VLOG – Jak nenaletět při koupi ojetiny – 1.díl

6.2.2020 Veronika Petrů , , , 0 komentářů

Předpokládejme, že stojíte před svým „novým“ autem. Od majitele víte, že je v perfektním stavu a stačí zaplatit, nastartovat a odjet…ale určitě by bylo lepší si auto pořádně “proklepnout” předtím, než se jej rozhodnete koupit. Všichni totiž známe tyhle pohádky o perfektním stavu, autě po dědovi či manželce co jezdila jen do nejbližšího supermarketu.

Lak

Už jen od pohledu Vám může hodně poradit lak auta, jak se věci doopravdy mají. Určitě zkontrolujte barvu a odstín laku a to na všech dílech karoserie. Porovnejte velikost spár mezi jednotlivými částmi karoserie – díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké. Zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud něco z tohoto není v pořádku, může to svědčit o výměně nebo opravě daného dílu.

Interiér

Při koupi ojetého auta se můžete setkat s auty, které mají stočený tachometr. V tomto případě vám poradí interiér. Zkontrolujte stav čalounění, míru opotřebení sedaček, volantu a pedálů. Podle opotřebovanosti můžete zhruba odhadnout počet skutečně najetých kilometrů.

Airbagy

Někteří soukromí prodejci mají spešl trik na Airbagy. Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Ty by měly postupně zhasínat. Pokud zhasnou všechny najednou, případně pokud kontrolka airbagu zhasíná současně s jinou z kontrolek, znamená to, že je kontrolka přepojena na jinou a airbag je nefunkční. Vůz tedy pravděpodobně havaroval.

Pneumatiky a nápravy

Další co se určitě vyplatí zkontrolovat jsou pneumatiky a nápravy. Podívejte se na přední i zadní nápravu – jakýkoliv atypický sklon kol (přílišný odklon, příklon, sbíhavost…) je podezřelý. V důsledku toho se nesprávně sjíždějí pneumatiky, což ohrožuje vaši bezpečnost. Právě nesouměrně sjeté pneumatiky vám napoví, že může být závada na geometii, tlumičích pérování či nápravách.

Motor

U motoru zjistíte mnohé už pohledem. V kombinaci s testovací jízdou byste měli být schopni odhalit případné neduhy. Motor by měl být čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje. Naskočit by měl napoprvé. Soustřeďte se na jeho chod. Nechte ho běžet na volnoběh. Motor by měl držet stejnou hladinu otáček bez znatelného kolísání.

Výfukový kouř

Podle barvy kouře, který vychází z motoru po zahřátí, poznáte leccos i bez měřicích přístrojů. Modrý kouř značí že, pístní kroužky propouštějí olej do válce nebo netěsní ventily. Motor je tedy silně opotřebovaný. Černý kouř u dieselu znamená, že motor je pravděpodobně velmi opotřebovaný nebo má špatně seřízené či vadné vstřikovací čerpadlo, což je taktéž drahá závada. Bílý kouř ukazuje, že do spalovacího prostoru uniká voda z chladicího systému. Může být špatné těsnění pod hlavou motoru nebo prasklá hlava motoru.

Tak to by pro teď bylo k nákupu ojetého vozu vše. Pokud se stále bojíte, že při koupi ojetého vozu můžete naletět, tak v dalším díle se podíváme na nudné papíry a kódy, s tím jak Vám mohou pomoci rozlišit, jestli kupujete auto, které je nebo není v pořádku…

Video ze série “How to” ve spolupráci s autocentrem AAA Auto:

Více také na YT kanálu Autokabelek a YT kanálu AAA Auto a !

Věřím, že vám tyto rady porady budou užitečné. Těším se u dalšího videa!
Pokud se vám video líbilo, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *