Yaris je tichošlápek, ať už jede jen na elektriku nebo nastartuje benzinový motor.
Pozvánka na event AMG Driving Academy se neodmítá! 🤩 Na vlastní kůži jsem si vyzkoušela, co tahle vysoká škola řidičská svým „studentům“ nabízí. Slibovaná reportáž je tu!
Co je AMG Driving Academy, kde a jak se konají eventy, která rodina je nejrychlejší na světě (přece AMG 😜) a jak se AMG skvěle daří na českém trhu, jste si už mohly přečíst v předchozím postu zde. Teď už ale přijměte pozvání na samotnou akci.
Z Prahy do Mostu je to nějakých 100 km a hodina až hodina a půl cesty v závislosti na tom, z které části Prahy jedete, v kterou denní dobu a s jakým autem. 🏎🚗 Do Mostu na okruh si můžete vyrazit i samy na dny volného testování (free autodrom auto) nebo na nějaký kurz (na polygonu nad okruhem se pořádají i školy smyku) anebo se podívat na závody. Termíny a informace najdete v kalendáři na stránkách okruhu zde.
Příjezd v předvečer eventu. Ježdění se konalo na mosteckém autodromu, ale jelikož v Mostě nenajdete „reprezentativní“ hotel s dostatečnou kapacitou pro akci AMG, bydlelo se v nedalekém Chomutově v Hotelu 99. Z vlastní zkušenosti však můžu v Mostě doporučit například Hotel Kapitol. Je pár minut od okruhu, před několika lety zrekonstruovaný a prostě na přespání rozhodně fajn.
Milé přivítání na pokoji. Osobní dopis, program a rámeček s kartičkou „Vera, welcome to the world’s fasters family“. Čas si trochu přepudrovat nosík a vyrazit na prezentaci a večeři.
Ta se konala v restauraci Republika. Stylová restaurace s milou obsluhou rozhodně stojí za návštěvu, pokud někdy zavítáte do Chomutova. V jídelním lístku najdete i pár „vegošských“ jídel, případně vám na přání udělají nějakou specialitku stejně jako mně. Ochutnat tu můžete i místní víno (přiznám se, že jsem vůbec netušila, že jsou u Chomutova vinice).
Ale dost opájení, je čas na prezentaci (nejzajímavější informace z prezentace AMG zde) a školení na zítra. Představili se nám instruktoři – automobiloví závodníci Martin Semerád a Aleš Jirásek a profesionální instruktor Jakub Michalovič, kterého můžete vidět za volantem v promo videích Mercedesu a AMG ČR.
Zítra budeme mít napilno. Program začíná v 8:30 a celý den se bude jezdit. A to jako vážně, přiznám se, že jsem ani nevěřila, že může mít akce tak plný harmonogram, ale skutečně 5 minut mezi jednotlivými tréninky, něco přes půl hodinku na oběd, žádné prostoje. Takže dobrou a zítra na viděnou 😉
Příjezd na okruh, nikdo nemohl zůstat na pochybách, jaká akce se tu dneska koná. AMG Driving Academy tu pořádalo hned tři eventy. První pro novináře a blogery a dva pro své současné i potenciální zákazníky. Ráda bych vám sem dala odkaz na akce AMG Driving Academy, ale jelikož jsou termíny plné i bez publicity na internetu, nemá zatím česká Driving Academy své webové stránky. Informace o akcích pro zákazníky tak můžete získat jen u svého dealera AMG. 😜
Kdopak to tu na nás čeká? 🤩 Budeme rozděleni do čtyř skupin po osmi, v jednom autě budeme vždy trénovat dva a střídat se. Čekají na nás 3×4 AMG krasavci. Jedna skupina se skládá z dvou AMG GT a dvou GLC 63 AMG, druhá skupina pak ze dvou E 63 AMG a dvou C 63 AMG a třetí skupinu pak tvoří tři GLA 45 AMG a jedno CLA 45 AMG. Krásná možnost si je všechny vyzkoušet a porovnat.
Po rozcvičce (no, spíš protahovačce, věřte, že řízení na okruhu není jako cesta na shopping, například při prudších korekcích volantem si můžete snadno něco natáhnout) následuje slalom na čas. Podle časů a rychlosti jsme byli rozděleni do tří skupin. Slalom bohužel není moje silná stránka a v devět ráno ze sebe ještě nejsem jakožto typická sova schopná vydat to nejlepší. Takže i když moje závodnické ego nejásá, se zařazením do druhé skupiny jsem nakonec spokojená.
První trénink – plný plyn a plné brzdy. Na cílové rovince mosteckého autodromu máme „za úkol“ odstartovat stylem „co to dá“ (trénujeme s AMG GT a GLC 63 AMG, takže to docela dává 😜) a následně zastavit ve vyznačeném čtverci na konci rovinky. Ale zastavení musí vyjít tak, že naplno brzdíte. Žádné takové pustit plyn, přibrzdit, odhadnout si to a v klidu nějak dobrzdit na značky. Nee, tohle je nácvik odhadu brzdné dráhy, tady z nějakých 160 až 180 km/h. Musím říct, že to není jen tak, a že s GLC mi to šlo lépe, AMG GT se svými nadpozemsky účinnými brzdami je trochu nezvyk, takže při první jízdě jsem zastavila daleko dříve, než jsem měla. Ale trénink je to skvělý a s každým opakováním člověk získává lepší odhad.
No nejvyšší čas dát nějaký post na Instagram. 📲📸 Takže rychle fotit, sdílet, nahrávat. Popravdě jsem to tu opravdu horko těžko stíhala, i když jsem vám tam toho chtěla dát co nejvíc. Ale ono to taky není špatné, to správné tady a teď není na sociálních sítích…
Před každým tréninkem máme rozpravu s našimi instruktory. Moji skupinu vedl Jakub Michalovič a další dva instruktoři AMG Driving Academy z Polska díky spolupráci české a polské DA. Musím říct, že všichni byli naprosto úžasní, profesionální, ale zároveň milí, vstřícní a rozhodně nebyla nuda.
Nácvik závodní stopy. Jak efektivně využívat celou šířku dráhy, jak správně brzdit, zatáčet, kdy přidávat plyn. Nás instruktor v čele, v autě máme vysílačku, takže se „online“ dozvídáme potřebné informace a také komentáře k tomu, co třeba neděláme správně. Ti instruktoři vidí všechno, je tohle možný?! 😜 S každým kolem se zvyšuje tempo a musím říct, že i když by si někdo mohl myslet, že ježdění za zaváděcím autem bude nuda, nebylo tomu tak. Nejvíc jsem si užila jízdu s AMG GT v pozici první za zaváděcím autem s instruktorem. Na okruhu jsme jezdili v rámci dvou tréninků, poprvé s AMG GT a E 63 AMG. Podruhé s C63 AMG a GLC 63 AMG. Jen pro upřesnění, vypnout všechny stabilizační systémy dovoleno nebylo, ale věřte, že „sport handling mode“ dovolí hodně!
Tak trochu jiná škola smyku s AMG. Zkoušíme rozdíl v chování E63 AMG s pohonem 4Matic+ a C63 AMG se zadním náhonem. Nácvik nedotáčivého a přetáčivého smyku, jak ho vyvolat a jak ho korigovat nebo jak si ho užívat? Myslete na to, že fyzika tady fakt funguje, při brzdění či ubrání plynu jde váha na přední kola, ty pak mají lepší kontakt s asfaltem. Při přidání plynu se zase auto „staví na zadní“. Když auto nechce zatočit, nemá cenu více kroutit volantem. Když zatáčí až moc, nebo lépe řečeno, když se přetáčí, je třeba citlivá práce s plynem i volantem. Ale to by vydalo na samostatný článek, chcete?
Na okruhu člověku vyhládne ještě spolehlivěji než na čerstvém vzduchu. 🍲 Po celý den jsme se mohli občerstvovat skvělými snacky, ovocem, domácími limonádami, kávou či čajem. A vynikající byl i oběd s výběrem z mnoha předkrmů a několika teplých jídel. Ani tady nechyběly saláty a vegošské pokrmy. No, musím říct, že jsem se nikdy na okruhu tak dobře nenajedla. Většinou je to nějaká nouzovka a junk food, ale tady to byl přímo gastronomický zážitek. Musím říct, že eventy AMG Driving Academy jsou dotažené do detailu a připravené pro nejnáročnější zákazníky.
Po obědě následovalo společné focení. Ještěže není vidět to plné břicho a boule za ušima. 😋 Tuhle fotku jsme na závěr dostali na památku spolu s účastnickým certifikátem, který je vstupenkou na Advanced Driving Academy.
A zase ten slalom. Tentokrát ale v trochu jiném podání jakési malé trati, na které se člověk učí správně najíždět do sérií zatáček. Projet správně jednu zatáčku je docela snadné, ale když na sebe zatáčky navazují v těsném sledu, je třeba při průjezdu tou první už myslet na to, jakou zvolíte stopu na nájezd do té další. A také je důležité nepřehnat nájezdovou rychlost, což se s tak silnými auty může stát jedna dvě. A ze zatáčky se zrychluje ideálně, až když máte srovnaná kola, jinak to prostě nefunguje…🤓
A jede se dál, teda tentokrát trochu přibrzdíme, a to doslova. Nácvik vyhýbacího manévru při brzdění. Začínáme na 50 km/h a tváříme se, že je to nuda. Finále na nějakých 120 km/h už ale rozhodně zvedne tepovku. I když všichni ti jízdní asitenti už dnes umí velké věci, za volantem jste vy. Je-li před vámi „překážka“ a vy víte, že to nedobrzdíte, nemá cenu čekat, až to práskne. Třeba se lze vyhnout. Ale opět je důležité hlavně včas reagovat, naplno brzdit, přitom už se směřovat na tu správnou stranu pro objetí překážky a před ní pak udělat úhybný manévr. Věřte, že tenhle trénink v žádném případě není pro řidiče, kterým teče mléko po bradě, rozhodně se i tady má člověk co přiučit.
Ve třetím odpoledním tréninku se opět jezdilo po okruhu a pak následovaly okruhové taxi jízdy. Naši instruktoři nás svezli v AMG GT R, AMG GT a C 63 AMG. Já se přiznám, že mám taxi jízdy ráda a vždy si to užívám. Jela jsme s naším instruktorem Kubou a to často dveřmi napřed. 🚨 Co vám budu povídat.👌🤩
Předávání absolventských certifikátů byl hezký závěrečný obřad a možnost poděkovat našim instruktorům a celé AMG Driving Academy za úžasný den! Musím říct, že i člověk, který si různými řidičskými kurzy ať už soukromě nebo v rámci novinářských eventů prošel, se tu má co přiučit a co zopakovat. A to mám i závodní praxi. Takže můžu jenom a jenom doporučit!
Foto: AMG DA a Ondřej Kroutil – Steering Media
Rádo se stalo, jsem moc ráda, že se článek líbí! 😊
Viagra
Děkuji za vynikající článek!