Reportáž Toyota Eco Race 24h – Na startu soutěže o nejúspornější jízdu Prahou

České zastoupení Toyoty uspořádalo dvacetičtyřhodinový „eco race“. Štafetový závod, na jehož startu bylo několik modelů této japonské značky, měl ukázat, jak úsporně se dá jezdit Prahou. Mezi závodníky jsem se ocitla i já a byla to veliká výzva. Přece jen nejsem úplný přeborník v úsporné jízdě, spíše naopak. Takže jak se mi s Corollou dařilo?

Musím upřímně říct, že možnost otestovat si zábavnou formou spotřebu hybridních Toyot mě velmi zaujala. Ačkoli už dávno nejsem soutěživá jako dříve, tak i soutěžní koncept mi byl sympatický.

Do závodu startovala Toyota Corolla, Toyota RAV4 a Toyota Camry. Původně jsem si chtěla vybrat Toyotu Camry, ale jelikož jsem se registrovala až nedlouho před startem závodu, už mi nevycházel vhodný startovní slot. Koncept byl takový, že každá posádka jede s vozem hodinu až hodinu a půl (záleží jaký zvolí kompromis cestovní rychlosti a spotřeby), následně předá štafetu dalším. Všechna auta jela 24hodin v kuse, výsledky všech posádek se zaznamenávaly.

Je 5. listopadu, 15:00 a já už stojím na značkách a čekám na svou jízdu. Někteří novináři vyráželi i sami, obvykle se však jezdilo ve dvoučlenné posádce. To byl i můj případ. A tak usedám do auta s kolegou Alešem Vyskočilem, moderátorem RadioHouse. Jelikož mám na první část trasy úlohu navigátora a navigace se tu používat nebude, studuji itinerář trasy. Všechny posádky jedou stejnou trasou, jejíž start a cíl je v pražských Stodůlkách. Proč jedou všechny posádky stejnou trasou je jasné. Jejich výkony se totiž zaznamenávají a porovnávají a je tak třeba, aby byly podmínky stejné. Trasa zahrnula jak jízdu v hustém městském provozu, tak úsek v příměstské oblasti a na městském obchvatu.

K měření přesných hodnot se tu používají měřicí jednotky Driveco. Celkové umístění soutěžících bude vycházet z vyhodnocení kombinace několika parametrů a jejich bodového ohodnocení. Finální skóre bude tedy výsledkem kombinace následujících parametrů: porovnání celkového času s provozem, porovnání průměrné spotřeby s udávanou průměrnou spotřebou daného vozidla, reálná spotřeba na celé trati v litrech, přesnost dojezdu časové zkoušky, poměr jízdy na elektřinu a jízdy na spalovací motor.

Trasa ubíhá docela příjemně. V hustém městském provozu se pohybujeme rychlostí, která nijak zásadně nevybočuje z průměru ostatních aut. Jakmile se dostáváme na městský obchvat, zjišťujeme, že jízda rychlostí vyšší než 80 km/h je na spotřebě pekelně znát. Na dvouproudé silnici, kde jede i mnoho kamionů, však provoz nijak nebrzdíme. Všechny „žrouty“ elektrické energie se snažíme mít vypnuté. Klimatizaci vzhledem k nízkým teplotám nepotřebujeme, ventilátor a topení máme na minimum. Jedeme v režimu „Eco“. Brzdou provozu začínáme trochu být v příměstském provozu. Přebírám řízení, na palubním počítači svítí 4,4, l/100 km. Dálniční provoz a převýšení si vybralo svou daň, vyšší spotřeba v první části trasy se dala očekávat. Dávám si předsevzetí, že se dostanu pod 4 l/100 km.

Škoda, že „závodní“ auta nebyla na zadní části označena nápisem „Eco race“. Nápisy byly jen na boku, což ale ostatní řidiči neměli šanci přečíst. Snad až ve chvíli, kdy nás předjížděli. A já doufala, že si ho všimnou a přehodnotí svou úvahu o blondýně za volantem. 😜 V polovině závodu nás čekala časová zkouška. Měli jsme ujet předepsaný úsek za 14 minut. Ani o vteřinu dříve, ani později. Samozřejmě s co nejnižší spotřebou. Takže zapínáme stopky a vyrážíme. Ačkoli to vypadalo, že 14 minut je luxusní čas, nakonec jsem jela tak přemotivovaně pomalu, až byl náš výsledný čas 14:02. Ovšem i za to si s kolegou gratulujeme a nakonec jsme zjistili, že jsme rozhodně patřili k těm lepším.

Po časové zkoušce následuje návrat do městského provozu a mně se nedaří dostat se pod 4 l/100 km. Cestou ještě natáčíme video, které jste mohly a můžete vidět na autokabelkovském instagramovém profilu na IGTV. To byl jeden z úkolů soutěžních posádek a co vám budu povídat, byl to úkol, který mě velmi bavil. A jako obvykle jsem nedokázala natočit nic seriózního a vážného. 😜

V poslední části trasy plynový pedál jen hladím. Prosím o zelenou na semaforech a chci a chci dostat spotřebu na co nejnižší hodnotu. Před jízdou vytýčený cíl se mi nakonec daří plnit a do cíle dojíždíme se spotřebou 3,8 l/100 km. Corolle se musíme trochu omluvit, jelikož jsme v zápalu soutěže sice jeli leckde na padesátce méně než 30 km/h, ale v místě, kde jsme byli pěkně rozjetí a v cestě náhle zpomalovací práh, nechtěli jsme ztrácet rychlost… Chápete…😌 Na druhou stranu musím říct, že to „rozjetí“ nebylo více než 50 km/h a Corolle musím vysmeknout poklonu za komfort tlumení!

Vítězem prvního ročníku 24hodinové soutěže Toyota Eco Race se stala posádka webu Autodays.cz Filip Suchomel a Jiří Doležal s Corollou hybrid a průměrnou dosaženou spotřebou 3,3 l/100 km. Druhý skončil zástupce magazínu 4×4 Martin Müller s Toyotou Camry a spotřebou 4,1 l/100 km, třetí pak tým redakce Autoindexu Aleš Kramer a Martin Kramer rovněž s Corollou a spotřebou 3,4 l/100 km. My jsme se umístili na krásném 16.místě. 😁 Přesná polovina novinářského startovního pole. Pro mě přímo životní úspěch!🤩

Zajímavosti soutěže

  • Průměrně vozy nepřekročily spotřebu 4,4 l/100 km.
  • Nejlepší skóre modelu Toyota Corolla bylo 3,3 l/100 km, modelu Toyota Camry 4,1 l/100 km a nejlepší výsledek modelu Toyota RAV4 pak 4,4 l/100 km.
  • Celkem se soutěže zúčastnilo 47 jezdců v 32 posádkách, které tvořili motorističtí novináři, zaměstnanci Toyoty a její partneři.
  • Nejlepší posádka nejenže dosáhla extrémně nízké spotřeby, ale navíc v městském provozu absolvovala 73 procent jízdy čistě na elektřinu, tedy s nulovými emisemi. V průměru pak jízda čistě na elektřinu tvořila 59 procent času na trati.
  • Soutěžilo se o hodnotné ceny, na vítězné posádky čekala herní konzole nebo oblečení s motivem Toyota Gazoo Racing.
  • Kompletní výsledky závodu jsou k dispozici na webu soutěže.

Naším záměrem bylo uspořádání ekosoutěže v běžném provozu, při běžném stylu řízení. V rámci soutěžního klání jsme spojili zábavu s praktickým otestováním kvalit našich nejnovějších hybridních modelů. Testování vozů s hybridním pohonem v reálném městském provozu opět prokázalo úspornost, ekologičnost a zároveň řidičský komfort tohoto druhu pohonu,“ říká ředitel Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška. Soutěž by proto Toyota v příštím roce ráda zopakovala.

Zajímalo by vás vyzkoušet si start v podobném závodě? Co vy a úsporná jízda?
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *