Škoda Enyaq představení – finalista ankety auto mého srdce

18.3.2022 Veronika Petrů , , , 0 komentářů

Do třetice všeho dobrého a to ještě ani nejsme v polovině. Třetím z představených finalistů ankety Auto mého srdce bude Škoda Enyaq. Celkem jich sedm, takže toho máme ještě hodně před sebou! Ale teď se pojďme soustředit na elektromobil od Škoda Auto! 🔋🔌

Enyaq pojmy ve zkratce…

Úsporný, emocionální a elektrický – tak lze ve stručnosti charakterizovat nový model ŠKODA ENYAQ iV. První čistě elektrické SUV značky ŠKODA představuje doposud největší krok české automobilky při realizaci strategie v oblasti elektromobility.

Nový ENYAQ iV je první sériový vůz ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. ENYAQ iV je vyráběn v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Jedná se tak o jediný vůz v Evropě na bázi platformy MEB, který není vyráběn v Německu. Také nová vlajková loď modelové palety nabízí velkorysý prostor, který je pro vozy ŠKODA typický.

Nové designy interiéru nahrazují klasické výbavové stupně a jejich přehledná nabídková struktura umožňuje individuální konfiguraci vozu několika kliky myší. V nabídce je pohon zadních nebo všech kol, čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Díky dojezdu více než 520 km* v režimu WLTP zvládá ENYAQ iV skvěle každodenní jízdu ve městě i dlouhé cesty.

Kategorie: elektromobil
Rozměry: délka 4,6 m; šířka 1,87 m a výška 1,61 m
Objem kufru: 585 litrů
Palivo: elektřina
Verze 4×4: ano
Cena od: 1 124 900 Kč

web: www.skoda-auto.cz

Enyaq dojmy…

Nápaditě tvarovaná příď se šestihrannou maskou chladiče s výrazným chromovaným rámečkem a krystalickými prvky (u vybraných verzí), výrazně tvarovaná kapota a Matrix-LED hlavní světla. To je to, co zaujme na první pohled. Kola dělají auto, Enyaq nabízí 7 designů kol o velikosti 19 až 21 palců. Hezký detail je osvětlení nástupního prostoru uvítacím logem, promítá se ze spodní hrany zpětných zrcátek a rozsvítí se, když přijdete k autu. Zadní část je dle mě trochu neslaná-nemastná, ale střešní spoiler a LED zadní světla s krystalickým designem a dynamickými směrovými světly stojí rozhodně za zmínku.

Interiér

5,3palcový virtuální kokpit (dříve přístrojová deska 😉), head-up displej s rozšířenou realitou, 13palcový displej infotainment systému (nastavení auta, asistentů, audio, ventilace, bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů – skvělá věc! – nebo digitální hlasová asistentka Laura, více jsem o ní psala zde), palubní deska z umělé kůže. K tomu styly a barvy interiérů (Loft, Lodge, Lounge, Suite a Ecosuite), které se nutně nevážou k verzím výbavy, ale můžete si je kombinovat. V interiéru najdete více než 40 l úložných prostor, kufr má objem 585 litrů, po sklopení sedadel (nesklápí se do roviny) pak 1710 litrů.

Asistovaná jízda 2.0

Enyaq zvládne sám zastavit a zase se rozjet, zpomalovat a zrychlovat, jet v jízdním pruhu, následovat ostatní auta v koloně, pomůže zaparkovat, zobrazí okolní provoz na displeji před vámi. Prediktivní adaptivní tempomat rozpoznává dopravní značky, zároveň má rychlostní limity uložené v navigaci, takže (pokud si tuhle funkci zapnete, mě po chvíli štvala) umí sám upravit rychlost aktuální situaci. A to i před křižovatkami, kruhovými objezdy a zatáčkami. Z praxe musím říct, že na mě do zatáček najíždí docela pomalu. ☺️ Ano, řízení nikdy nebylo energeticky méně náročné. Tím myslím pro řidiče. 😁

MEB – platforma nové doby zn. Elektromobil

Výhodami platformy MEB jsou možnosti zástavby různé velikosti baterií, štědrá nabídka vnitřního prostoru, nízké těžiště a velký rejd.

