Opel tvrdí, že přední světla mají tvar ptačích křídel. Podle mě vypadají jako otočené logo Nike.
Mercedes-Benz GLE je velký a silný, má skvěle vyvinuté instinkty, dokáže vycítit blížící se nebezpečí a ochránit vás před ním. Zároveň je ušlechtilý a okázalý. Je vaší prioritou při výběru auta pocit bezpečí, ale v náruči dřevorubce byste štěstí nenašly? Pak je GLE možná auto vašeho srdce…
Pokud se vám nové označování modelů Mercedesu stále nedostalo pod kůži, tak vězte, že GLE je nástupcem třídy M (nové GLC nahradilo GLK, GL je nyní GLS a máme tu i GLA, je to stejné jako u klasických modelů značky – A je nejmenší, následuje C, pak E a vrcholným modelem je S). V nabídce je praktické „krabicoidní“ GLE (v testu) a GLE kupé s kulaťoučkým zadkem. :-)
Není to autopilot, vyžaduje vaši účast, ale množství energie potřebné pro řízení je tu poloviční.
GLE je osobnost, co se jeho vztahu k terénu a přírodě týče, řídí se heslem „Můžu to umět, ale nemusím to dělat“. Pro jízdu mimo zpevněné silnice je skvěle vybavený a jeho zákaznice jsou za to rády. A to i přes to, že do terénu obvykle nejezdí. Potřebují prostě cítit, že si jejich „bodyguard“ poradí v každé situaci a nezastaví ho bláto, sníh ani led. Jeho robustní karoserie není při manévrování a parkování příliš přehledná, ale i tady je GLE nápomocno, v tomto případě parkovacími asistenty a kamerami. Testovaná verze byla dokonce vybavena sadou pro parkování s 360° kamerou (já tedy podle ní jezdit zatím neumím, zrcátka jsou zrcátka). Nespornou výhodou GLE je vynikající prostornost a velký kufr. Vyšším řidičům může vadit široký středový tunel, který bude v neustálém kontaktu s jejich pravým kolenem, v nás „malých holkách“ ale naopak ještě prohlubuje pocit bezpečí a zároveň zútulňuje kabinu. Sedadla nejsou sedadla, ale spíše křesla a abych řekla pravdu, cítila jsem v nich trochu „ztracená“, byla na mě až příliš velká. Příjemně se mi řídilo v botách na vysokém podpatku. Pedály jsou velké, takže riziko sklouznutí nohy z něj je minimální, navíc na vysoko zavěšené pedály v nízkých botách s patou opřenou o kobereček prakticky nohou nedosáhnu, což je na delší řízení nepříjemné. Díky adaptivnímu tempomatu, který zapnete v bodu A a vypnete až v cíli cesty, však vlastně není nutné na pedály moc šlapat. Adaptivní tempomat totiž samočinně brzdí a zase zrychluje na vámi nastavenou rychlost v závislosti na dopraví situaci. K tomu mělo testované GLE ještě asistent jízdy v pruzích. Není to autopilot, vyžaduje vaši účast, jinak ječí a pípá, ale musím říct, že množství energie potřebné pro řízení je tu poloviční. Vše funguje úžasně a naprosto spolehlivě stejně jako hlídání mrtvého úhlu v zrcátkách, což je asi můj nejoblíbenější řidičský pomocník.
LED technologie adaptivních světlometů a asistent dálkových světel dělá, zcela bez legrace, z noci den!
Asi nejvíce mi GLE sedí k romantické princezně nebo okázalé královně. Obě ocení to mužné objetí, první pak hlavně pocit bezpečí a moderní řidičské asistenty, díky kterým jezdí GLE skoro samo. Druhá ušlechtilost rodu Mercedes-Benz i cenovku hodnou auta pro královnu. Tradice značky a celková kvalita vozu by mohla oslovit i ležérní pozorovatelky, snad jim nebude GLE připadat příliš „načančané“. Asi by mohlo padnout do noty i rebelce, ale pokud jste elegantní, avantgardní, sportovní či extravagantní, hledejte jinde.
Nejlevnější GLE vyjde na 1 471 360 Kč. Jedná se o verzi 250d s výkonem 204 koní. Testované provedení startuje na 1 645 600 Kč, konkrétní model, který jsem měla možnost okusit, však stál přes dva miliony. Lákadel je v seznamu příplatkových prvků opravdu mnoho a do řady z nich se vyplatí investovat, jelikož vám skutečně až neskutečně zjednoduší i zpříjemní život. Na první místo bych určitě dala LED Intelligent Light System a asistent dálkových světel Plus. Dohromady tahle úžasná světla vycházejí na 49 326 Kč. Komfort na palubě výrazně zvýší vzduchové odpružení Airmatic za 54 417 Kč. Bez vyhřívaných a ventilových sedadel bych GLE také nekupovala (35 005 Kč) a po zkušenosti musím říct, že se opravdu vyplatí i sada jízdních asistentů Plus (71 602 Kč). Paket AMG exteriér nechám na vašem zvážení (92 287 Kč), ale vězte, že GLE vážně sluší! Zdarma k GLE dostanete servisní prohlídky na 6 let nebo 125 000 km.
K silným stránkám GLE patří komfortní podvozek, velmi prostorný interiér, velký zavazadlový prostor, odhlučnění kabiny, silný motor skvěle sladěný se sametově řadící automatickou převodovkou, vynikající adaptivní LED světla a funkční a nápomocné jízdní asistenty zajišťující nižší únavu řidiče na dlouhých cestách i vysokou úroveň aktivní bezpečnosti.
Důvody hledat jinde mohou být v zásadě dva. První je nedostatek peněz na účtu a druhý skutečnost, že vám styl a zaměření GLE nejsou blízké. Jinak drobné vady na kráse jsem našla tři, lehce vyšší spotřebu, sedadla s nevýrazným tvarováním bočnic a pedály, které jsou na velikost nohy 36,5 moc vysoko.
Pokud na GLE a jemu podobných milujete hlavně to „medvědí objetí“, tj. pocit bezpečí a jezdíte spíše opatrně, klidně popřemýšlejte i o nejlevnějším provedení GLE 250 d, které v základu stojí 1 471 360 Kč. Princezně či ležérce by podle mého názoru určitě stačilo a je to prostor, jak ušetřit skoro 200 000 Kč například na sadu jízdních asistentů, adaptivní LED světla a vzduchový podvozek Airmatic. Samozřejmě testovaná verze 350 d je obecně ideální volbou, šestiválec pod kapotou je určitá kultura, výkon už nabízí více než dostatečný a přitom má stále rozumné provozní náklady.
Za hlavní konkurenty MERCEDESU-BENZ GLE SUV považuji nejen BMW X5, ale i Audi Q7, Lexus RX, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Jeep Grand Cherokee nebo Infiniti QX70.
Milan Novotný
Parametry GLE jsem si pozorně pročetl, ale zarazila mě max. rychlost ( jen 210 Km ). Motor je shodný ( plně výkonem ) s 6 válcovým motorem v třídě – limuzína E, která má ( při váze 2000 kg ) max. rychlost 250 Km….Stejné motory, váha GLE o 170 kg více, ale tato váha přeci neovlivní max. rychlost o 40 km…..O tomto autu uvažuji, ale ta max. rychlost mě trochu odrazuje. Tu větší rychlost využívám hlavně v Německu….Můžete mě vysvětlit ten kilometrový rozdíl ?…Za případné info děkuji.
PS: V současnosti provozuji CDI 350 d 4M Avangarde automat….