První jízda – nová Škoda Scala

8.4.2019 Veronika Petrů , 0 komentářů

Mohla se jmenovat Felicia, Garde či Popular. Možná i jakkoli jinak. Nakonec však dostala jméno Scala, což v latině znamená „schody“ či také „vzestup“. Sama moc dobře vím, jak jméno dokáže život určovat, transformovat i směřovat. Scala je krásné jméno, hezky zní a má úžasnou symboliku. Jak Scala působí, když s ní máte tu čest osobně, a jak jezdí, jsem se vydala zjistit do chorvatského Splitu.

Scala je nástupkyní modelu Rapid. Ten měl (nejen) dle mého názoru pověst auta, které kupují ti, co nemají na Octavii. Nic ve zlém, ale nálepku „low budged“ auta prostě měl. Možná to bylo designovou podobností s Octavií, hlavně v karosářské variantě liftback (vypadá jako sedan, přístup do kufru má jako kombi 😉).

Vision Scala

Designové vyzařování Scaly je zcela odlišné. Udává trendy! Jejím předobrazem byl odvážný koncept Vision RS a je skvělé, že se ty atraktivní designové prvky karoserie dostanou na silnice. Naživo vypadá vážně šik, líbí se mi světlomety do trojúhelníku i výrazná maska chladiče a hlavně všudypřítomné ostré hrany, které design Scaly charakterizují. „Ostře“ tvarovaná jsou i zadní světla. Ta budou v nejvyšších výbavách diodová a v případě blinkrů budou diody umět parádičku zvanou dynamické blinkry („jezdící“ pásky blinkrů, známé hlavně z nových Audi). Novinkou, která bude postupně spojovat všechny modely mladoboleslavské automobilky, je nápis Škoda na víku kufru, který nahradí klasické logo. Scala je vizionářka, je prvním modelem reprezentujícím nový designový jazyk značky.

#outfitoftheday by Scala

Paleta kol pro novou Scalu zahrnuje kola v rozměrech 15 až 18 palců. A designu kol byla věnovaná velká péče. Posuďte samy. Mně se nejvíc líbí první zleva ve spodní řadě (jde o kola ze série „Aero“, která jsou navržena pro co nejmenší aerodynamický odpor). Na výběr je 12 barev karoserie a osm variant čalounění. Obrázek litých kol odkazuje na katalog.

Vnitřní krása?

I řešení interiéru je zcela nové a v tomto duchu to bude vypadat i v dalších nových modelech značky. Takže už i Škodovka má „tablet“. Tak já říkám řešení, kdy je displej multimediálního systému jakýmsi soliterem v rámci palubní desky či spíše středové konzoli. Za zmínku stojí i digitální přístrojový štít nebo ozdobné lišty v různých dekorech dle výbavy a ambientní osvětlení. Novinkou jsou také konektory USB-C, jsou menší a stranově stejné, znát je mohou majitelé nových Samsungů, MacBooků či kuřáci Iqos 3. A budou čím dál tím rozšířenější.

Scala ve smartphonu

Systém eCall je povinností, ale Scala nabízí o poznání více, což v této třídě není úplně obvyklé. eSIM umožní využívat služeb proaktivního servisu (zdravotní karta vašeho plechového miláčka, plánování servisních prohlídek). Můžete si z pohodlí domova aktualizovat mapy navigace či software multimediálního systému auta. Pomocí aplikace v telefonu si můžete zkontrolovat, zda máte auto zamčené, můžete ho na dálku odemykat a zamykat nebo se můžete podívat, kde parkujete.

Asistenty pro komfort i bezpečnost

Scala dostala nový Side Assist, což je povýšený systém pro sledování vozidel v mrtvém úhlu. Je přesnější, má větší rozsah, co se vzdálenosti týče, a jde opět o novinku, kterou ostatní modely Škoda teprve dostanou. Objednat si můžete adaptivní tempomat, systém pro udržování vozu v jízdném pruhu (Line Assist), parkovací asistenty nebo systém upozornění na nebezpečí za vozem při couvání. A nechybí ani soubor systémů prevence či zmírnění  následků nárazu v případě, že se dostanete do úzkých.

Simply Clever

Co by to bylo za novinku, kdyby nepřišla s žádnou novou „simply clever“ vychytávkou. Za mě nejvíc nejdál je víčko nádržky ostřikovačů, které udělá takový trychtýř pro snadné dolévání kapaliny. Proč tohle nemá každé auto a nevymyslelo se to už před sto lety? 😜 Ve víčku palivové nádrže zase najdete škrabku na sníh a led, která může zároveň posloužit jako měrka výšky dezénu pneumatik. A někdo se zamyslel i nad roletkou panoramatické střechy. Nikdy jsem nechápala, proč se roletky vždy otevírají odpředu dozadu. Pokud řidič nechce, aby mu svítilo sluníčko na hlavu není možné si interiér panoramatickou střechou prosvětlovat. Musí mít kompletně zataženo. Škoda Scala však roletku zatahuje odzadu, takže nad zadními sedačkami může být roztažená a nad řidičem zatažená. Simply geniální!

Cena a výbava

Základní cena Scaly je 394 900 Kč, a to za verzi 1.0 TSI o výkonu 115 koní. Na výběr jsou dvě výbavy – Ambition a Style a kromě základního motoru ještě benzinový motor 1.5 TSI/150 koní a naftový motor 1.6 TDI/115 koní (časem ještě přibude verze CNG). Vzhledem k tomu, že se u všech značek výrazně zvyšuje počet nabízených modelů, je trendem snižovat počet verzí, motorů a výbav u jednotlivých modelů nabízených. Trendy je zjednodušování, takže když si budete chtít Scalu objednat, aspoň nestrávíte nad konfigurátorem mládí. Více info v ceníku níže.

Jízdní dojmy

Benzinové mámení. Osud tomu chtěl, že jsem testovala výhradně benzinová provedení. 1.0 TSI Style se šestistupňovou manuální převodovkou a 1.5 TSI Style s automatem (DSG). No a jak se mi líbilo? 😉

Palec nahoru

  • Design karoserie – naživo může působit jinak než na fotkách. Je to věc vkusu, ale u mě palec nahoru.
  • Rychlá aklimatizace – bohužel to neplatí u každého auta, sednete a jedete, cítíte se jako by bylo auto vaše a intuitivně víte, jak se co ovládá. U Scaly to funguje stoprocentně.
  • USB-C – chválím, že Škodovka Scalu vybavila konektory USB-C (dva vpředu a dva vzadu 👌). Sice se to teď může zdát trochu předčasné a většina majitelů si bude muset pořídit redukci či nový dobíjecí kabel, ale je jasné, že za rok za dva už bude USB-C zcela běžné. Dokonce by se totiž mělo stát jednotným standardem pro nabíječky všech elektronických zařízení včetně telefonů.
  • Prostorný interiér – bohaté prosklení navozuje takový vzdušný pocit. Avšak Scala je opravdu nečekaně prostorná a rozhodně zastane i roli rodinného auta.
  • Velký kufr – 467 litrů je více, než měl Rapid. Navíc je kufr velmi skladný a nabízí i různé zarážky pro zajištění nákladu proti pohybu.
  • Komfortní sedačky – ideální tuhost sedáku i opěradla a překvapivě dobré boční vedení sedadel.
  • Dobrý výhled z auta – bohaté prosklení, ale i štíhlé sloupky karoserie. Se Scalou se hezky manévruje a parkuje i na oko, tj. bez pomoci a kamer a asistentů parkování, které však samozřejmě také nabízí.
  • Odhlučnění – i na dálnici je ve Scale příjemné ticho, jak v o třídu větším autě.
  • Tichý a kultivovaný motor 1.0 TSI – a navíc překvapivě živý tříválec! Kombinace litrového motoru a manuální převodovky (moc hezky řadí) na mě dokonce udělala lepší dojem než silnější motor s DSG. 1.0 TSI je velmi pružné, velmi ochotně se vytáčí a navíc se s tímhle lehkým motorem Scala skvěle řídí a je komfortní…
  • Kompromis jízdních vlastností a komfortu verze 1.0 TSI – po otestování této verze, která nebyla vybavena příplatkovým podvozkem Sport Chassis Preset, mám ze Scaly skutečně dobrý pocit. Působí lehce a obratně, velmi příjemně se řídí, lehce se ovládá a nabídne dobrý komfort.
  • Zajímavé designy litých kol – kola dělají auto. 🚗  A Scala má na výběr velmi originální „botky“.

Palec dolů

  • Hlasitější 1.5 TSI – základně je zvuk čtyřválce 1.5 TSI samozřejmě vyváženější, ale v otáčkách je celkem hlučný a nemá hezký zvuk.
  • Váhavý rozjezd – u 1.0 TSI v kombinaci s manuální převodovkou jsem to nepociťovala, ale u 1.5 TSI DSG mi vadila prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru. Způsobená je primárně nutností vyhovět přísným emisním požadavkům, potýkat se s tím bude většina motorů a možná tenhle problém vyřeší jen mild-hybridní technologie. Převodovka DSG si s motorem 1.5 TSI dobře rozumí a při jízdě řadí rychle i logicky (řadit si můžete také samy, k dispozici jsou i řadicí pádla pod volantem), ale při rozjezdu je značná prodleva, větší sešlápnutí plynu pak zas znamená trochu hrubiánský projev a škubnutí. Inu specifikum dvouspojkové převodovky, kde komfort klasického automatu nedoženete.
  • Více kreativity prosím – design interiéru je hezky uhlazený, ergonomie skvělá a řešení s „tabletem“ moderní. Avšak vzhledem k tomu, že to je „škodovácká interiérová revoluce“, tak bych čekala více originálních prvků a kreativnější řešení.
  • Jeden nebo dva klasické ovladače mi nechte – Scala nabízí tři verze palubních systémů Swing (6,5“), Bolero (8“) a Amundsen s navigací (9,2“). První dva kombinují klasické ovladače s dotykovým displejem. Amundsen je čistě dotykový. A to pak mně osobně chybí například klasický otočný ovladač hlasitosti audia.
  • Odskakování zadní nápravy a tvrdší nastavení podvozku – verze 1.5 TSI s příplatkovým podvozkem Sport Chassis Preset (o 15 mm nižší, tvrdší, možnost nastavení dvou stupňů tvrdosti), mi přišla na danou třídu auta docela tvrdá ve všech režimech a více jsem zde zaznamenala i odskakování zadní nápravy při přejezdu nerovností.
  • Na buben – základní verze Scaly mají vzadu bubnové brzdy. Při běžné jízdě to člověk samozřejmě ani omylem nepozná, ale já vám nevím, přijde mi to v roce 2019 trochu suspektní. 🙈
Podívejte se také na fotostory ze Splitu i Autfit se Scalou a dejte mi vědět, zda ji chcete vidět v testu!
Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať vidíte, na čem právě pracuju a co pro vás chystám!

Foto: Ivo Herčík

Mohlo by vás také zajímat: Fotostory ze Splitu – Škoda Scala * Autfit k Škoda Scala

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *