ccc
Naši letošní velkou předsezonní redakční cestu do Chorvatska jsme zároveň využili k důkladnému otestování Škody Rapid Spaceback Monte Carlo s turbodieselem 1.6 TDI pro modelový rok 2016, tedy s výkonem 85 kW (115 k). Speciální výbava přitahovala v Chorvatsku docela pozornost – inu, potrpí si tam na hezká auta více než Češi…
V rámci velké reportážní cesty, která detailně zmapovala několik tras na chorvatskou Istrii a rovněž se věnovala tématům spojeným s co možná nejlepším prožitím letní dovolené v Chorvatsku, jsme důkladně proklepli jedno z nejoblíbenějších českých aut – Škodu Rapid s turbodieselem 1.6 TDI, jako stvořenou pro dlouhé cestování. Níže uvedený minitest nemá klasické schéma recenzí na mém blogu, ale díky vysokému nájezdu kilometrů považuji získané postřehy za užitečné.
Rapid doznal v rámci modernizace pro modelový rok 2016 nejvíce změn z celé modelové řady Škoda. ESP má nyní navíc ve standardu multikolizní brzdu a funkci stabilizace přívěsu, blinkry jsou součástí zpětných zrcátek a je možné si objednat nové prvky, jako například asistent únavy řidiče, funkci automatického brzdění a třeba i diody denního svícení. Změny se dotkly také pohonných jednotek, a tak byl pod kapotou testovaného vozu nový agregát 1.6 TDI s výkonem 85 kW (115 k), který na nás zapůsobil veskrze pozitivně.
Rapid se s modelovým rokem 2016 docela dost pozměnil.
Během redakční cesty na Istrii jsme za 2351 km logicky nejvíce prověřili nový turbodiesel 1.6 TDI (85 kW/115 k). Na dlouhou cestu s mnoha dálničními úseky se nám jevil optimální. Má rezervu výkonu k zrychlování na dálnici, dobře odstupňovanou převodovku a je i úsporný. Počítač po absolvovaní celé trasy, na níž jsme měli i hodně popojíždění po městečkách, příjemnou spotřebu 4,8 l/100 km. Oficiální průměr by měl být 4,2/l, takže rozdíl oproti výrobcem udávané spotřebě je vzhledem k charakteru trasy (hory v Rakousku, dálnice) i nutnému používání klimatizace velmi příznivý.
V rámci chorvatského tripu jsme ujeli 2351 km se slušnou spotřebou 4,8 l/100 km.
Panoramatická střecha v černém provedení a s malým spoilerem, páté dveře s prodlouženým sklem, vnější zrcátka a zadní lakovaný spoiler rovněž v černém provedení, prodloužené zadní sklo, speciální litá kola, zatmavené zadní skupinové svítilny i přední mlhové světlomety… Byť je výbava Monte Carlo jakousi náhražkou sportovního provedení, je fakt, že vzhledově působí vážně efektně. V prudkém chorvatském slunci jsme se jen výjimečně mohli kochat výhledy prosklenou střechou, většinou bylo třeba mít zataženou krycí roletu. Výbava Monte Carlo proměnila i interiér, paket Dynamic obsahuje nejen dekorační lišty a kryty pedálů z ušlechtilé oceli, ale i sportovní sedadla. Ta se ukázala být praktická (solidní boční opora) a také pohodlná, ani po více než dvou tisících kilometrech záda nerozbolela. Zavazadelník naše dvojice výbavou na krátký třídenní pobyt moc nevyzkoušela, ale jeho tvar, praktická omyvatelná podlaha i síť na ochranu zavazadel proti posunu signalizují praktičnost.
Jak se vyhnout slovinské dálnici a ušetřit?
Istrie – kam vyrazit, když už vás omrzí ležet na pláži?
7 důvodů proč vyrazit na Istrii
Náklady na cestu do Chorvatska
Balíte auto na dovolenou? Pozor!
Autorem postřehů a minitestu Škody Rapid je můj kolega Tomáš Pudil, který díky své specializaci na autoturistiku realizoval velkou reportáž na Istrii.
Rapid je v první řadě běžným praktickým autem, takže pro tebe určitě hrají roli finance a hodnota, kterou za vynaložené peníze získáš. Pokud se ale budeme bavit o verzi Monte Carlo s novým turbodieselem, už se od výchozí cílové skupiny dost lišíš – chceš i v této třídě auto, které svým vzhledem zaujme, nevadí ti tedy být trochu za exota. Také asi jezdíš dlouhé vzdálenosti a za volantem trávíš spoustu času – chceš tedy úsporný a v rámci této modelové řady co možná nejvýkonnější turbodiesel a chápeš přímou souvislost s vyšší finanční investicí.
Základní Rapid přijde na 308 900 Kč, což je za poměrně velké auto slušná cena, jenže se jedná o základní verzi 1.2 TSI ve výbavě Active. Testovaný turbodiesel pořídíš nejlevněji ve výbavě Ambition, a to za 430 900 Kč, solidně vybavená (např. vč. panoramatické střechy) verze Monte Carlo pak přijde na 483 900 Kč. A nech si pár kaček na užitečné příplatky – třeba na asistent rozjezdu do kopce (2000 Kč) či síťový program (1000 Kč).
Rapid je určitě dobrou volbou z rozumu. Je to za vynaložené peníze docela velké auto, které ve verzi Spaceback i celkem dobře vypadá. U verze Monte Carlo budou určitě primární roli hrát emoce a je fakt, že se designérům povedlo udělat z mála (rozuměj obyčejné auto) docela velkou show. Dobrým důvodem pro je i nový motor, který je poměrně výkonný a zároveň s ním budeš jezdit kolem 5 l/100 km.
U verze Monte Carlo tě v kombinaci s testovaným motorem může vyplašit pohled do ceníku – přeci jen skoro půl milionu za vůz této třídy je docela dost. Se základním motorem 1.2 TSI (90 k) ušetříš u stejné výbavy přes 100 000 Kč! K dalším negativům patří spíše jen dílčí věci, jako třeba chybějící asistent rozjezdu do kopce, který by asi měl být ve standardu, či poměrně zastarale působící základní navigace a její grafika.
Rapid si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Škodovka už tradičně zná recept na to, jak z rozšířeného auta, které stojí na každém rohu, udělat co možná nejefektivněji líbivý kousek, za kterým se kdekdo otočí. A Rapid ve verzi Monte Carlo opravdu nevypadá špatně. S cenou velmi blízkou malým autům je Rapid prostorným vozem atakujícím nižší střední třídu a dá se s ním úplně normálně cestovat i tisíce kilometrů daleko. Jízdní vlastnosti jsou dostačující účelu, sportovní svezení u něj většina řidičů stejně ani nečeká. Nový motor zaslouží pochvalu – i praxe prokázala, že je opravdu dynamičtější a jeho apetit není vůbec velký.
Za hlavní konkurenty ŠKODY RAPID považuji nejen Hyundai i30 a Kiu Cee’d, ale i Renault Megane, Peugeot 308 nebo třeba Opel Astra.