Zadokolka nebo čtyřkolka

Verze s pohonem zadních kol mají elektromotor na zadní nápravě a jde o provedení s výkonem 180 až 204 koní (60 iV a 80 iV). Čtyřkolky mají dva elektromotory, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Rozložení hmotnosti se blíží ideálu 50:50 a tyto verze mají výkon v rozmezí 265 a 299 koní (80x a RS). Nejvýkonnější je logicky verze RS. V nabídce je i verze 4×4. Verze 4×2 mají pohon zadních kol a maximální rychlost 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 či 8,8 sekundy (čtyřkolka 6,9 sekundy). Točivý moment je 310 Nm. Očekává se také varianta „Sportback“ se siluetou kupé, tedy něco jako BMW X6 a jemu podobní.

Dvě kapacity baterií na výběr

Vyrábí se tři provedení, ale protože Češi prý kupují auta většinou „v plné palbě“, pokud jde o auta vyšších tříd, tak se budou na českém trhu nabízet jen ty dvě lepší verze. První z nich je 62 kWh = Enyaq 60 iV (9x modul obsahující 24 ks Li-on článků) a druhý 82 kWh = Enyaq 80 iV (12x modul obsahující 24 ks Li-on článků). Proč tu rozepisuju moduly a články? Jednoduše proto, že jde o chytré řešení, kdy se dají jednotlivé moduly měnit samostatně v případě, že některý nepracuje, jak by měl. Nemusí se tak měnit celá „baterie“.

AC/DC

Legendární rocková skupina, ale i dva, fakticky velmi rozdílné typy nabíjení. AC (alternating current – nabíjení střídavým proudem) a DC (direct current – nabíjení stejnosměrným proudem). Běžné zásuvky nebo „pomalé“ AC nabíjecí stanice dávají autu stejnosměrný proud a to si ho musí převést na stejnosměrný proud, který pak může uložit do baterie. U rychlonabíjecí DC stanice není třeba nic převádět, rovnou se ukládá. Více jsem o nabíjení psala v článku Nabíjení elektromobilu – základ, pro lajky a blondýny. Co se Enyaqu týče, z AC zásuvky se nabije za 7,5 až 9,5 hodiny (0-100%, palubní nabíječka má výkon 7,2 nebo 11 kW v závislosti na verzi), z DC stanice za hodinu a čtvrt (5-80%, výkon 100 nebo 125 kW). Výrobce uvádí, že pro 100 km dojezdu stačí 8 minut DC nabíjení (podle WLTP, konkrétně 7 minut pro verzi 60 iV a 8 minut pro 80 iV).

Battery 2nd life – dealerské energetické úložiště

Obnovitelná/levná noční energie se ukládá v dealerském energetickém úložišti. Poté může být využita pro vysokorychlostní DC nabíjení bez nutnosti navýšení rezervovaného příkonu u dodavatele elektrické energie nebo se může využít na provoz prodejny – klimatizace, topení, světla… Na úložiště se v budoucnu použijí vysloužilé baterie elektromobilů, tady totiž budou stále dobře sloužit. Mimochodem na baterie Enyaqu dává Škoda záruku 8 let nebo 160 000 najetých kilometrů a hlásí, že dealerská síť je proškolená, vybavená nabíječkami a připravená na servis elektromobilů.

Ceny a výbavy

Základní cena verze 60 iV Loft je 1 124 900 Kč. Coupé začíná na 1 559 900 Kč. Více informací o cenách a výbavách najdete v ceníku zde.

 

Jízdní dojmy

Jeden den mi společnost dělala Škoda Enyaq 80 iV (82 kWh)/204 koní, DSG. Barva Race Blue, pohon zadních kol. A co jako? 😉

Palec nahoru

  • Prostornost – vlastnit elektromobil znamená uskromnit se, co se týče prostoru pro cestující a zavazadla? Od chvíle, co na trh přišla Škoda Enyaq, nikoli! Skvělý je i prostor na nabíjecí kabely pod podlážkou kufru.
  • Rozměrná a pohodlná sedadla – ve fotkách v galerii si můžete všimnout, jak jsem do sedaček zapadla, že se v nich skoro ztrácím. Musím říct, že jsou opravdu bohatě dimenzované, že si v nich jistě pohoví i basketbalista. Zároveň jsou vážně pohodlné.
  • Zpracování, robustnost – z Enyaqu má člověk pocit robustnosti, kvality, materiály i zpracování jsou na úrovni.
  • Dojezd – tabulkově má verze Enyaq 60 iV dojezd až 400 km a Enyaq 80 iV až 520 km. V praxi to však bývá jinak a já musím ze zkušenosti s verzí 80 iV potvrdit dojezd 380 km a více s tím, že pro dosažení těchto čísel se nemusíte omezovat v topení, klimatizaci ani akceleraci. Prostě si jedete a neřešíte.
  • Zrychlení a dynamika – síla motoru je u elektromobilu k dispozici kdykoli. Na startu i při zrychlení ve vyšších rychlostech. Rozjezd je působivý, možná více než by se mohlo zdát z tabulkových hodnot. V rychlostech do 130 km/h (více jsem neměla možnost otestovat) má auto stále sílu.
  • Spotřeba – výrobce udává 15,6 kWh/100 km u verze 60 iV a 16,6 kWh/100 km u verze 80 iV. Já jsem se pohybovala okolo 18 až 20 kWh/100 km, což mi vzhledem k velikosti auta přijde skvělé.
  • Aerodynamika, ticho, klid – součinitel odporu vzduchu činí skvělých 0,257. Optimalizovány byly kryty zpětných zrcátek, přední okno má větší sklon, maska chladiče je plná (elektromobil klasickou masku chladiče nepotřebuje a v aerodynamické praxi je otevřená maska chladiče zlo), podvozek plochý a mnohé další. To přispívá k nižší spotřebě elektrické energie za jízdy, ale také k nízkému aerodynamickému hluku v kabině. Navíc tady nevrčí ani motor (v nižších rychlostech vás může rušit jen bzučení plašicí chodce), takže ticho je to opravdu hutné. 😁
  • Minimální náklony v zatáčkách, velký rejd – navzdory vyšší stavbě karoserie (1,62 m) se Enyaq jen minimálně naklání. Je krásně stabilní i při rychlé jízdě. Nízké těžiště dělá svoje. Enyaq není žádný drobeček (délka 4,65 metru, šířka 1,88 m), o to více pak člověk ocení velký rejd, který usnadní manévrování ve stísněných prostorech.
  • Simply Clever doplňky – deštníček ve dveřích, ale třeba i čistič nabíjecích kabelů, praktická taška na kabely a mnohé další. Některé doplňky jsou známé z jiných modelů, další jsou speciálně navržené pro Enyaq. Simply Clever vychytávky najdete ve standardní výbavě, v příplatkové výbavě i v příslušenství k modelu Enyaq.
  • Intuitivní palubní systém – graficky znázorněné asistenční systémy a průvodce jejich nastavením, názorná grafika pro nastavení všech komfortních a bezpečnostních vymožeností auta, dotykové ovládání, bezdrátový Apple CarPlay a třešničkou je dotyková lišta pod displejem na středové konzole, kterou se nastavuje hlasitost. Je to ohromně praktické a vtipné řešení.
  • Volič/ovladač/joystick řazení – maličký „čudlík“ pro volbu jízdních režimů nezabere mnoho místa a svou funkci plní. Pokud nevíte, co je poloha „B“, tak vězte, že je to ekvivalent polohy „D“, kdy dochází ke zvýšené rekuperaci. Zvyknout si v tomto módu musíte na automaticky výraznější zpomalení, kdykoli sundáte nohu z plynu. Jinak se s Enyaqem „řadí“ jako s normálním autem s automatickou převodovkou.

Palec dolů

  • Těžkopádnost – Enyaq je velký, Enyaq je těžký. To je skutečnost a cítíte to na brzdách i v ostřejších zatáčkách.
  • Nepřehledná karoserie při manévrování – všechny ty kamery a parkovací asistenty jsou tu třeba, karoserie není úplně intuitivně přehledná na první svezení a nevím, jestli člověk povědomí o tom, kde auto začíná a kde končí, získá po delším soužití. Toť otázka.
  • Těžké řízení při parkování – k dispozici je několik jízdních režimů od Eco až po Sport. Zvolený jízdní režim má vliv i na účinnost posilovače řízení. Přesto bylo na mě řízení i v komfortním režimu při parkování těžší, ocenila bych v malých rychlostech větší účinek posilovače. Hodnocení z čistě ženského úhlu pohledu. 💁🏼‍♀️ Při jízdě je naopak řízení příjemně tuhé.
  • Tvrdý podvozek – možná za to mohla 21palcová kola (pro krásu se občas přinášejí oběti). Série výmolů či zpomalovací prahy vám trochu namasírují pozadí.
  • Malé držáky na kelímky – myslím ty před voličem řazení na středové konzole, v galerii najdete fotku. Dají se nastavovat, můžete si udělat jeden větší a druhý menší, ale stejně mají malý průměr na můj oblíbený termohrnek i shaker.
  • Apple CarPlay a indukční nabíječka a jejich občasné vrtochy – popravdě tohle zatím zlobí v mnoha autech, zrcadlení občas není 100% ani přes kabel, tady je bezdrátové. To je úžasná věc, ale občas například vypadával zvuk při poslechu hudby z telefonu. Indukční nabíječka telefonu mi zase opakovaně hlásila chybu a skutečnost, že nemůže nabíjet, protože se snad v nabíjecí přihrádce nacházejí jiné rušivé předměty. Nic tam nebylo. Ale musím pochválit její umístění v dolní části středové konzoli (to je celkem běžné), ovšem telefon do ní dáváte podélně, nikoli příčně jak bývá zvykem. Takže tak, jak jej berete do ruky, což je praktické.
  • Virtuální pedál – neboli bezdotykové ovládání elektrického víka kufru. Čidlo je pod zadním nárazníkem, stačí „zakopnout“ nohu pod nárazník a „sezam“ se otevírá. Mně se to vždy dařilo až na několikátý pokus, asi to chce více cviku. Na druhou stranu nechápu, proč je to tak „složité“… To nemluvím jen o Škodě Enyaq, ale o většině modelů s touhle výbavou.
  • Cena – vysoká? Ano i ne. Vzhledem k výbavě a v porovnání se stejně vybavenými MPV či SUV nevychází Enyaq špatně. Takže ano, více než milion je ranec, na druhou stranu má tato částka své opodstatnění, i když porovnávám s běžnými modely.

STÁLE JE MOŽNOST SE ZAPOJIT

Na webu ankety probíhá hlasování o nejlepší auto z ženského úhlu pohledu DÁMSKÁ AUTOVOLENKA. Motivací této ankety je zjistit, který model si získal srdce českých řidiček. Mezi těmito modely může veřejnost online vybírat favorita a odeslat až do 10. dubna svůj hlas.

Nominováno je 24 autonovinek: čistě elektrické SUV Audi Q4 e-tron, BMW iX, KIA EV6, Mercedes EQB, Opel MOKKA-e, ŠKODA ENYAQ, Volvo C40 Recharge a elektromobily do města Dacia Spring, Hyundai IONIQ 5, FIAT 500e. SUV vozy a crossovery: Citroën C3 Aircross, Ford Kuga PHEV, Jaguar E-Pace, Lexus NX, Nissan Qashqai, RANGE ROVER, Renault Arkana, Suzuki S-Cross, Toyota Yaris Cross a Volkswagen Taigo. Zástupci třídy hatchbacků: CUPRA Born, DS 4, Peugeot 308 a ŠKODA Fabia.

Představení dalšího z finalistů již brzy!  🚘
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *