Renault E-Tech – Clio, Captur, Mégane aneb hybridní párty

24.10.2020 Veronika Petrů 0 komentářů

Renault šlape do elektrických pedálů. Ve své nabídce má elektromobily, specialitky jako je Twizy i praktické modely jako je Kangoo Z.E. Co si však budeme povídat, současnost a blízká budoucnost bude spíše ve znamení hybridů a plug-in hybridů. Renault na trh aktuálně uvádí hned tři.

Rozdíl mezi (é) hybridem a plug-in hybridem jsme si už vysvětlovaly. Pokud stále tápete, klikněte zde pro stručné, jasné, dámské vysvětlení. 💡

Renault Clio E-Tech

Clio E-Tech je hybrid. Nedobíjí se tedy ze zásuvky. Regenerativní brzdění spojené s vysokou samodobíjecí schopností baterie 1,2 kWh (230 V) a výkonem systému E-TECH však optimalizuje spotřebu. Lze tedy dosáhnout až 80 % doby jízdy po městě v plně elektrickém režimu, při úspoře paliva až 40 % oproti spalovacímu motoru v městském provozu, aniž by bylo nutno měnit zažité návyky. Clio E-TECH může v plně elektrickém režimu dosáhnout rychlosti až 70-75 km/hod. Ve srovnání s naftovou variantou Blue dCi 115 je těžší pouze o 10 kg, výkon má však vyšší, a to 140 koní. Základem je benzinový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 91 koní. Ve smíšeném provozu spotřebuje Clio E-TECH 4,3 litru/100 km a produkuje méně než 96 gramů CO2/km. Baterie výrazně nezmenšují objem zavazadlového prostoru, opěradlo zadních sedadel je nadále sklopné a i hybridní verze může být vybavena rezervním kolem.

Renault Captur E-TECH Plug-in

Captur E-TECH Plug-in se už ze zásuvky dobíjet může. Nabídne zajímavý výkon 160 koní (i zde elektromotoru sekunduje atmosférický benzinový motor o objemu 1,6 litru) a jeho baterie s vyšší kapacitou (9,8 kWh a 400V) umožňují dojezd ve 100% elektrickém režimu až 50 kilometrů při rychlosti až 135 km/hod v kombinovaném provozu a až 65 kilometrů v městském provozu. Captur je tak velmi univerzální, ve městě můžete každodenně jezdit na elektřinu a na víkend nebo na dovolenou vás odveze bez ohledu na vzdálenost. Dobíjení ze zásuvky trvá 3 až 5 hodin podle typu připojení včetně domácího. Udávaná kombinovaná spotřeba je 1,5 l/100 km. Nárok tak máte na registrační značku EL se všemi výhodami s tím spojenými. Parkování zdarma na modrých zónách a tak dále, více zde.

Renault Mégane E-TECH Plug-in

Mégane E-TECH Plug-in má podobně jako Captur výkon 160 koní a benzinovou “jednašestku”. Bude k dispozici od úrovně výbavy Zen výše. Motor E-TECH Plug-in bude při uvedení na trh dostupný pro Mégane Grandtour a o něco později rovněž pro verzi hatchback. Motor E-TECH Plug-in se svou baterií o kapacitě 9,8 kWh (400 V), vážící pouhých 105 kg, umožňuje novému Mégane v plně elektrickém režimu dojezd 50 km rychlostí až 135 km/h v kombinovaném provozu a 65 km při jízdě po městě. V kombinovaném cyklu přitom nový Mégane E-TECH Plug-In vypouští méně než 30 gramů CO2/km, udávaná spotřeba je 1,3 l/100 km. Stejně jako Captur je Megane velmi univerzální pro městský i mimoměstský provoz. 100 % startů probíhá v elektrickém režimu a chytrá elektronika se stará o to, aby byla jízda co nejefektivnější a spotřeba co nejnižší. I Mégane E-TECH Plug-in pak může samozřejmě “zdobit” registrační značka EL.

Rekuperace energie a regenerační brzdění – co to znamená?

Zjednodušeně to znamená, že energie, která obvykle přijde vniveč, je tu využita a zužitkována… S auty se jezdí stejně jako s běžnými modely s automatickou převodovkou, jen s malými rozdíly

  • Regenerace baterie při zpomalení: když dá řidič nohu z plynu a řadicí páka je v poloze “D” (Drive), hlavní elektrický motor funguje jako generátor, který odebere zpět kinetickou energii vzniklou zpomalením, přemění ji v elektrickou energii a předá ji baterii.
  • Mode „B“: Pro zpětný odběr více energie je možno zařadit polohu “B” (Brake). V tomto případě je zpomalení výraznější v závislosti na stavu nabití baterie až do rychlosti zpomalení asi 7 km/h.
  • Regenerační brzdění: když řidič sešlápne brzdový pedál, brzdění se spustí s přispěním elektřiny, podle potřeby s přispěním hydrauliky, pocházející od brzdových destiček. I zde elektrický motor přidává na brzdění a může zachytit přebytek energie a předat ho baterii, tedy pokud baterie má volnou kapacitu na uložení energie.

