochu přetlačítkovaný je volant, ale když si člověk zvykne, kde co má, tak už si jen užívá komfortu bluetooth handsfree (něco, co například já v autě prostě nutně potřebuju), tempomatu nebo jednoduchého ovládání rádia bez nutnosti sundat ruce z volantu.

Pohodová jízda

Příjemně se řídí, vše jde zlehka, jen ke zrychlení se nechá trochu pobízet.

Výkonný posilovač řízení je ve městě, a to nejen při parkování a manévrování ve stísněných prostorech, jednoznačně výhodou. Dokonce si ho můžete přizpůsobit svým potřebám díky možnosti výběru režimů Comfort, Normal a Sport. Řazení šestistupňové manuální převodovky jde zlehka, ale mohlo by být přesnější. Soul celkově nevyznává sportovní jízdu, snaží se být hlavně příjemným společníkem a pomocníkem na cestách. Jízdní projev je průměrný, ať už se bavíme o vlastnostech podvozku, či výkonu motoru. Naopak komfort na rozbitých cestách je velmi dobrý, což věřím, že oceníte, protože všichni víme, v jakém stavu jsou české silnice. Použitá, tichoučká šestnáctistovka nemá „papírově“ špatný výkon, ale v praxi to žádné žihadlo není. Přesto by vám běžně měl potenciál motoru stačit. Pro bezpečné a rychlé předjetí pak doporučuji podřadit a vytočit motor do vyšších otáček, kde se projevuje o poznání energičtěji. Ale také hlasitěji a hladověji… Když jsem se Soulem jezdila po městě svižněji, ubývalo mi každých 100 km z nádrže skoro 9 litrů benzinu. Klidnější styl jízdy a výlet z lesa semaforů (rozumějte za město J) znamená snížení apetitu na nějakých 6,5 až 7 litrů na sto kilometrů.

 

Je tohle auto pro tebe?

JSI TO TY?

Každé auto je jakýmsi „image makerem“ své majitelky. U aut jako je Kia Soul je třeba mít tuto skutečnost na paměti ještě více. Pokud se ti líbí, zvaž ještě, zda ti padnou do noty i její jízdní vlastnosti. Pokud ráda jezdíš sportovně, řízení je pro tebe potěšením a zábavou, není Kia Soul tou nejlepší volbou, jelikož sází spíše na komfort, a to jak co se týče podvozku, tak obsluhy. Jestliže jezdíš spíše pohodově, převážně po městě a chceš příjemného a stylového společníka, pak nemusíš příliš váhat.

A MÁŠ NA NĚJ?

Pokud nejezdíš každoročně více než třicet tisíc kilometrů, určitě se ti nevyplatí připlácet 55 000 Kč za naftovou variantu. Skončíš u jediné nabízené benzinové verze označené 1.6 GDI. Kromě nižší ceny a kultivovanějšího zvuku je výhodou benzinového pohonu i skutečnost, že ti po každém tankování nebudou smrdět ruce od nafty. Nejlevnější Soul teď v akci koupíš za 314 980 Kč, což je určitě zajímavá cena. Chtělo by to ale přece jen doplatit 10 000 Kč za klimatizaci nebo rovnou zvolit jeden ze dvou vyšších stupňů výbavy (příplatek cca 50 000 až 100 000 Kč). Příplatkových lákadel najdeš v ceníku mnoho, dobrou zprávou je, že mnoho věcí nabízí Kia docela levně. Za zmínku pak stojí automatická převodovka za 35 000 Kč. Do města se určitě skvěle hodí.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Pro Soul bezesporu mluví hlavně jeho design a styl. To však nic nemění na tom, že je taktéž velmi praktický a prostorný, přehledná karoserie a dobrý výhled všemi směry usnadňují parkování i jízdu samotnou. Zapomenout bych neměla ani na komfortní podvozek nebo snadné ovládání a tichý a kultivovaný motor.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Třeba protože Soul nebude dobrým parťákem vášnivé řidičky, vyznavačky ostřejšího svezení. A ani řidičky preferující konzervativní styl před extravagancí. Také jistě nebude problém najít levnější alternativu městského vozu, ovšem v takovém případě se musíte smířit s výrazně menším prostorem uvnitř.

 

MŮJ TIP

Pokud se ti Kia Soul líbí, určitě ti její koupi nebudu vyvracet. Kromě již zmíněného tě může hřát i skutečnost, že na ní výrobce dává sedmiletou záruku. Jde o univerzálně využitelné auto, které může oslovit a vyhovět jak singles, tak „vdaným se závazky“ v podobě jedné či dvou ratolestí. V rámci třídy a stylu, který Soul vyznává, nemám moc co vytknout, snad jen spotřeba by mohla být nižší.

Mělo by vás ještě zajímat

Za hlavní konkurenty KII SOUL považuji nejen Škodu Yeti, ale i Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke nebo nový Citroën C4 Cactus.

Technické údaje

Kia Soul 1.6 GDI (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 314 980 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 419 980 Kč
  • Cena testovaného modelu: 448 980 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Atmosférické
  • Zdvihový objem: 2 cm³
  • Nejvyšší výkon: 6 300 k při otáčkách: 132/min
  • Nejvyšší točivý moment: 161 Nm při otáčkách: 4 850/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Malé automobily
  • Délka: 4 140 mm
  • Šířka: 1 800 mm
  • Výška: 1 590 mm
  • Rozvor: 2 570 mm
  • Objem kufru (základní): 354 l
  • Objem kufru (největší): 1 369 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 296 kg
  • Užitečné zatížení: 524 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 6,8 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 8,5 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 5,8 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 8,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 158 g/km
  • Objem nádrže: 54 l
  • Záruka na auto: 7 let
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 185 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *