Rozvodový řemen a vodní pumpa – servis, který se nevyplatí podcenit!

2.3.2021 Veronika Petrů , , , 0 komentářů

Dnes trochu více servisní téma. Ovšem mnoho z vás mi píše i technické dotazy s tím, že nejsou spokojené s přístupem jejich servisu nebo dokonce s kompetencí svého mechanika. Prevence je důležitá ve všech ohledech a jednou z časovaných bomb ve vašem motoru může být opotřebený rozvodový řemen. Takže jdeme na to. 🔧

Máte-li nové auto nebo auto po pečlivém majiteli, který vám přenechal vzorně vyplněnou servisní knížku, můžete si snadno najít, kdy je čas na jaký servisní úkon. Pak už je jen na vás, abyste si ohlídali, že se daná kontrola či výměna provede. Chápu, že ne vždy se investice do servisu auta hodí a je jistě mnoho zajímavějších věcí, do kterých se dají tisíce investovat, ale na druhou stranu je třeba si uvědomit, že vaše auto potřebuje vaši péči. Jak se říká: „kdo chce opici, musí mít na banány“. 💰 A v tomto případně nemyslím jen na benzin či naftu.

Rozvodový řemen – k čemu slouží?

Při každém spalovacím cyklu vzniká ve válci energie, která vás tak příjemně dopraví z bodu A do bodu B. Do válce musí proudit čerstvý vzduch a zároveň z něho musí odcházet spaliny. Je to vlastně stejné jako když my dýcháme a věřte, že motor by respirátor na výfuku nevydržel ani minutu. 😂 Nádech a výdech motoru se děje pomocí ventilů. Sací se otevírají při nádechu, pak se uzavřou, aby mohlo dojít ke stlačení směsi vzduchu a benzinu (či nafty) a následnému zážehu či vznícení. Sání, stlačení, expanze a výfuk. Ve čtvrtém cyklu přichází ke slovu opět ventily. Tentokrát ty výfukové. Otevřou se a spaliny mohou odejít do výfukového traktu. Aby se ventily ve správný moment otevíraly a zavíraly má na starosti vačková hřídel. Ta se otáčí a to díky rozvodovému řemenu. Ten je poháněn od klikové hřídele. Je to ještě složitější, zvláště u moderních aut s variabilním časováním ventilů a dalšími vychytávkami, ale myslím, že i tak jsem vás už dost zahltila technickými detaily. Některá auta mají rozvodový řetěz, ten se často chybně považuje na „nesmrtelný“, ovšem ani ten nemusí vydržet statisíce kilometrů. Ale o tom třeba zas jindy.

Vodní pumpa a její role

Ve většině případů je součástí rozvodů i vodní pumpa, tedy čerpadlo, které „honí“ chladící kapalinu, které je často opomíjeno a není měněno spolu s rozvodovým řemenem. Když se řekne: „je potřeba udělat rozvody“, měla by tím být myšlena rozvodová sada, která se kládá z několika dílů, kdy samozřejmě vždy záleží na konstrukci daného motoru, ale v základním principu je to stejné u benzinových i dieselových motorů. Rozvodová sada může obsahovat rozvodový řemen a napínací kladku, někdy je to i více řemenů a kladek, tlumič vibrací a vodní pumpu.

Jaká jsou rizika selhání rozvodového řemenu či vodní pumpy?

V servisní hantýrce se tomu říká „potkání motoru“. Může prasknout rozvodový řemen nebo se může zadřít vodní pumpa, kdy dojde k přeskočení rozvodového řemene na ozubených rozvodových kolech a tím pádem ke změně časování, tj. načasování, kdy se ventily otevřou a kdy naopak zavřou. Jak jsem psala výše, ventily mají být otevřené ve fázi sání či výfuku. Pokud zůstanou otevřené například ve fázi stlačení dojde k jejich poškození až zlomení tím, že se „potkají“ s pístem ve válci. V krajním případě se může poškodit i píst či blok motoru. To může znamenat až totální škodu na celém samotném motoru!

Kdy je čas na výměnu?

Pokud nemáte servisní knížku, můžete se zeptat v autorizovaném servisu, kde vám jistě poskytnou informaci v kolika kilometrech výrobce výměnu rozvodů předepisuje. Tento údaj by měl být hlavním vodítkem. Obecně lze totiž říci, že se rozvody mění mezi 60 a 160 tisíci najetými kilometry. To je opravdu velký rozptyl. Pokud máte najeto 80 až 100 tisíc a rozvody ještě nebyly měněné, bylo by dobré začít se o ně zajímat. Minimálně si zjistit doporučení výrobce.

Kolik mě bude stát výměna rozvodové sady?

Tohle je bohužel velmi těžká otázka, záleží na značce a modelu vašeho auta. Zde je příklad rozvodové sady jejíž součástí je vodni pumpa a sada ozubeného řemene SKF, jež se hodí pro mnoho modelů značek Škoda, Volkswagen, Seat a Audi. Jde převážně o motory s obsahem 1,6 a 2,0 litru, více najdete v popisku v odkazu. Cena této rozvodové sady je 8127 Kč. SKF je pak značkou, se kterou byste neměli udělat chybu. Pokud se budeme bavit o celé rozvodové sadě, tak práce v neautorizovaném servisu (či v autorizovaném servisu značek s příznivější hodinovou sazbou, řekněme cca 700 Kč/hod) vyjde na 2500 až 4000 Kč. Práce totiž trvá minimálně několik hodin a jde o poměrně náročný servisní úkon.

Chcete více podobně servisních článků? Dejte mi vědět v komentářích!  🚙
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *