Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo 1.6 TDI (2016)

Za hranice všedních dní

 

Naši letošní velkou předsezonní redakční cestu do Chorvatska jsme zároveň využili k důkladnému otestování Škody Rapid Spaceback Monte Carlo s turbodieselem 1.6 TDI pro modelový rok 2016, tedy s výkonem 85 kW (115 k). Speciální výbava přitahovala v Chorvatsku docela pozornost – inu, potrpí si tam na hezká auta více než Češi…

 

V rámci velké reportážní cesty, která detailně zmapovala několik tras na chorvatskou Istrii a rovněž se věnovala tématům spojeným s co možná nejlepším prožitím letní dovolené v Chorvatsku, jsme důkladně proklepli jedno z nejoblíbenějších českých aut – Škodu Rapid s turbodieselem 1.6 TDI, jako stvořenou pro dlouhé cestování. Níže uvedený minitest nemá klasické schéma recenzí na mém blogu, ale díky vysokému nájezdu kilometrů považuji získané postřehy za užitečné.

 

Modelový rok 2016

Rapid doznal v rámci modernizace pro modelový rok 2016 nejvíce změn z celé modelové řady Škoda. ESP má nyní navíc ve standardu multikolizní brzdu a funkci stabilizace přívěsu, blinkry jsou součástí zpětných zrcátek a je možné si objednat nové prvky, jako například asistent únavy řidiče, funkci automatického brzdění a třeba i diody denního svícení. Změny se dotkly také pohonných jednotek, a tak byl pod kapotou testovaného vozu nový agregát 1.6 TDI s výkonem 85 kW (115 k), který na nás zapůsobil veskrze pozitivně.

Rapid se s modelovým rokem 2016 docela dost pozměnil.

Ideální motor na dlouhé cesty

Během redakční cesty na Istrii jsme za 2351 km logicky nejvíce prověřili nový turbodiesel 1.6 TDI (85 kW/115 k). Na dlouhou cestu s mnoha dálničními úseky se nám jevil optimální. Má rezervu výkonu k zrychlování na dálnici, dobře odstupňovanou převodovku a je i úsporný. Počítač po absolvovaní celé trasy, na níž jsme měli i hodně popojíždění po městečkách, příjemnou spotřebu 4,8 l/100 km. Oficiální průměr by měl být 4,2/l, takže rozdíl oproti výrobcem udávané spotřebě je vzhledem k charakteru trasy (hory v Rakousku, dálnice) i nutnému používání klimatizace velmi příznivý.

V rámci chorvatského tripu jsme ujeli 2351 km se slušnou spotřebou 4,8 l/100 km.

Verze Monte Carlo se líbí

Panoramatická střecha v černém provedení a s malým spoilerem, páté dveře s prodlouženým sklem, vnější zrcátka a zadní lakovaný spoiler rovněž v černém provedení, prodloužené zadní sklo, speciální litá kola, zatmavené zadní skupinové svítilny i přední mlhové světlomety… Byť je výbava Monte Carlo jakousi náhražkou sportovního provedení, je fakt, že vzhledově působí vážně efektně. V prudkém chorvatském slunci jsme se jen výjimečně mohli kochat výhledy prosklenou střechou, většinou bylo třeba mít zataženou krycí roletu. Výbava Monte Carlo proměnila i interiér, paket Dynamic obsahuje nejen dekorační lišty a kryty pedálů z ušlechtilé oceli, ale i sportovní sedadla. Ta se ukázala být praktická (solidní boční opora) a také pohodlná, ani po více než dvou tisících kilometrech záda nerozbolela. Zavazadelník naše dvojice výbavou na krátký třídenní pobyt moc nevyzkoušela, ale jeho tvar, praktická omyvatelná podlaha i síť na ochranu zavazadel proti posunu signalizují praktičnost.

 

Mohlo by vás zajímat:

Reportáž: Na skok na Istrii…

Kudy na Istrii? Přehled tras

Jak se vyhnout slovinské dálnici a ušetřit?

Istrie – kam vyrazit, když už vás omrzí ležet na pláži?

7 důvodů proč vyrazit na Istrii

Náklady na cestu do Chorvatska

Balíte auto na dovolenou? Pozor!

 

Autorem postřehů a minitestu Škody Rapid je můj kolega Tomáš Pudil, který díky své specializaci na autoturistiku realizoval velkou reportáž na Istrii.

Je tohle auto pro tebe?

JSI TO TY?

Rapid je v první řadě běžným praktickým autem, takže pro tebe určitě hrají roli finance a hodnota, kterou za vynaložené peníze získáš. Pokud se ale budeme bavit o verzi Monte Carlo s novým turbodieselem, už se od výchozí cílové skupiny dost lišíš – chceš i v této třídě auto, které svým vzhledem zaujme, nevadí ti tedy být trochu za exota. Také asi jezdíš dlouhé vzdálenosti a za volantem trávíš spoustu času – chceš tedy úsporný a v rámci této modelové řady co možná nejvýkonnější turbodiesel a chápeš přímou souvislost s vyšší finanční investicí.

 

A MÁŠ NA NI?

Základní Rapid přijde na 308 900 Kč, což je za poměrně velké auto slušná cena, jenže se jedná o základní verzi 1.2 TSI ve výbavě Active. Testovaný turbodiesel pořídíš nejlevněji ve výbavě Ambition, a to za 430 900 Kč, solidně vybavená (např. vč. panoramatické střechy) verze Monte Carlo pak přijde na 483 900 Kč. A nech si pár kaček na užitečné příplatky – třeba na asistent rozjezdu do kopce (2000 Kč) či síťový program (1000 Kč).

Pro a proti

PROČ SI JI KOUPIT?

Rapid je určitě dobrou volbou z rozumu. Je to za vynaložené peníze docela velké auto, které ve verzi Spaceback i celkem dobře vypadá. U verze Monte Carlo budou určitě primární roli hrát emoce a je fakt, že se designérům povedlo udělat z mála (rozuměj obyčejné auto) docela velkou show. Dobrým důvodem pro je i nový motor, který je poměrně výkonný a zároveň s ním budeš jezdit kolem 5 l/100 km.

 

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

U verze Monte Carlo tě v kombinaci s testovaným motorem může vyplašit pohled do ceníku – přeci jen skoro půl milionu za vůz této třídy je docela dost. Se základním motorem 1.2 TSI (90 k) ušetříš u stejné výbavy přes 100 000 Kč! K dalším negativům patří spíše jen dílčí věci, jako třeba chybějící asistent rozjezdu do kopce, který by asi měl být ve standardu, či poměrně zastarale působící základní navigace a její grafika.

 

MŮJ TIP

Rapid si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Škodovka už tradičně zná recept na to, jak z rozšířeného auta, které stojí na každém rohu, udělat co možná nejefektivněji líbivý kousek, za kterým se kdekdo otočí. A Rapid ve verzi Monte Carlo opravdu nevypadá špatně. S cenou velmi blízkou malým autům je Rapid prostorným vozem atakujícím nižší střední třídu a dá se s ním úplně normálně cestovat i tisíce kilometrů daleko. Jízdní vlastnosti jsou dostačující účelu, sportovní svezení u něj většina řidičů stejně ani nečeká. Nový motor zaslouží pochvalu – i praxe prokázala, že je opravdu dynamičtější a jeho apetit není vůbec velký.

 

 

Mělo by vás ještě zajímat

Za hlavní konkurenty ŠKODY RAPID považuji nejen Hyundai i30 a Kiu Cee’d, ale i Renault Megane, Peugeot 308 nebo třeba Opel Astra.

Technické údaje

Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo 1.6 TDI (2016)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 308 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 430 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 483 900 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 598 cm³
  • Nejvyšší výkon: 115 k při otáčkách: 4 400/min
  • Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při otáčkách: 1 500/min
  • Převodovka: Pětistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 304 mm
  • Šířka: 1 706 mm
  • Výška: 1 459 mm
  • Rozvor: 2 602 mm
  • Objem kufru (základní): 415 l
  • Objem kufru (největší): 1 380 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 260 kg
  • Užitečné zatížení: 535 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 3,4 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 4,1 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 4,8 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 107 g/km
  • Objem nádrže: 55 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 198 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *