Při řízení na mě Citroën C3 dělal dojem většího auta.
Do Chorvatska jezdí ročně více než milion Čechů! Já mezi ně nepatřím. Chorvatsko jsem navštívila poprvé předloni při příležitosti automobilových závodů na okruhu v Rijece. Pokud nepočítám dovolenou v Jugoslávii ve svých dvou letech (mladší ročníky si mohou Jugoslávii vygooglovat 😜). Osud tomu chtěl, že jsem se sem podívala znovu, a to díky prezentaci nové Škody Scala.
Chorvatsko je o něco menší než naše republika. Má však dle mého názoru mnohem „lukrativnější“ polohu na jihu Evropy, či chcete-li na pomezí střední a jižní Evropy. A navíc má moře, což ve mně osobně vyvolává čistou a ryzí závist. ☺️ Žije zde necelých 4,2 milionu lidí a je tu samozřejmě čilý turistický ruch. Z Prahy do Splitu je to necelých 1100 km a 11 hodin jízdy, a většina českých dovolenkářů tak volí cestu autem (odkaz na plánovač trasy zde). Let PRG-SPU neboli Praha-Split trvá hodinu a půl a zpáteční letenku na červen teď na letuska.cz najdete za 5800 Kč. Je jasné, že rodině s dětmi se i přes dálniční poplatky a větší časovou náročnost vyplatí jet autem….
My si však mohli užívat komfortu a časové úspory letecké dopravy. Ono u dvoudenní prezentace by jakýkoli jiný druh přesunu byl nemyslitelný. A já, jelikož létám moc ráda a nevadí mi malá ani velká letadla, si to užila dvojnásob. Letěli jsme totiž turbovrtulovým ATR 72. Seděla jsem u okýnka, a tak mám plný telefon fotek a videí na téma „vrtule a pohled z ptačí perspektivy“. Ty nad chorvatským pobřežím se povedly logicky nejlépe.
Po příletu nás čeká registrace, občerstvení a tisková konference. Je tu nádherně jasno a dobrých 20 stupňů ve stínu. Takže velmi lituju, že jsem si nevzala tílko a možná i kraťasy. Je úžasné, jak tu mají už začátkem dubna krásné počasí. Po tiskové konferenci budeme vyrážet na první testovací jízdy. Já se domlouvám s fotografem a objednávám si auto sama pro sebe (běžně se jezdí v sestavě dva novináři v jednom autě), abych nikoho svým blogerským focením neokrádala o testovací čas.
Celá flotila nových Scal čeká na letištním parkovišti ve Splitu jen na nás. 🚗 Jsou tu verze 1.0 TSI, 1.5 TSI i 1.6 TDI, provedení s manuálními i automatickými převodovkami a různé stupně výbavy, aby měl člověk co nejlepší srovnání. Na výběr jsou i testovací trasy co se charakteru provozu týče, já však vyrážím vstříc nejlepším fotolokacím. Jako první testuju verzi 1.0 TSI, která si mě hned získává překvapivě dobrou dynamikou a nečekanou kultivovaností.
Ve Scale se navíc ihned cítím jak doma, ergonomie ovládání je skutečně skvělá. Takže okénko dokořán, když je tak krásně, pouštím si hudbu a užívám cestu.
Mají tu krásné počasí, průzračné moře. Je tu cítit ta jižanská energie a temperament. To vše je mi blízké, to vše miluju. Ale při projíždění městem mě napadá: „Itálie východu.“ V mnohém mi to tu Itálii připomíná, ale jako by se tu zastavil čas v 70. či 80. letech. Tak trochu nemoderně, neutěšeně, ale i neopečovávaně to tu leckde vypadá. Ne, že by Italové byli přeborníci v pořádkumilovnosti, ale vypadá to tam prostě jinak. Vtipné je, že jsem cestou potkala i několik pizzerií, v takovém autentickém místním stylu.
Na focení jsme si vybrali přístav ve Splitu. Povedlo se vjet přímo do samotného přístavu a fotit v místech, kam v sezóně přijíždí jedna osobní či nákladní loď a trajekt za druhým. Split je největším městem (180 000 obyvatel) a největším přístavem chorvatského pobřeží. Je zde i marina a tři klubová přístaviště jachet. V přístavu se fotilo skvěle a fotky, které jsme zde nafotili, můžete v plné kráse vidět v postu První jízda se Škodou Scala.
Čas trochu si odpočinout a posilnit se. Přijíždíme do hotelu Le Meridien (síť Marriott). Tam nás čeká pozdní oběd, máme možnost se ubytovat, vystřídat si auta a po zbytek odpoledne pokračovat v testování. Na stránky hotelu se určitě podívejte, má krásnou polohu u jednoho z klubových přístavišť jachet, takže kdo rád obdivuje lodě, přijde si tu na své. Půjde pravděpodobně o jedno z nejluxusnějších míst této oblasti. Noc v sezóně vyjde na nějakých 240 euro a více, což není žádná láce. Kolik to stojí v podobných lokalitách v Itálii, Francii či na středomořských ostrovech vám však bohužel neřeknu.
Ubytovat se a nemuset všude běhat s kufrem je příjemná možnost, které využívám. Rovnou jsem vám udělala jednu fotku hotelového pokoje, překvapilo mě vybavení, v hotelech této kategorie to bývá v Německu, Anglii, Španělsku či již zmiňované Itálii o poznání hezčí. Opět trochu „zpátky do minulosti“. Píšu to hlavně kvůli ceně, za 250 euro na noc můžete mít například na Mallorce úplně jinou parádu. Pokud by vás zajímaly nejluxusnější hotely v Chorvatsku, tak jejich výčet najdete zde
Focení Autfitu na promenádě před hotelem. Místo je to opravdu fotogenické, nebylo třeba jezdit nikam daleko, fotky odsud jsem na blogu určitě chtěla mít. Spolu se mnou pózovala modrá Scala a denimový Autfit najdete v sekci Lifestyle. Mimochodem, mezitím co já se potila ve svetru a džínové bundě (holt když jsem si vymyslela takový outfit…😜), jiní se už koupali v moři. Já jen prstíček smočila a to mě dostatečně ochladilo.
Po focení, natočení videa na Facebook pro Ženavautě.cz, kterou jsem tu měla tentokrát tu čest také reprezentovat, i dalších testovacích jízdách si užívám chvilku odpočinku na terase svého pokoje. Výhled mám opravdu krásný. Dozvídám se, že hodně jachet je tu zazimovaných, marina je prakticky plná.
Večer máme možnost podebatovat se zástupci značky, zeptat se na vše, co nás zajímá, i navzájem sdílet své zkušenosti z testovacích jízd. Musím pochválit chorvatské víno, díky kterému byly debaty veselejší, i hotelovou restauraci, ve které jsme večeřeli a kde vyhověli mým speciálním veganským stravovacím požadavkům. Měla jsem vynikající houby plněné zeleninovou směsí. Byla jsem nadšená z koření. Zas takové jiné, pro mě nové chutě.
V hotelové hale byly k dispozici interaktivní panely, kde si člověk mohl ještě „na sucho“ vyzkoušet palubní systémy Scaly. Zároveň zde byly ukázky technických součástí nového modelu, podvozkových částí, výfukového systému, popisy asistenčních systémů a další.
Pokud bych psala na hotel recenzi na Tripadvisor, snídaně bych určitě pochválila. Příjemné prostředí, kde by člověk mohl debužírovat, relaxovat a plánovat den. Můj den je však naplánovaný a čas odjezdu se neúprosně blíží. Ráno máme totiž poslední testovací jízdy. Tentokrát vyrážím s kolegou, ještě večer jsme si zarezervovali verzi 1.5 TSI s převodovku DSG, na kterou jsme předchozí den neměli štěstí. Takže jsem moc ráda, že si ji budu moci ještě vyzkoušet.
Jeden „photoshoot“ z testovací trasy, to jak byla řeč to těch chorvatských pizzeriích. Jedna „Restoran Pizzeria Peperoncino“ na okraji Splitu, která bude otevírat až na letní sezónu. Ale k navštívení by mě příliš nelákala ani kdyby byla otevřená. Ale jede se dál, vyrážíme na testovací trasu do hor.
Krásné horské silničky si se Scalou užíváme. Podvozek Scaly je totiž velmi schopný a na danou třídu poskytne zajímavou porci zábavy. Snad jen škoda, že DSG i v manuálním režimu samo v omezovači přeřazuje. Avšak je to běžná praxe u „nesportovních“ modelů. Motor 1.5 TSI je dobré držet v otáčkách, rozjezd má totiž celkem vlažný, což je daň splnění nejpřísnějších emisních norem. Ale tak člověka může aspoň hřát u srdce, že tu méně znečišťuje přírodu. To jsou panoramata! V tomhle je Chorvatsko opravdu kouzelné!
Testovací trasa měla svůj konec na letišti. Letiště Kaštela je vzdušnou čarou 12 kilometrů od centra Splitu. Jde o druhé nejrušnější letiště v Chorvatsku a ročně tu odbaví na tři miliony cestujících. Starší a menší letiště by se mělo kompletně změnit s dostavbou nového terminálu, který je asi nejkontroverznější a nejdiskutovanější stavbou země. Tentokrát vás ušetřím další série fotek s vrtulí. ✈️ Mimochodem, odlétali jsme z Terminálu 3 Ruzyňského letiště. Parkoviště P11 před Terminálem 3 není příliš známé, ale zaparkovat se tu dá na týden za 900 Kč. Já to mám bohužel také za 900 Kč, jelikož na 2 – 8 dní je stejná cena. Více informací najdete zde.
Foto: já, archiv a Ivo Herčík
Mohlo by vás také zajímat: První jízda – nová Škoda Scala * Autfit k Škoda Scala