Jízdní dojmy

Všechny renaultí hybridní novinky jsem řídila a testovala a tady jsou moje první dojmy a postřehy z jízdy.

Palec nahoru

  • Skvělá dynamika – síla, neboli točivý moment elektromotoru zajišťují působivé pružné zrychlení, jde vesměs o nejživější a nejrychlejší verze svých modelových řad.
  • Perfektní jízdní vlastnosti – i modely, které v základu nedostaly do vínku víceprvkovou zadní nápravu (lepší, ale nákladnější řešení) ji v hybridní verzi mají. Baterie na zadní nápravě navíc zlepšují rozložení hmotnosti. Všechny modely jsou tak v hybridní verzi rozhodně nejlepší, co se zábavy za volantem, ale i jistoty a stability týče.
  • Jeden pedál stačí – velké “samozpomalení” po sundání nohy z plynu (v důsledku rekuperace a regenerace, viz výše) znamená, že při troše předvídavosti stačí auto ovládat jen jedním pedálem. Brzdu můžete využívat jen na finální zastavení. Nezdá se, ale zvyká se na to velmi rychle, po pár kilometrech je to naprosto přirozené. Zajímavostí je, že nejvíce “samozpomaluje” hybridní Clio.
  • Univerzálnost a nenáročnost – nemusíte příliš měnit řidičské návyky, i pro maximální využití potenciálu hybridů si stačí osvojit jen pár dovedností. U Plug-in hybridů musíte ale zapřemýšlet, zda se máte doma či v práci kam připojit. 🔌 Když zrovna není zásuvka v dosahu, tak se můžete spolehnout na benzin v nádrži s objemem 39 litrů (u všech E-TECH modelů), na který dojedete docela daleko.
  • Chytrá elektronika dobrý sluha – můžete si manuálně volit elektrický pohon, vybírat z několika jízdních režimů, jezdit na univerzální automatický režim. Elektronické systémy vám radí a pomáhají jezdit efektivně. V palubním menu si můžete nastavit preference dobíjení i spotřeby elektrické energie. Například si můžete “schovat” elektrickou energii na průjezd městem (nízkoemisní zónou).
  • Startování vždy na elektrický pohon – ani kapka benzinu na zmar.
  • Základ v podobně atmosférického benzinového motoru 1,6 litru – myslím, že dobrá volba z pohledu uživatelské přívětivosti i spolehlivosti. Motor byl vyvinut speciálně pro zástavbu do hybridních verzí.
  • Možnost jak jezdit každý den na elektřinu – udávané kilometry elektrického dojezdu by měly podle statistik většině řidičů stačit. Mně osobně by určitě stačily.
  • Snížení emisí prachu z brzdových destiček – Víte, že velký podíl na znečištění ve městech má prach vzniklý třením brzdových komponent? Prý dokonce více než výfukové plyny moderních motorů. Díky zpomalení při rekuperaci použijete brzdy méně. Jeden ekologický bonus k dobru. 🍀

Palec dolů

  • Vyšší cena – hybridy a plug-in hybridy jsou prostě celkem drahé. Na druhou stranu je třeba k dobru přičíst (nebo pro ospravedlnění od ceny odečíst) bohatou výbavu a jízdní výkony, které jsou vždy na vrcholu dané modelové řady (nebudu-li počítat sportovní verze).
  • Udělá z vás klidné řidiče? Prý ano, protože s hybridem jezdí obvykle člověk, který předvídá, přemýšlí a domýšlí, má přehled a nadhled. U mě se to nepovedlo, E-TECHy tak parádně jezdí, že jsem neměla vůbec chuť jet defenzivně. 😜 Ono by to ale asi časem přišlo. Snad…
  • Pouze s pohonem předních kol – u Clia nevadí, u Capturu či Megane by verze 4×4 měla jistě další přidanou hodnotu.
  • Menší zavazadlový prostor – u Clia je to minus 92 litrů (E-TECH 299 litrů), Captur minus 123 litrů (E-TECH 265 – 379 litrů) a Mégane Grandtour minus 50 litrů – 132 litrů (E-TECH 389 litrů).
  • To jsou triky a lákadla – to se to láká na hybridy, když mají vesměs nejlepší vlastnosti ze všech nabízených verzí svých modelových řad. 😺 Tohle samozřejmě není 👎, spíše pokus o vtip. 😜
S hybridními novinkami se skutečně roztrhl pytel. 😉 Chtěly byste jeden z E-TECHů do garáže?

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení!

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *