Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT – jízdní dojmy (2015)

Tebe chci!

Doposud jsem si myslela, že buď i v budoucnu zůstanu věrná Subaru WRX STI, nebo, až budu velká holka, pořídím si nějaký velký sedan. Po svezení s novým Mustangem však moje plány doznaly výrazné trhliny. Teď chci jedině červeného Mustanga, s osmiválcem a manuální převodovkou!

Jízdní dojmy s novým Mustangem nyní i ve formátu recenze doplněné o obvyklé rady a tipy i technické údaje a ceny. Chytne vás tenhle americký sporťák za srdce stejně jako mě?

Přistěhoval se, přizpůsobil se…

Nový Mustang je v mnohém jiný než jeho předchůdci (zajímavosti z historie Mustangu najdete zde). Tím, že se oficiálně vydal dobývat starý kontinent, musel se trochu přizpůsobit evropským automobilovým dobrým mravům. Potřeboval manuální převodovku, ze kterou by se nemusel stydět. A tak dostal šestikvalt z Fordu Transit (nesmějte se, řadí vážně dobře a vydrží i hrubší zacházení). Potřeboval se konečně zbavit tuhé zadní nápravy (to je zjednodušeně řečeno trubka spojující a nesoucí zadní kola), a tak mu bylo do vínku dáno moderní víceprvkové zavěšení zadních kol. Taky to chtělo trochu doladit interiér, použité materiály, kvalitu zpracování, design palubní desky a přidat různé elektronické pomocníky a jízdní asistenty. Co naopak muselo zůstat, je silný osmiválec pod kapotou, možnost volby automatu (ten zase pochází z amerických pick-upů) a muskulaturní vzhled.

Jen pohled (ne)stačí

21 % majitelů Mustangů volí červenou barvu a já se tomu vůbec nedivím!

Co se designu týče, nemám slov. Mustang je jedním slovem nádherný a věřte, že na fotkách to není nic, v reálu vás doslova uchvátí. Nízká linie střechy, široký postoj, žraločí příď, pronikavý pohled předních světel, výrazně tvarované boky a baculatý, ale přesto pevný zadek s výraznou trojicí 3D LED pásků zadních světel. Mňau!
Nabízí se v deseti barvách a tři z nich jsou červené. 21 % majitelů současných Mustangů totiž sahalo právě po červené a já se tomu vůbec nedivím!

Hyjé!

Novinářské představení nového Mustangu uspořádal Ford ve velkém stylu. Na letišti u Mnichova Hradiště, kde to v ten den vypadalo jak v Disneylandu milovníků rychlých kol. Mohli jsme si vyzkoušet sprint na 1000 m a porovnávat se v maximální dosažené rychlosti (mě se povedlo 233 km/h), mohli jsme si s kabriolety vyrazit na výlet po silničkách Českého ráje nebo se projet s některým z Mustangů předchozích generací.

Řízené smýkání Mustangem

Nejlepší atrakcí však byla možnost svezení po vytyčené driftovací trati (co je to drift, nám už vysvětlila Míša Sacherová, zde a zde). A to buď na místě spolujezdce, kdy za volantem seděl jezdec mistrovství světa v rallye Martin Prokop, nebo jsme mohli usednout za volant a zkusit si „řízeně smýkat Mustangem“ sami. Martin byl odvážný a usedal vedle nás, aby nám uštědřil pár dobrých rad. Martina Prokopa jsem poprvé poznala, když jsem s ním dělala rozhovor ještě do časopisu Auto7, nedávno jsem pak měla opět tu čest na představení Fordu Focus ST. Když jsem vedle něj usedla do Mustangu, zeptal se, zda se mi v praxi hodily jeho rady z ježdění s Focusem a jestli se jich držím (pamatoval si mě, hmmm). :-) Nemusela jsem lhát, když jsem bez přemýšlení odpověděla, že ano. Byla bych hloupá, abych si cenné rady od zkušeného automobilového závodníka nevzala k srdci. Tentokrát jsem prošla rychlokurzem driftování. Díky propracovanému podvozku už zadek Mustangu ani s osmiválcem pod kapotou nedostanete do smyku tak snadno (což je pro běžné ježdění určitě lepší a bezpečnější). Chce to razantní brzdění a podřazení před zatáčkou a necitlivou, a přitom zároveň velmi citlivou a precizní práci s plynovým pedálem a rychlé ruce na volantu. Při prvních pokusech jsem nebyla dostatečně razantní, a tak jsem Mustanga dostala spíše do smyku přední než zadní nápravy, při dalších pokusech jsem se z přemotivovanosti zase samozřejmě nevyhnula piruetám neboli smyku neřízenému. Ale pod Martinovým vedením se mi nakonec povedlo i pár už trochu fotogenických driftů. :-)

Perličky a elektronické berličky

Ford Mustang je k dostání s přeplňovaným čtyřválcem 2.3 Ecoboost nebo s americkou klasikou v podobě pětilitrového osmiválce a ve variantách Fastback (kupé) a Convertible (kabriolet). Pokud sportovní auto berete spíše jako designérský kousek a osobnostní doplněk, bude ideální volbou kabriolet 2.3 Ecoboost, v ostatních případech bych doporučila objednat Fastback 5.0 V8. Rozdíl v ceně totiž není nijak propastný (viz „A máš na něj?“) a celkově jsou ceny Mustangů v porovnání s konkurencí velmi příjemné.
Mustang nabízí výběr z různých jízdních režimů, od těch vhodných pro komfortní cestování až po ten určený výhradně pro jízdu na závodním okruhu. Zajímavostí je „launch control“ neboli systém řízeného rychlého a efektivního rozjezdu a „line lock“ neboli systém pomalého, ale efektního rozjezdu. Tahle elektronická berlička totiž umí zabrzdit přední kola, abyste mohli „hamtnout“ na plyn a pálit zadní pneumatiky za doprovodu žádoucích kouřových efektů (tradiční americký burnout). Tuhle funkci jsme měli při prezentaci jako jedinou zakázánu zkoušet, jedna zadní guma na Mustanga totiž stojí asi 11 tisíc, no tak chápeme, chápete, že…?

Celkový dojem?

Nový Mustang je mix těch správných ingrediencí, které jsou k „uvaření“ dobrého silničního sporťáku potřeba.

Nový Mustang je zábavný, jízdně imponující a hlavně vážně sexy!

Krásný zvuk osmiválce, jehož poslech je zážitek, a přitom „neřve“ tak, aby vás po sto kilometrech bolela hlava. Řízení, řazení ani pedály nevyžadují sílu železného Zekona, ale přitom je vše dostatečně tuhé a přesné. Podvozek je čitelný, což ale rozhodně neznamená nezábavný. Jízdní vlastnosti jsou skutečně velmi silnou stránkou auta, které zároveň dokáže být dostatečně komfortní na to, abyste s ním mohly jezdit každý den do práce. V interiéru najdete skvělá sedadla (a to ani nemluvím o příplatkových sedačkách Recaro), kvalitní materiály, docela pěkně vypadající palubní desku a i zpracování se zdá být na výši. Vše je robustní, ale přitom nikoli humpolácké. Vzhled je okázalý, sebevědomý i americky svalnatý, ale přitom vkusný a moderní. A jako bonus, nemá (mnou nenáviděný) systém stop-start! Prostě a jednoduše, těžko za milion seženete sportovní autokabelku, kterou by vám okolí více závidělo!

 

Já si jdu koupit Mustang (třeba džíny nebo tričko) a dál si snít svůj sen. :-)

 

JSI TO TY?

Jsi extrovertka, lehká exibicionistka, milovnice rychlých aut? Jsi zároveň bezdětná, trochu snílek a člověk, jehož životním mottem je něco ve smyslu „Žijeme jen jednou“ či „Peníze budou, ale my nebudem“ nebo „Sny se mají plnit“? Pak bych si tak nějak tipovala, že se ti nový Mustang bude líbit. Jeho koupě je určitě srdcovou volbou, ale i náš druhý „strážce“ – rozum, může volbu schválit. Zvlášť, když si to člověk odůvodní tak, že si celkem snadno mohl vybrat i výrazně dražší sporťák (tak to koneckonců můžeme přednést třeba také naší drahé polovičce). :-)

A MÁŠ NA NĚJ?

Je to auto za milion, a přitom musím říct, že je hrozně levné. Na to, co umí, a ve srovnání s konkurencí. Ta na jednu stranu neexistuje, na druhou stranu ho můžete porovnávat s kde čím. Dát milion můžete třeba i za Octavii RS…
Základní cena činí 939 000 Kč za fastback s motorem 2.3 Ecoboost (317 koní) s manuální převodovkou. Výkonnější verze 5.0 V8 GT (421 koní) s manuální převodovkou vyjde o 125 000 Kč dráže, tj. na 1 064 000 Kč. Kabriolet je vždy dražší o rovných 100 000 Kč, za automat si připlatíte 50 000 Kč. Na posledním řádku ceníku tak najdete verzi Convertible 5.0 V8 GT se šestistupňovou samočinnou převodovkou a u ní částku 1 214 000 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Protože je vážně krásný a vážně dobrý. Protože je s ním zábava, protože mu hezky bublá osmiválec pod kapotou při pohodové jízdě a emotivně řičí, když mu přitáhnete opratě. :-) Proto, že na silnici budí respekt, proto, že je vážně dobře vybavený a, opět to musím říct, třeba také proto, že na to, co umí a jaký je, je hříšně levný. Skvěle se za jeho volantem pobavíte, a přitom se s ním dá i komfortně cestovat na míle daleko. Koneckonců je i prostorný a má celkem velký kufr.

 

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Třeba proto, že se na vás nedostane. Krása a schopnosti nového Mustangu spolu s příznivou cenou způsobily, že z letošní kvóty osmdesáti kusů pro Česko jich už je většina vyprodaná! Nebo třeba proto, že potřebujete něco praktičtějšího – kombíkovatějšího či serióznějšího – sedanovitějšího. Nebo by vám mohla vadit vyšší spotřeba (výrobce u osmiválce v kombinovaném provozu uvádí 13.5 l/100 km, já bych to viděla tak na 15 l/100 km, ale při testovacích jízdách nebyl prostor spotřebu změřit, takže to berte jen jako odhad). Samozřejmě to není auto pro každého, ale pokud máte pro tyhle „nesmyly“ slabost, doporučuju se alespoň svézt a vyzkoušet a uvidíte.

MŮJ TIP

Já bych určitě doporučila osmiválcovou verzi s manuální převodovkou a připlatila bych si za navigaci (30 000 Kč), zadní parkovací senzory (7900 Kč, parkovací kamera je ve standardu, ale já radši, když to pípá) a vyhřívaná a ventilovaná sedadla (14 400 Kč). Nebo je možné mít tohle všechno a ještě pár dalších komfortních vychytávek za 62 500 Kč v sadě Premium. Vzhledem k tomu, že po studiu ceníku je mi jasné, že bych nakonec ušetřila 45 000 Kč za sportovní sedadla Recaro, která se nedodávají s vyhříváním, a bez toho se prostě neobejdu, tak jsem pro tu sadu Premium. A lak červená Race je bez příplatku, takže hotovo. Suma sumárum, můj vysněný Mustang by vyšel na 1 126 500 Kč.

Mělo by vás ještě zajímat

Za hlavního konkurenta FORDU MUSTANG považuji Chevrolet Camaro (či Dodge Challenger), ovšem ten se u nás aktuálně neprodává. Mustang tak nemá na českém trhu přímou konkurenci. Porovnávat bychom jej však mohli například s BMW řady 4 či Mercedesem E Coupé. Obecně s výkonnými kupé střední třídy.

Technické údaje

Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 GT – jízdní dojmy (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 939 000 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 1 064 000 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 064 000 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Vidlicový
  • Počet válců: 8
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Atmosférické
  • Zdvihový objem: 4 951 cm³
  • Nejvyšší výkon: 421 k při otáčkách: 6 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 530 Nm při otáčkách: 4 250/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Zadní
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kupé
  • Segment: Sportovní vozy
  • Délka: 4 784 mm
  • Šířka: 2 080 mm
  • Výška: 1 381 mm
  • Rozvor: 2 720 mm
  • Objem kufru (základní): 408 l
  • Objem kufru (největší): 408 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 645 kg
  • Užitečné zatížení: 442 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 13,5 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 20,1 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 9,6 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 299 g/km
  • Objem nádrže: 61 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,8 s
  • Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *