Renault Kadjar 1.6 dCi 4×4 (2016)

Outdoorový metrosexuál

 

Když jsem psala jízdní dojmy s novým Renaultem Kadjar, označila jsem ho v textu jako svalnatého metrosexuála. Po týdenním testu se pouštím do ještě odvážnějšího tvrzení a jako nadpis testu jsem zvolila oxymóron “outdoorový metrosexuál”. No jak jinak nazvat podobného městského, avšak celkem praktického týpka s pohonem všech kol?

Mixování různých stylů je teď všeobecně v módě. I té automobilové. Kříženci několika klasických automobilových tříd, odborně crossovery, se těší velké oblibě. V nižší střední třídě, kam typicky patří třeba Opel Astra nebo Volkswagen Golf, je každé třetí až čtvrté prodané auto právě crossover (záleží jestli se budeme bavit o evropském trhu nebo českém písečku). Vyšší posaz zajišťující dobrý přehled o dění na silnici a pohodlné nastupování nebo interiér plný praktických řešení je pro tuto třídu typický a právě nás řidičky tato auta umí oslovit.

 

1. DEN

Červená auta, červený lak na nehty a červená rtěnka nikdy nevyjdou z módy.

Jelikož design prodává (a to, přiznejme si, stále častěji i pánům tvorstva :-) vyrazil Kadjar do boje o svůj podíl na automobilovém trhu docela vyfiknutý. Jeho vzhled je neotřelý, zajímavý, ale přitom sympatický a líbivý. Už když jsem o Kadjaru psala dříve, vyzdvihovala jsem chromované linky na přední masce, které efektně navazují na LED pásky denního svícení v hlavních světlech. Testovací kousek byl jednoznačně v nejlepší barvě, kterou Renault pro Kadjar nabízí. Výrazný červený lak Flamme ještě podtrhne zajímavé linky, které Kadjar dostal od designérů do vínku. I když jsou červená auta, červený lak na nehty a červená rtěnka výrazné, nikdy nevyjdou z módy a vždycky budou šik. Samozřejmě je pravda, že jezdit s nimi (či nosit je) chce krapet odvahu a extrovertní nátury.

 

2. DEN

Interiéru se už designéři tolik nevěnovali, řekla bych, že je jednoduchý, ale velmi funkční. Třeba nedostatkem odkládacích prostor jsem určitě netrpěla. Testovací kousek byl ve vrcholné výbavě Bose, takže ani na kvalitu materiálů si rozhodně nemůžu stěžovat. Odpustila bych si však kožené čalounění sedadel a panoramatickou střechu. Jelikož jsem Kadjara testovala ještě v době tropického léta, k sedadlům jsem se nepěkně lepila (v zimě zas budou po nasednutí do auta studit) a panoramatické okno jsem měla zakryté clonou, jelikož mi pálilo na hlavinku. :-) Kdyby třeba šlo otevřít, brala bych to jinak, ale takhle jsem trpěla skleníkovým efektem. Pokud ale máte děti, možná jistý osobní tepelný komfort rádi vyměníte za klid na palubě ve chvíli, kdy se vaše ratolesti zabaví pozorování jezdících mráčků na obloze.

 

3. DEN

Informační a zábavní systém R-Link 2 (za 22 000 Kč nebo ve standardu dvou vrcholných stupňů výbavy) můžu jen chválit a doporučovat. Jednoduché ovládání, přehledná grafika, rychlá odezva. Pokud navíc Kadjar s někým “sharujete”, můžete si v R-Linku vytvořit svůj vlastní profil jako na počítači a do něho uložit vlastní nastavení úvodní obrazovky, oblíbené stanice rádia nebo trasy pro navigaci.
Přes R-Link 2 se ovládá také další vychytávka, systém Easy Park Assist (nyní v akci zdarma, běžně v paketu za 18 000 Kč). Jde o systém asistovaného automatického parkování. Zvolíte způsob parkovacího manévru (nabízí podélné, příčné a šikmé zaparkování nebo vyjetí z místa) a ve chvíli, kdy se přiblížíte k volným parkovacím stáním, zapnete směrový ukazatel a dále se už jen řídíte povely systému. Jakmile váš parkovací pomocník najde vhodné parkovací místo, převezme řízení a vy obstaráváte jen řazení, plynový a brzdový pedál. Kadjar vybavený tímto systémem má navíc vždy přední, zadní a boční parkovací senzory, což se hodí i v případě, kdy člověk “autopilota” pro parkování nevyužije. Moje zkušenost s tímto systémem je taková, že funguje dobře, ale troufne si zaparkovat jen do většího místa. Sama bych se nacpala i do parkovacích míst, na která si netroufá (holka z Prahy, no :-)). Ale pokud máte méně řidičských zkušeností, určitě tuhle pomoc oceníte.

 

4. DEN

Testovaný Kadjar “Bose” byl komfortní a bezpečnostní výbavou přímo napěchovaný. Nyní v akci ve výbavě nechybí ani systém sledování mrtvého úhlu zrcátek, systém varování před opuštěním jízdního pruhu nebo systém rozpoznávání dopravních značek, který zároveň varuje (decentně) při překročení maximální povolené rychlosti a mnohé další. Nepřekvapí asistent pro rozjezd do kopce (auto zůstane i v kopci stát na místě a vy máte čas se v klidu rozjet). Pravdou je, že Kadjar ve vrcholné výbavě, čtyřkolce a s naftovým motorem není z levného kraje, ale už  základní stupeň výbavy Zen (entry model Life, který je v ceníku asi kvůli atraktivně vypadající částce “Cena od:” na billboardech nepočítám) obsahuje prakticky vše, co člověk v autě běžně potřebuje (více níže v  “A máš na něj?”).

 

5. DEN

Pochvaluji si pohodlná sedadla, i když jsou široká a na míru šitá spíše ramenatému chlapovi než mně. Pod kapotou si jen vrní naftová šestnáctistovka, a to nepřehnáním, jelikož jsem stále ohromená tím, jak je motor tichoučký. Stejně tak spotřeba do 5 l/100 km při častých jízdách po městě mi přijde výborná. Mimochodem, součástí systému R-Link 2 je i aplikace, která sestaví vaše hodnocení z pohledu eko-řízení a nabídne doporučení, jak jezdit úsporněji. To jen tak na okraj. Výkon motoru je pro běžné ježdění naprosto dostatečný, jasně, není to žádný trhač asfaltu, ale to od Kadjaru 1.6 dCi asi nikdo nečekáme. Takže sečteno podtrženo, tenhle motor je dle mého názoru určitě pro Kadjar skvělou volbou. Slabší verze s pohonem jen předních kol bude jezdit v praxi líněji, takže takže pozor, aby si člověk rozhodnutí ušetřit 40 000 Kč později nevyčítal. Záleží na preferencích a hlavně na tom, zda budete chtít čtyřkolku…

 

6. DEN

Testovaná verze pohon všech kol má a jiná kombinace motoru, převodovky a pohonu 4×4 neexistuje. Osobně bych auto “tělesné konstituce” jako je Kadjar chtěla s pohonem všech kol, ale v této specifikaci vyjde minimálně na 635 000 Kč, což už je docela raketa. Takže chápu i volbu dvoukolky. Pokud však jezdíte pravidelně třeba na hory (nebo na ryby – zde), vše dobře promyslete. Pohon všech kol funguje zcela automaticky podle povrchu, po kterém pneumatiky zrovna jednou. Ve městě však můžete manuálně zvolit pohon pouze předních kol, což lehce sníží spotřebu. V terénu zas můžete vyzkoušet režim LOCK, kdy je až do rychlosti 40 km/h síla motoru na přední a zadní kola přenášena ve stálém poměru 50 na 50. V terénu se Kadjar rozhodně neztratí, má totiž dobrou světlou výšku 20 cm (nejnižší místo na podvozku auta, vlastně to určuje, kudy projedete a kudy už ne). Jinak je Kadjar komfortní, menší nerovnosti zvládá naprosto s přehledem. Ty větší už “zabolí”, ale to bylo minus testovaného kousku, který si vykračoval na velkých, 19palcových kolech. Doporučuju zvolit kola 17palcová. Kadjarovi to na nich sice nebude tak slušet, ale vám to naopak bude slušet více, protože se budete usmívat a užívat si pohodlíčka a pocitu, že jste ušetřily 12 000 Kč (při volbě vrcholné výbavy, kde jsou 19palcová kola v ceně, vám bude tato částka odečtena).

 

 7. DEN

Je příjemným společníkem ve městě a nebojí se ani ušpinit si pneumatiky od bláta, a to se cení.

Pochvalu si Kadjar zaslouží za skladný kufr, který má navíc dvojitou podlahu, ze které lze snadno udělat jakousi zarážku a celý kufr rozdělit do dvou sekcí, což zamezí nežádoucímu pohybu drobnějších věcí po celém zavazadelníku. Navíc, je-li potřeba, zastane Kadjar i funkci malé dodávky. Sedadlo spolujezdce je totiž sklopné, a tak se sem vejdou i předměty dlouhé skoro 2,5 metru (hurrrá do Ikey :-). Na prostorný a praktický interiér se prostě zvyká hezky. Celý týden mi však trvalo zvyknout si na trochu gumové a necitlivé řízení, ovšem výkonný posilovač byl ve městě příjemný. Stejně tak pedály vyžadují jen malou ovládací sílu podobně jako řazení, kde mi však vadil dlouhý chod řadicí páky. Celkově je ale Kadjar velmi dobré a univerzální auto, jehož koupi bych vám nerozmlouvala. Je příjemným společníkem ve městě a nebojí se ani ušpinit si pneumatiky od bláta, a to se cení.

Ostatně právě na tuhle jeho všestrannost upozorňuje i reklamní kampaň. Renaultu se spot na Kadjar vážně povedl, posuďte samy, najdete ho na kanálu Autokabelek na YouTube.

 

Je tohle auto pro tebe?

JSI TO TY?

Musí se auto přizpůsobit tobě, a ne ty jemu? Chceš, aby se ti s autem dobře jezdilo přes týden po městě, o víkendu na chalupu, chceš aby stačilo potřebám tvým nebo tvojí rodiny na aktivní trávení volného času? Zároveň ale nejsi tak moc praktická, abys snesla jezdit v nějaké nehezké “krabici”? Právě podobným chytrým horákyním by měl Kadjar padnout do noty (a to myslím jen v tom nejlepším! :-).

 

A MÁŠ NA NĚJ?

Ceny začínají na 469 900 Kč, respektive 489 900 Kč (více o nejlevnější-nejlevnější vs. nejlevnější, ale dobře vybavené verzi v textu). Už základní stupeň výbavy Zen obsahuje prakticky všechno, co člověk potřebuje. Další bezpečnostní a komfortní systémy, často i ty, které jsou běžně vidět spíše ve větších autech, obsahuje stupeň výbavy Intense nebo jsou za rozumný příplatek. Skvěle funguje palubní, informačně-zábavní systém R-Link 2 (22 000 Kč, ve výbavě Intese již standardně). Navigace srozumitelně a bezchybně naviguje, ovládání je jednoduché a intuitivní a dokonce nabízí hlasové ovládání v češtině. V nabídce je dále přeplňovaný benzinový motor 1.2 TCe o výkonu 130 koní a naftová “jednapětka” dCi o výkonu 110 koní. Pokud chcete komfort automatu, můžete si verzi 1.5 dCi/110 koní koupit s převodovkou EDC (dvouspojková robotizovaná, za mě může být :-). S nejvýkonnějším nafťákem se zase kombinuje pohon všech kol. Ovšem tahle verze už je za cenu auta střední třídy (Superb, Passat atd.)

 

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Protože je všestranný, praktický, prostorný a úsporný. Nebo třeba taky proto, že je to fešák a přede jak koťátko. :-) Je z něho dobrý výhled, dobře se do něho nastupuje, vyhoví i rodinným potřebám a nezklame ani milovnice aktivního trávení volného času, které chvíli u televize neposedí. :-) Kadjar je do dámské ručky jako dělaný, vše jde zlehka, neunavuje, neotravuje, není příliš komplikovaný. Jednoduše si myslím, že s mnohými z vás najde společnou řeč.

 

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Máš-li fakt ráda řízení, ráda se svezeš sportovně, ráda si užíváš potenciál auta a sílu motoru a miluješ jízdu po zatáčkovitých okreskách, s Kadjarem a obecně auty této třídy spokojená nebudeš. Sportovní svezení Kadjar nanabídne, i když je pravda, že ve své třídě patří k jízdně schopnějším autům. Nedodá společenský status jako třeba Mercedes GLA, kterému je však podle mě trochu podobný. Pokud chceš auto s pohonem všech kol, může tě odradit vyšší cena.

 MŮJ TIP

Pokud jezdíš hlavně po městě, nejsi nijak moc náročná a ročně nenajedeš víc než nějakých 10 až 15 tisíc kilometrů, kup si verzi 1.2 TCe ve výbavě Zen, která vyjde na necelých 490 000 Kč a nabídne velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty. Při vyšších nárocích na výbavu, ale stejném provozním režimu, zvol 1.2 TCe ve výbavě Intens za 550 000 Kč, což už je skoro “plná palba”. Pokud jezdíš více, vyplatí se zauvažovat o turbodieselu, který ti bezproblému ušetří 2 l paliva každých 100 km (za 550 000 Kč můžeš mít základní nafťák ve výbavě Zen). A pokud často jezdíš za hranice všedních dní a hlavně asfaltu, pak určitě ber verzi s pohonem všech kol. Je celkem ostuda, když takhle “nebojácně” vypadající auto někde uvízne.

Mělo by vás ještě zajímat

Za hlavní konkurenty RENAULTU KADJAR považuji nejen Škodu Yeti, ale i Nissan Qashqai, Kiu Sportage, Hyundai Tucson nebo Mercedes GLA.

Technické údaje

Renault Kadjar 1.6 dCi 4×4 (2016)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 489 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 634 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 845 900 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 598 cm³
  • Nejvyšší výkon: 130 k při otáčkách: 4 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 320 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: SUV
  • Segment: Kompaktní SUV
  • Délka: 4 449 mm
  • Šířka: 1 823 mm
  • Výška: 1 607 mm
  • Rozvor: 2 646 mm
  • Objem kufru (základní): 472 l
  • Objem kufru (největší): 1 478 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 536 kg
  • Užitečné zatížení: 448 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,8 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,4 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,4 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 126 g/km
  • Objem nádrže: 65 l
  • Záruka na auto: 5 let
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 s
  • Nejvyšší rychlost: 190 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

12 komentářů

Vladimír Badal
3.2.2016

Mám Kadjara Bose asi měsíc a musím jen chválit. Snese srovnání i s daleko dražšími Suv.Řekl bych, že ani to řízení není problém, jde o to si zvyknout a naučit se s autem cítit. Jinak bych klidne podepsal všechno. Mel jsem Koleosa a najezdil jsem s nim 150 000 a nemohl jsem si stěžovat. Kadjar je výrazný pokrok myslím po všech stránkách.

Odpovědět

    Věra Petrů Vostrá
    8.2.2016

    Díky za zajímavé postřehy, přeju ať jste s Kadjarem stále tak spokojený!

    Odpovědět

    Milan Mrázek
    9.2.2016

    Prosím pana Badala. Mám Koleose 4×4, 1,9 TDI 6 let, taky jsem spokojen, hledám pokračovatele, najdu ho v Kadjaru? Jezdíme jen s manželkou, máme většího psa, na chatu dost nabaleni, na lyže, na dovolenou do Chorvatska. Zvládne to Kadjar všechno s přehledem? Děkuji za upřímnou odpověď,M.

    Odpovědět

      Věra Petrů Vostrá
      11.2.2016

      Já věřím, že byste byl s Kadjarem spokojený, pro dva, psa a kupu zavazadel by mohl být ideální. Sama jsem však zvědavá na reakci pana Badala… Krásný den, V.

      Odpovědět

      Badal
      24.4.2016

      Podle dosavadních zkušeností, čas postoupil a přibyly další kilometry, jezdíme s vnukem, kočárek, takže nemám strach ani z objemnějších zavazadel, Kadjar určitě všechno zvládne. Podle toho, jak jsem jezdil s Koleosem, cesta ve 4 se zavazadly na Pelopones, pak další 3 stejné cesty a dokonce 2x úplně sám až pod Kalamatu a bez jakéhokoliv problému, myslím, že po dosavadních zkušenostech se letos opět vydám do Řecka bez kouska obav.

      Odpovědět

Badal
24.4.2016

Sám jsem začal na Škodovkách, poslední byl Favorit, pak Cordoba, pak jsem zača na Renaultech, Sceniky, jedničkový, RS, pak dvojkový scénik, Koleos, mezitím jsem vyzkoušel Sorento, Touarega, no a dnes jezdím s Kadjarem, sice v nejlepší výbavě, ale auto je moc sympatické a velmi příjemné v jízdě. V práci jezdíme v Touaregem, ale za ty peníze se člověk bojí ho někde pověsit nad zmolu a odrbat v terénu. Zatím se mi zdá Kadjar moc zajímavý vzhledem k užitkovým vlastnostem a jízdní pohodě

Odpovědět

Hana
24.11.2016

Dobrý den, celý život mám Renaulta a nyní přemýšlíme o Kadjarovi. Auta kupujeme od http://www.rpz.cz/renault/ a nemůžeme si je vynachválit.

Odpovědět

Hana
21.12.2016

Dobrý den, také jsem vlastníkem Renaulta Kadjaru a jsem nadšena. Koupili jsme ho u http://www.rpz.cz/renault/ a jsme naprosto spokojeni.

Odpovědět

Hana
9.1.2017

Dobrý den, s Renault Scenic jsem opravdu spokojena, před několika měsíci jsme ho zakoupili u http://www.rpz.cz/renault/. A můžu říct že u nikoho jiného, než u autorizovaného prodejce bych auto nekoupila.

Odpovědět

Hana
17.2.2017

Dobrý den, z mé vlastní zkušenosti je nejlepší kupovat auto od autorizovaného prodejce. My máme Renault Thalia a jsme absolutně spokojeni. http://www.rpz.cz/renault/

Odpovědět

    Dejvid
    27.8.2017

    Uvažuji o koupi Clia z http://www.rpz.cz/renault , myslíte, že byste mi mohla dát Váš e-mail, potřeboval bych se ohledně koupi u tohoto prodejce poradit, předem díky, David.

    Odpovědět

      Věra Petrů Vostrá
      28.8.2017

      Krásný den,
      můj email je vera(@)autokabelky.cz, ale můžeme to probrat i tady v diskuzi, pokud by vám to nevadilo, téma by mohlo zajímat i ostatní…

      Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *