Minulá generace mi přišla až nehezká. Novinka se mi naopak zdá stylová a šik.
Opel Corsa asi netřeba zdlouhavě představovat. Mnoho z nás o ní jako o variantě listové kabelky do města někdy uvažovalo. Nová generace, která je k mání teprve několik měsíců, se může pochlubit svěžím designem, prostorným interiérem i vysokou uživatelskou přívětivostí.
Ačkoli jsou teď všechny novinky z řad malých, městských aut tak trochu zastíněny novou Škodou Fabia, vyplatí se rozšířit si obzory a udělat si představu i o tom, co nabízí konkurence. Já jsem se rozhodla podívat na zoubek novému Opelu Corsa. Vzhledem k tomu, že už i mnoho mých kamarádek, které dříve neřešily, co jejich auto pohání, přemýšlí o tom, že by příště volily něco silnějšího, jelikož předjíždění či jakékoli aktivnější připojení se z vedlejší s autem s dýchavičnou dvanáctistovkou je pro ně často otázkou osobní odvahy, rozhodla jsem se rovnou vyzkoušet živou, přeplňovanou variantu 1.4 Turbo.
Opel tvrdí, že přední světla mají tvar ptačích křídel. Podle mě vypadají jako otočené logo Nike.
Třídveřová testovací Corsa je k mé radosti v pozitivní žluté barvě. To mě hned přivedlo na nápad nafotit s ní pár fotek do rubriky Autfit. Musím říci, že celkový design vozu považuju za velmi povedený. Zepředu se na vás Corsa usmívá stejně jako Adam, při pohledu z boku mě zaujal tvar zadního okna, který způsobuje optický dojem výrazně se svažující střechy v zadní části. Podobné linky mimochodem najdete i na karoserii astry. Přitom při bližším zkoumání zjistíte, že střecha je vzadu jen o maličko nižší než nad předními sedadly. To se pozitivně projevuje na místě pro hlavu zadních cestujících, jak jsem si sama vyzkoušela, pohodlně se zde usadí nejen děti. Trochu jsem se potrápila hledáním tlačítka na otevírání kufru, ale jinak jsem sedla a jela. V interiéru, i když rozhodně nevypadá fádně, je vše rozmístěné víceméně klasicky, a tak si tu rychle přijdete jako doma.
Příjemně mě překvapil pohled do ceníku. Dlouhodobě platné akční ceny (tak tomu u Opelu říkají, ale přesnější by bylo „věčně platné akční ceny“) jsou určitě příznivé. Nejlevnější varianta testovaného auta vyjde na necelých 260 000 Kč. Moje žlutá Corsa je však ve vyšší výbavě Color Editon (za 288 900 Kč, navíc nabídne audiosystém s handsfree a ovládáním na volantu potaženém kůží, taktéž ovládání tempomatu na volantu a 16palcové hliníkáče) a navíc dostala v továrně do vínku mnoho dalších příplatkových prvků, celkem za více než 160 000 Kč. Z venku je možné vidět zvýrazněné boční prahy, střešní spoiler a ozdobnou koncovku výfuku suma sumárum za 20 000 Kč. Největší položku pak tvoří Sada Premium za 71 000 Kč, která obsahuje automatickou klimatizaci, audiosystém IntelliLink, přední mlhovky, alarm, vyhřívané čelní sklo, parkovací asistent a zatmavená boční a zadní okna. Všechno super, ale ušetřit by se na tom dalo. Určitě bych ale asi neslevovala ze zadní parkovací kamery za 8 000 Kč.
Možná bych pouvažovala o pětidveřové karoserii za příplatek 15 000 Kč. Vzadu sice moc často nikoho nevozím, ale nesnáším to vystupování na parkovištích u obchodních center. Auta stojí těsně jedno vedle druhého a dlouhé dveře testované Corsy jdou jaksi jen pootevřít. Soukat se tou „škvírou“ ven a dovnitř není nic moc. Navíc se musím nepohodlně natahovat pro bezpečnostní pásy. Ale ten třídveřák je zase hezčí a pro krásu se trpí. :-) No, budu to ještě pozorovat v dalších dnech. Jinak si užívám živý motor, a to hlavně ve městě. 100 koní a především síla přeplňovaného čtyřválce vyjádřená 200 newtonmetry, který při potřebě vyrazit kupředu ani nutně nevyžaduje podřazení, mě baví. Co se motoru týče, jde o úplnou novinku, kterou Corsa dříve nenabízela. Na druhou stranu je třeba říci, že o žádné vyloženě sportovní jízdě to není. Velký nápis turbo na zádi může vyvolávat velká očekávání. Ale tahle Corsa, jak už jsem naznačila, je prostě ideální hlavně na běžné ježdění bez obav o nedostatek výkonu v situacích, kdy jej budete potřebovat.
