Hyundai Ioniq – Kam ten svět spěje?! :-)

12.11.2016 Veronika Petrů , , 0 komentářů

Automobilky se snaží transformovat naše myšlení o autech a jejich pohonech. Už nemáme chtít „lejt“ do aut benzin nebo naftu, ale máme energii pro svoje ježdění čerpat ze zásuvky. Nevím, jestli celkově vejce nepředběhlo slepici, ale i tak stojí rozhodně za to podívat se zblízka na jednu zásadní elektro-novinku Hyundai Ioniq. Měla jsem možnost osobního setkání, první dva kousky už jsou v ČR. Svoje dojmy se vám pokusím zprostředkovat v následujících řádcích.

Nedávno jsem jela pro Praze taxíkem. Jaké bylo moje překvapení, když přijel pán v Nissanu Leaf. Elektromobil si hrozně pochvaloval, dokonce bych řekla, že byl pro tuhle technologii hodně zapálený. Chlubil se dobrým dojezdem, vyprávěl o tom, jak krásně funguje rychlonabíjení, na nějakých 80 % kapacity baterky má prý dobito za 20 minut, navíc dobíjecí stanice i u nás rostou jak houby po dešti. Elektromobil jako taxikářské auto mi přijde naprosto dokonalý, chápu, rozumím, umím si to představit. Jenže se zdá, že elektromobily budeme mít postupem času v garáži i my, co milujeme vůni benzinu. To si zatím představit nedovedu, ale snažím se mít jak se říká „otevřenou mysl“. A tak jsem se jednoho listopadového dne vydala seznámit se zásadní novinkou tohoto segmentu, Hyundaiem Ioniq.

Ioniq, těší mě!

Hyundai Ioniq se bude vyrábět jako hybrid, elektromobil a plug-in hybrid, takovou škálu ekologických pohonů v jedné modelové řadě nikdo jiný nenabízí. Jen na vysvětlenou, hybrid má klasický benzinový motor a elektromotor (1.6 GDI o výkonu 105 koní a elektromotor o výkonu 44 koní). Ty vzájemně spolupracují a baterky se dobíjejí rekuperací a od spalovacího motoru. Plug-in hybrid (1.6 GDI/105 koní a elektromotor o výkonu 61 koní) je něco podobného, ale baterky navíc můžete dobíjet i ze zásuvky. Elektromobil (120 koní) je energeticky závislý jen na zásuvce. Ionig by šlo velikostně zařadit do nižší střední třídy (patří sem například VW Golf), tedy mezi takové autokabelky na běžné „nošení“. :-)

První dojem

Není se čeho bát!

Jeli jste někdy například s Toyotou Prius, s obecně asi nejznámějším hybridem? Žádné speciální zacházení tahle auta od řidiče nepotřebují. Vše si díky vlastní inteligenci pracuje, jak je potřeba, bez vašeho zásahu. Spotřeba samozřejmě i tady záleží na tom, jak moc šlapete na plyn (u hybridu výrobce udává 3,4 l/100 km). Elektromobil od hybridu poznáte podle masky, elektromobil ji má „plnou“, hybrid má mezi světly klasickou mřížku. Ani jízda s elektromobilem se v základu neliší od jízdy s klasickým autem. Jen na benzinku můžete jet maximálně tak na kafe. Pozitivní zprávou je deklarovaný dojezd 280 kilometrů. To už není špatné, s mým Subaru WRX STi občas na jednu nádrž neujedu více. :-D

Zvláštnosti elektrické verze

Místo voliče rychlostí automatu jsou u elektrické verze tlačítka (značení je klasické) a „pádla“ pod volantem neslouží k manuálnímu řazení, ale k nastavování stupně rekuperace. To pocítíte jako sílu brzdění motorem, čím větší stupeň rekuperace si nastavíte, tím více auto po sundání nohy z plynového pedálu zpomaluje. Pro efektivní využití elektromobilu by se s tím člověk měl naučit dobře pracovat.

hyundai-ioniq_autokabelky_012

Palec nahoru

  • design, taková příjemná kombinace normálního auta se sci-fi elektro nádechem (Ioniq dokonce dostal cenu Red Dot)
  • útulný, praktický a prostorný interiér
  • komfortní podvozek
  • odhlučnění interiéru
  • šestistupňový dvouspojkový automat DCT (hybridní verze)
  • přesné řízení
  • bohatá výbava (v nabídce nový navigační systém s doživotní aktualizací map, indukční dobíjení telefonu, palubní systém podporující propojení s telefonem přes Apple CarPlay či Android Auto, autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu a další)
  • dojezd elektromobilu, minimálně 200 km bych považovala za reálných (použité jsou lithium-iontové baterie, které jsou lehčí a rychleji se nabíjejí – rychlonabíječka je dobije za 24 minut, obyčejná za 4 hodiny)
  • záruky – v základu 5 let bez omezení kilometrů a 8 let nebo 200 tisíc km záruka na baterku
  • Jezdí se s tím prakticky jako s normálním autem, což ode mě berte jako chválu.

hyundai-ioniq_autokabelky_011

Palec dolů

  • Při razantnějším brzdění (tedy rekuperaci energie) nebo při aktivnějším zrychlování jsou slyšet „kosmické“ (takové pískavé) zvuky. Nijak to neruší ani neplaší, jen je to nezvyk.
  • U hybridu chybí tlačítko elektrického módu, práci motoru a elektromotoru řídí Ioniq sám a vy mu do toho nemůžete „kecat“.
  • Rekuperační brzdění by mohlo být při nastavení nejvyššího stupně klidně intenzivnější (elektrická verze).
  • rázy na příčných nerovnostech (zaznamenala jsem u elektrické verze, která má zadní nápravu tvořenou zkrutnou příčkou, hybrid má víceprvkovou zadní nápravu)
  • vyšší posaz za volantem (Možná vám to vadit nebude, ale já to nemám ráda.)
  • Ještě k tomu designu, trochu mi připomíná Hondu Insight, ale co, všechno už tu vlastně určitým způsobem bylo, že? :-)

 

Nyní se začne prodávat hybridní a elektrický Ioniq, verze Plug-in přijde příští rok. Základní cena hybridního provedení je 699 990 Kč, elektrickou verzi koupíte od 859 990 Kč. Pro představu, hybrid je o 45 000 Kč levnější než Toyota Prius, elektrická verze se dá srovnat s Nissanem Leaf, který je ve srovnatelné verzi o nějakou tu tisícovku levnější, ovšem Ioniq nabídne lepší parametry. Delší dojezd a výkonnější motor.

Avantgardní typy jásají, líbit se může i extravagantním, jednoduše je to něco extra.

 

Jak vidíte budoucnost vy? Dokážete si ve své garáži představit elektromobil?

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *