Pro maminku s jedním dítětem nebo pro slečnu, která má čerstvý řidičák, je podle mě ideální.
Do třetice všeho dobrého a to ještě ani nejsme v polovině. Třetím z představených finalistů ankety Auto mého srdce bude Škoda Enyaq. Celkem jich sedm, takže toho máme ještě hodně před sebou! Ale teď se pojďme soustředit na elektromobil od Škoda Auto! 🔋🔌
Úsporný, emocionální a elektrický – tak lze ve stručnosti charakterizovat nový model ŠKODA ENYAQ iV. První čistě elektrické SUV značky ŠKODA představuje doposud největší krok české automobilky při realizaci strategie v oblasti elektromobility.
Nový ENYAQ iV je první sériový vůz ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. ENYAQ iV je vyráběn v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Jedná se tak o jediný vůz v Evropě na bázi platformy MEB, který není vyráběn v Německu. Také nová vlajková loď modelové palety nabízí velkorysý prostor, který je pro vozy ŠKODA typický.
Nové designy interiéru nahrazují klasické výbavové stupně a jejich přehledná nabídková struktura umožňuje individuální konfiguraci vozu několika kliky myší. V nabídce je pohon zadních nebo všech kol, čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Díky dojezdu více než 520 km* v režimu WLTP zvládá ENYAQ iV skvěle každodenní jízdu ve městě i dlouhé cesty.
Kategorie: elektromobil
Rozměry: délka 4,6 m; šířka 1,87 m a výška 1,61 m
Objem kufru: 585 litrů
Palivo: elektřina
Verze 4×4: ano
Cena od: 1 124 900 Kč
web: www.skoda-auto.cz
Nápaditě tvarovaná příď se šestihrannou maskou chladiče s výrazným chromovaným rámečkem a krystalickými prvky (u vybraných verzí), výrazně tvarovaná kapota a Matrix-LED hlavní světla. To je to, co zaujme na první pohled. Kola dělají auto, Enyaq nabízí 7 designů kol o velikosti 19 až 21 palců. Hezký detail je osvětlení nástupního prostoru uvítacím logem, promítá se ze spodní hrany zpětných zrcátek a rozsvítí se, když přijdete k autu. Zadní část je dle mě trochu neslaná-nemastná, ale střešní spoiler a LED zadní světla s krystalickým designem a dynamickými směrovými světly stojí rozhodně za zmínku.
5,3palcový virtuální kokpit (dříve přístrojová deska 😉), head-up displej s rozšířenou realitou, 13palcový displej infotainment systému (nastavení auta, asistentů, audio, ventilace, bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů – skvělá věc! – nebo digitální hlasová asistentka Laura, více jsem o ní psala zde), palubní deska z umělé kůže. K tomu styly a barvy interiérů (Loft, Lodge, Lounge, Suite a Ecosuite), které se nutně nevážou k verzím výbavy, ale můžete si je kombinovat. V interiéru najdete více než 40 l úložných prostor, kufr má objem 585 litrů, po sklopení sedadel (nesklápí se do roviny) pak 1710 litrů.
Enyaq zvládne sám zastavit a zase se rozjet, zpomalovat a zrychlovat, jet v jízdním pruhu, následovat ostatní auta v koloně, pomůže zaparkovat, zobrazí okolní provoz na displeji před vámi. Prediktivní adaptivní tempomat rozpoznává dopravní značky, zároveň má rychlostní limity uložené v navigaci, takže (pokud si tuhle funkci zapnete, mě po chvíli štvala) umí sám upravit rychlost aktuální situaci. A to i před křižovatkami, kruhovými objezdy a zatáčkami. Z praxe musím říct, že na mě do zatáček najíždí docela pomalu. ☺️ Ano, řízení nikdy nebylo energeticky méně náročné. Tím myslím pro řidiče. 😁
Výhodami platformy MEB jsou možnosti zástavby různé velikosti baterií, štědrá nabídka vnitřního prostoru, nízké těžiště a velký rejd.
Verze s pohonem zadních kol mají elektromotor na zadní nápravě a jde o provedení s výkonem 180 až 204 koní (60 iV a 80 iV). Čtyřkolky mají dva elektromotory, jeden na přední a druhý na zadní nápravě. Rozložení hmotnosti se blíží ideálu 50:50 a tyto verze mají výkon v rozmezí 265 a 299 koní (80x a RS). Nejvýkonnější je logicky verze RS. V nabídce je i verze 4×4. Verze 4×2 mají pohon zadních kol a maximální rychlost 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 či 8,8 sekundy (čtyřkolka 6,9 sekundy). Točivý moment je 310 Nm. Očekává se také varianta „Sportback“ se siluetou kupé, tedy něco jako BMW X6 a jemu podobní.
Vyrábí se tři provedení, ale protože Češi prý kupují auta většinou „v plné palbě“, pokud jde o auta vyšších tříd, tak se budou na českém trhu nabízet jen ty dvě lepší verze. První z nich je 62 kWh = Enyaq 60 iV (9x modul obsahující 24 ks Li-on článků) a druhý 82 kWh = Enyaq 80 iV (12x modul obsahující 24 ks Li-on článků). Proč tu rozepisuju moduly a články? Jednoduše proto, že jde o chytré řešení, kdy se dají jednotlivé moduly měnit samostatně v případě, že některý nepracuje, jak by měl. Nemusí se tak měnit celá „baterie“.
Legendární rocková skupina, ale i dva, fakticky velmi rozdílné typy nabíjení. AC (alternating current – nabíjení střídavým proudem) a DC (direct current – nabíjení stejnosměrným proudem). Běžné zásuvky nebo „pomalé“ AC nabíjecí stanice dávají autu stejnosměrný proud a to si ho musí převést na stejnosměrný proud, který pak může uložit do baterie. U rychlonabíjecí DC stanice není třeba nic převádět, rovnou se ukládá. Více jsem o nabíjení psala v článku Nabíjení elektromobilu – základ, pro lajky a blondýny. Co se Enyaqu týče, z AC zásuvky se nabije za 7,5 až 9,5 hodiny (0-100%, palubní nabíječka má výkon 7,2 nebo 11 kW v závislosti na verzi), z DC stanice za hodinu a čtvrt (5-80%, výkon 100 nebo 125 kW). Výrobce uvádí, že pro 100 km dojezdu stačí 8 minut DC nabíjení (podle WLTP, konkrétně 7 minut pro verzi 60 iV a 8 minut pro 80 iV).
Obnovitelná/levná noční energie se ukládá v dealerském energetickém úložišti. Poté může být využita pro vysokorychlostní DC nabíjení bez nutnosti navýšení rezervovaného příkonu u dodavatele elektrické energie nebo se může využít na provoz prodejny – klimatizace, topení, světla… Na úložiště se v budoucnu použijí vysloužilé baterie elektromobilů, tady totiž budou stále dobře sloužit. Mimochodem na baterie Enyaqu dává Škoda záruku 8 let nebo 160 000 najetých kilometrů a hlásí, že dealerská síť je proškolená, vybavená nabíječkami a připravená na servis elektromobilů.
Základní cena verze 60 iV Loft je 1 124 900 Kč. Coupé začíná na 1 559 900 Kč. Více informací o cenách a výbavách najdete v ceníku zde.
Jeden den mi společnost dělala Škoda Enyaq 80 iV (82 kWh)/204 koní, DSG. Barva Race Blue, pohon zadních kol. A co jako? 😉
Na webu ankety probíhá hlasování o nejlepší auto z ženského úhlu pohledu DÁMSKÁ AUTOVOLENKA. Motivací této ankety je zjistit, který model si získal srdce českých řidiček. Mezi těmito modely může veřejnost online vybírat favorita a odeslat až do 10. dubna svůj hlas.
Nominováno je 24 autonovinek: čistě elektrické SUV Audi Q4 e-tron, BMW iX, KIA EV6, Mercedes EQB, Opel MOKKA-e, ŠKODA ENYAQ, Volvo C40 Recharge a elektromobily do města Dacia Spring, Hyundai IONIQ 5, FIAT 500e. SUV vozy a crossovery: Citroën C3 Aircross, Ford Kuga PHEV, Jaguar E-Pace, Lexus NX, Nissan Qashqai, RANGE ROVER, Renault Arkana, Suzuki S-Cross, Toyota Yaris Cross a Volkswagen Taigo. Zástupci třídy hatchbacků: CUPRA Born, DS 4, Peugeot 308 a ŠKODA Fabia.