Spárujte si corsu se svým telefonem díky multimediálnímu systému IntelliLink.
Stále více si uvědomuji, jak se malá auta vyvíjí. Pryč jsou laciné plasty, které byly dříve pro tuto třídu cenově dostupných aut tak typické. Interiér Corsy působí hodnotně, materiály i zpracování mají úroveň. Provedení palubní desky v horizontální lince interiér opticky rozšiřuje (na druhou stranu široký opravdu je, a místa je tak všude dost), na zajímavosti a „plastičnosti“ jí dodává kombinace klasických matných plastů s lesklými černými plochami doplněnými tenkými linkami v barvě vozu. K čistotě linií středové konzoli přispěla sedmipalcová dotyková obrazovka systému IntelliLink (samostatně za příplatek 22 000 Kč). Popravdě ten bych díky skvělé konektivitě s chytrým telefonem určitě chtěla! V rukavicích se hůře trefují drobná tlačítka po stranách dotykové obrazovky, kde je třeba ovládání vyhřívání sedadel, volantu, zamykání, vypínání parkovacích čidel nebo start-stop systému (při každém zastavení se motor automaticky vypne a po sešlápnutí spojky zase naskočí, funguje to dobře, rychle a hladce, ale já to nemám ráda). Trochu mi také vadilo, že vyhřívání sedadel má jen jeden stupeň. Když je zima (což pro mě je od září do května) ráda se „vyhřívám“ a podle počasí, chuti i množství oblečení si intenzitu ráda přizpůsobuji.
V jednoduchosti je krása, nemůžu si proto vynachválit jednoduchou a skvěle čitelnou grafiku přístrojů, tříramenný, dobře tvarovaný volant a klasickou kulatou hlavici řadicí páky. Řazení je lehké a hladké, šestistupňová převodovka je ideálně „poskládaná“, na dálnici motor není zbytečně vytočený, takže v kabině je klid a intervaly mezi návštěvami benzinových pump se tím prodlužují. Podvozek na mě udělal dobrý dojem robustnosti hned po prvních kilometrech, ale až teď si s čistým svědomím dovolím tvrdit, že mi opravdu vyhovuje. Corsa je dostatečně komfortní, ani na velkých výmolech nedostává vaše páteř zabrat, auto prostě nedokonalosti silnice kultivovaně odfiltruje bez rázů a pazvuků. Přitom v rychle projížděných zatáčkách neškrtá zrcátky o zem (rozuměj příliš se nenaklání) a baví mě i ve chvílích, kdy mám chuť si trochu „zazlobit“. :-) Stejně tak mi vyhovuje řízení, ve městě se moc nenadřu (nabízí i režim zesíleného účinku posilovače – City), přitom je přesné.
Kufr má ve své třídě jen průměrný objem, ale já si myslím, že naprosto dostatečný. Týdenní nákup se sem vejde jedna radost. Skvělé je navíc dvojité dno, pod podlážku můžete schovat menší věci, které pak v zatáčkách nebudou lítat sem a tam. Snad jen nakládací hrana je trochu výše, při nakládání krabice s lahvemi italského vína na svou narozenivou oslavu jsem Opel za každý centimetr, o který je vstup do kufru výše, než je nutné, proklínala. Pokud potřebujete více prostoru pro náklad, je možné sklopit zadní sedadla. Sklápět se však dají jen z interiéru, což není u třídveřového auta moc komfortní.
Pochválit naopak musím vynikající odhlučnění (jen hrubší zvuk motoru do kabiny ve vyšších rychlostech trochu proniká) a taky armádu řidičských pomocníků, kterými byla testovaná Corsa vybavená (sada Driver Assistance 1 za 15 700 Kč – hlídání jízdních pruhů, sledování mrtvého úhlu zrcátek, rozpoznávání dopravních značek, indikace bezpečné vzdálenosti, zpětné zrcátko s automatickou clonou, automatická dálková světla). Vyzdvihnu hlavně systém sledování mrtvého úhlu a automat na dálková světla, který v noci samočinně podle provozu a situace přepíná mezi potkávacími a dálkovými světly. Naopak třeba rozpoznávání dopravních značek má ještě svoje mouchy.
Průměrná spotřeba se mi za týdenní testování ustálila na 6,6 l/100 km. Jak jsem to tak pozorovala, když jsem jela svižněji, stoupla až k sedmi litrům, když jsem volila pohodový jízdní styl, blížila se naopak šesti. To není špatné, i když výrobce udává výrazně méně. Musíme vzít v potaz, že zimní pneumatiky i zimní charakter počasí mají na spotřebu jednoznačně negativní vliv. Celkově musím říci, že jsem si ten týden s Corsou užila, malý Opel nemá výraznějších slabin, vyhovovalo mi ovládání, prostorná kabina i pružný motor. Nakonec bych si asi nechala třídveřovou variantu, na ty dveře se dá zvyknout a jak už jsem psala, prostornost je i v případě téhle méně praktické varianty v pořádku. Pětidveřová verze je vzhledově méně atraktivní, ale zase si umím představit, že by obstála i v roli rodinného vozu.
Hledáš-li praktickou městskou listovou kabelku, neměla by Corsa v tvém užším výběru jednoznačně chybět. Pokud máš ráda svěží moderní design, kterému však nechybí potenciál nadčasovosti, bude mít u tebe Corsa skoro vyhráno. Dokáže být citovou i rozumovou volbou, což je ideální kombinace. V interiéru najdeš dostatek prostoru, hodnotné materiály, vše jde zlehka, vše je po ruce. Pozor však na to, že ačkoli se pyšní nápisem Turbo na zádi, žádnou divočinu si za jejím volantem neužiješ.
Corsu můžeš mít už za necelých 220 000 Kč. Ovšem variantu s motorem 1.2 o výkonu 70 koní bych už obecně doporučila jen nepříteli. Za 235 000 Kč je k mání nepřeplňovaná varianta 1.4/90 koní. O té už by se uvažovat dalo, ale musela by ses smířit s nižším komfortem jízdy, daným nutností častěji řadit v důsledku horší pružnosti motoru. Já bych doporučila připlatit ještě 25 000 Kč a zvolit testovanou verzi. Pokud jsme u těch příplatků, z hlediska dlouhodobé řidičské spokojenosti se ti vyplatí investovat 25 000 Kč do klimatizace, 8000 Kč do parkovací kamery nebo 22 000 Kč do multimediálního systému IntelliLink, se kterým získáš lepší audiosystém, handsfree, USB konektor a možnost sdílet navigaci, aplikace, hudbu a další se svým smartphonem. Určitě je pak dobré nevolit základní výbavu Selection, ale třeba vyšší Enjoy (+ 6000 Kč). Navíc má totiž tempomat, výškově stavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač a mnohé další.
Třeba proto, že Opel Corsa je za dobrou cenu, a přitom to vypadá, že nemá žádnou vlastnost, která by ti mohla časem lézt na nervy. Je šmrncovní, obratná, má dobrý rejd, je rychlá, prostorná, příjemně se ovládá, řízení, stejně jako řazení je lehké, ale přesné a v neposlední řadě musím vyzdvihnout také příplatkový systém inteliLink, který dokáže usnadnit a zároveň velmi zpříjemnit cestování.
Stěžovala jsem si třeba na hrubší zvuk motoru, vyšší nakládací hranu kufru nebo vyhřívání sedadel bez možnosti regulace intenzity. Poohlédnout jinde byste se měly, pokud hledáte něco s přecejen sportovnějším srdcem, nebo naopak něco konzervativního. Při poptávce po něčem praktičtějším může být řešením volba o 15 000 Kč dražší pětidveřové varianty.
Pokud by za mnou přišla některá z kamarádek a zeptala se, zda bych jí Corsu doporučila, odpověděla bych bez váhání „ano“. Pokud jste dočetly až sem, tak asi víte, co od ní můžete očekávat a jakým požadavkům vyhoví nejvíce. Mým tipem je rozhodně testovaná verze. V nabídce Opelu podle mě není pro tuhle „listovku“ vhodnější (pokud nevyžadujete nebo nechcete naftový motor) pohonné jednotky.
Za hlavní konkurenty OPELU CORSA považuji nejen Škodu Fabia, ale i Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Renault Clio, Citroën C3 nebo Hyundai i20.