Největší slabina? Chybí odkládací prostory!
Toyota Yaris je dokonalým příkladem autokabelky. Letos přišla na trh v modernizované verzi. Já se ji rozhodla vyzkoušet v hybridním provedení, které může lákat nejen spotřebou, ale také úžasným komfortem jízdy. Avšak stejně jako všechno nové či jiné, může i budit nedůvěru.
Motor, elektromotor, baterie. Hybridní systém mnohé děsí svou složitostí, ale v zásadě je to jednoduché stejně jako jízda s ním. Žádné speciální školení netřeba. „Čumák“ Yarísku připomíná písmeno X a tak se pojďme podívat, jestli má Toyota Yaris Hybrid autokabelčí X faktor.
Yaris je tichošlápek, ať už jede jen na elektriku nebo nastartuje benzinový motor.
Stisknu startovací tlačítko a nic. Ticho. Trvá mi pár sekund, než mi to dojde. Hybridní auta startují a rozjíždějí se na elektromotor. Volič automatu dávám do polohy „D“ a potichoučku, polehoučku s Yarisem vyrážíme vstříc společnému týdnu. Po chvíli, kdy více šlápnu na plyn, se nastartuje i benzinový motor 1.5 VVT-i. I ten mě však dostává svou kultivovaností. Hned od prvních kilometrů si úžívám, jak Yaris skvěle filtruje nerovnosti a je komfortní. Jednoznačnou výhodou je také automat, do města jedině automat! Takže shrnutí prvních dojmů z Yarisu Hybrid? Všechno je saténové – jako ta perleťová bílá barva mého testovacího kousku (jmenuje se bílá ledovcová a v katalogu ji najdete pod číslem 084).
Pokud si člověk nekupuje malé auto kvůli nízké ceně, ale proto, že prostě velké auto nevyužije, chce pohodlně zaparkovat i v přeplněných městských ulicích a chce si užívat obratnosti dané kompaktními rozměry, řeší otázku výbavy. Nejmodernější technické vymoženosti se do malých aut obvykle dostávají se zpožděním. Yaris mě však nadchl výbavou o třídu většího vozu (více níže v „A máš na něj“). Člověk tráví v autě spoustu času, auto si nekupujete na týden a věřte mi, že do výbavy se vyplatí investovat . Ať už do té komfortní, tak do té bezpečnostní, nehledě na to, že tyto dvě oblasti jsou úzce spojené, aneb spokojený řidič nebourá. :-) Pochvaluji si multimediální systém s jednoduchou obsluhou prostřednictvím dotykové obrazovky (jen ty otisky prstíků na ní, ještě že nejsem přehnaně uklízecí typ) a hands-free, se kterým jsem si stihla telefon spárovat při čekání na semaforech. Testovací Yaris má i bezklíčkový přístup (to znamená, že klíček nemusíte ani vytáhnout z kabelky, stačí vzít za kliku, stisknout startovací tlačítko…), jasná „must have“ položka výbavy!
Když zastavím na semaforu, spalovací motor se vypne, zůstane v tzv. pohotovostním režimu. Na rozdíl od systému stop&start v nehybridních autech, který asi nikdy ráda mít nebudu, tohle dává smysl a je skutečně komfortní. Protože když se rozjedu hladce, jede Yaris jen na elektromotor. Měl by takhle umět jet až dva kilometry, pokud nepřekročíte rychlost 50 km/h nebo nepřidáte moc plynu. Zapnout elektrický mód můžete i při jízdě tlačítkem „EV“, které se nachází mezi sedadly. Mně to lechtání plynu moc nejde, a tak vždycky s Yarisem na elektriku jedeme jen chvíli. Při jízdě ustálenou rychlostí však hybridní systém využívá benzinový motor jen jako výkonovou posilu pro elektromotor. Moje dnešní „eko“ testování přineslo ovoce v podobě spotřeby 3,9 l/100 km.
Neee, ještě mi nedošly baterky. :-) Baterie se totiž dobíjejí samy. Elektromotor si dobíjí baterky „sosáním“ zdrojů, které by byly jinak nevyužité. Dobíjí energii při brzdění nebo při klidné jízdě, kdy nevyužíváte celý potenciál benzinového motoru. Můžu potvrdit, že celý hybridní systém funguje naprosto bezchybně a z hlediska obsluhy nevyžaduje žádné speciální zacházení. Pokud vás to bude bavit, můžete leda zkoušet brzdění pro co nejúčinnější dobíjení/rekuperaci baterií. To znamená brzdit plynule a brzdový pedál sešlapovat stejnou silou co nejdelší dobu. Každopádně ve městě se vám nestane, že by vám došla „elektřina“. A i kdyby došla, pořád můžete jet na benzin.
Malé hybridní auto s automatickou převodovkou? Do města nejlepší volba!
A jelikož já mám dost elektrické energie i benzinu, užívám si, jak je hybridní Yaris ve městě živý. Mnohem více než většina konkurenčních malých aut. Má skvělý „odpich“ z místa, až se občas ostatní řidiči na semaforech diví. :-) Když sešlápnete plyn k podlaze, zapojí se naplno benzinový motor i elektromotor. Mám pro vás jeden hybridní trik. Když pedál plynu krátce uvolníte a hned zase sešlápnete, pojedete stejnou rychlostí s nižší spotřebou. Ale to jen tak pro nadšence, jinak asi netřeba to hrotit, i když si užívám dynamickou jízdu, jezdím za 5,5 l/100 km.
Cesta za nákupy přinesla zjištění, že hybrid nabídne stejný objem zavazadelníku jako běžné verze a to dostatečných 286 litrů. Mohly by tu však být po stranách nějaké háčky na zavěšení nákupních tašek. Jízda ve čtyřech zas odhalila, že interiér Yarisu je navzdory jeho kompaktním rozměrům prostorný. Cestovat v pěti nebo jet na dovolenou do Chorvatska by asi žádná hitparáda nebyla, ale to není to, oč u Yarisu běží. Pochválit musím skvělý výhled z auta všemi směry i tak akurátně, příjemně vyšší posaz.
V průběhu těch sedmi dní mě oslovilo hned několik řidiček a řidičů, kterým se Yaris Hybrid líbil, uvažují o něm nebo je zajímají hybridní technologie. Skoro vždy přišla řeč na spolehlivost, životnost a servis. Toyota už vyrábí hybridní auta dobrých 20 let! Jsou známy případy hybridů, které najely více jak milion kilometrů, a Toyota na hybridní systém poskytuje záruku 6 let a na baterie dokonce 10 let (i pětiletý ojetý Yaris Hybrid tak bude mí ještě dalších pět let záruku). Servisní prohlídky jsou jen o cca 200 až 600 Kč dražší v porovnání s benzinovou verzí (15 000 km – 3741 Kč, 30 000 km – 5211 Kč, 45 000 km – 4129 Kč) a celý hybridní systém Toyoty prokázal za ty roky obdivuhodnou spolehlivost.
Obliba hybridních aut rok od roku roste a Toyota je tady královnou. U mě den ode dne rostla obliba zapůjčeného Yarisu Hybrid. Je živý, tichý, obrovskou výhodou je komfortní podvozek a sametově řadící automat. Yaris je navíc skvěle vybavený, prostorný a je z něho hezky vidět do všech stran.
Čtete dále, mimo jiné zpověď spokojené majitelky Yarisu Hybrid…
Tags – toyota, yaris, hybrid, test, VPV, autokabelky
Foto: Ondřej Kroutil – Steering Media
Bydlíš ve městě a nebojíš se zkoušet nové věci? Nechceš řadit, chceš pohodlí a dobrou výbavu, chceš hezké a neotřelé auto, které bude živé, prostorné a praktické? Yaris hybrid se zároveň může pochlubit akustickým komfortem, který by mu před pár lety mohly závidět i leckteré manažerské sedany. A rozhodně „neurazí“ přehlednou karoserií ani dobrým výhledem z vozu.
Je, či není drahý? Ve standardní výbavě všech verzí najdete předkolizní bezpečnostní systém (pokud je vyhodnoceno riziko nehody, systém vás upozorní a případně aktivuje brzdový asistent), systém upozornění na opuštění jízdního pruhu, automatická dálková světla, automatické stěrače, hlídání tlaku v pneumatikách, funkci zpožděného zhasnutí světel po odchodu z auta (follow me home) či multifunkční volant. Od středního stupně výbavy Active je ve standardu i rozpoznávání dopravních značek, parkovací kamera, tempomat a u hybridu i automatická dvouzónová klimatizace. A to zdaleka není vše. Mnou vychvalovaný bezklíčkový přístup je v paketu Smart za 15 000 Kč spolu s vyhřívanými předními sedadly a další výbavou. Nejlevnější hybrid stojí 387 900 Kč (výbava Live), jako nejlepší poměr ceny a výbavy bych doporučila stupeň výbavy Active (404 900 Kč). Škoda Fabia s o něco chudší výbavou, lehce vyšším výkonem a automatickou převodovkou vyjde na 371 900 Kč (1.0 TSI Style).
Je tichý a ještě tišší, celý hybridní systém funguje naprosto bezchybně, nemusíte se učit nic speciálního, řídí se jako každé jiné auto. Také si ho můžete koupit kvůli bohaté výbavě, prostornému interiéru, komfortnímu podvozku, nízké spotřebě nebo proto, že se s ním parkuje jedna radost.
Podívat jinam byste se měly, hledáte-li auto se sportovnějšími jízdními vlastnostmi. Parkovací kamera je skvělá věc, ale mám ráda, když je kombinovaná ještě s akustickým upozorněním, což u Yarisu chybí. V kufru chybí háčky na tašky s nákupem, nastavování sklonu opěradla páčkou a vahou těla je méně přesné a příjemné než otočným kolečkem.
Za týden si člověk auto sice parádně vyzkouší, ale tak nějak neprožije. Alexandra Bušková má Yaris Hybrid již dva roky, velmi ho chválí, jen spotřebou byla od počátku trochu zklamaná. Já mohu říci, že nové provedení je úspornější, já se dostala na 3,9 litru na sto.
Za hlavní konkurenty TOYOTY YARIS považuji Hondu Jazz, Citroën C3, Škodu Fabia, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Volkswagen Polo, Ford Fiesta a Renault Clio.
Přeji hezký den.S hodnocením hybrid.Yarisu paní Vostrou souhlasím.Auto mám 4 roky a veliká spokojenost.Jízda město a meziměsto témeř bezkonkurenční.Svělý podvozek,rychlé a klidné rozjezdy,autom.řazení perfektně spolupracuje s hybrid.systémem.Jezdím ze spotřebou v průměru 4,3l.Jízda na dálnici?Stačí to rozjet /motor je hlučnější/ a potom trochu ubrat na plynu.Hlučnější příznaky zmizí a spotřeba klesá na příjemných 3až 5l.
A co mi trochu vadí je malá intenzita osvětlení při couvání a horší výhled přes pravý sloupek čel.skla při průjezdu prudších zatáček./sloupky byly zesíleny z důvodu větší bezpečnosti/.
Děkuji za zajímavé postřehy. Přeju spousty dalších spokojených kilometrů! :-)
Pavel
Připojuji se k doporučení v článku. Stačí usednout a využívat volant, plyn a brzdu. Planetový převod je tím nejplynulejším, co jsem kdy mohl řídit. Popojíždění v koloně bez cukaní, plynule bez námahy. Parkování bez cukání a klidně i pomalinku. Rozjezd do kopce bez chcípání, poskakování nebo couvání.