Yaris je tichošlápek, ať už jede jen na elektriku nebo nastartuje benzinový motor.
Subaru je specialista na čtyřkolky (moc dobře to vím, jedno mám doma). Je tak logické, že má dnes v nabídce drtivou převahu SUV a crossoverů. Pokud vám ale stejně jako mně chybí nějaký „normální“ model, tak mám pro vás dobrou zprávu – Impreza je zpět! Já už s ní jezdila a ze všech těch úžasných dojmů se musím vypsat, takže jdu na to!
Nová Impreza se automobilovému světu představila už loni v březnu. Původně se vůbec neměla začít prodávat v Evropě. Ale nějaké šťastné rozhodnutí tomu chtělo, že přijela i k nám.
Víte, že design obvykle moc nehodnotím. To je prostě hrozně individuální a nejlepší máte, když se kouknete do galerie. Ale tentokrát se musím zeptat – také z Imprezy cítíte Japonsko? Kdyby se zakrylo logo výrobce, tipovaly byste, že jde o japonské auto? Já určitě ano. Všimněte si také prolisů na dveřích, na prezentaci jsem se dozvěděla, že jsou ve tvaru japonského písma. Co je tam napsáno, jsem ale nezjistila. :-)
Pokud byste si nebyly jisté, tak Impreza je autokabelka velikosti VW Golf nebo Opelu Astra. Ovšem své konkurenty maličko přerostla. Trochu se podobá svému staršímu sourozenci – kombi Subaru Levorq (o tom jsem vám už psala – zde), dokonce z bočního pohledu trochu vypadá jako kombi. Ale zpět ještě k rozměrům – Impreza má na délku bezmála 4,5 metru, a tím trumfuje skoro všechny konkurenty ve své třídě. Zda jsou ty vnější rozměry ku prospěchu v interiéru, si vyzkouším a vy se to dozvíte níže.
Impreza má nejhezčí interiér, jaký jsem kdy u Subaru viděla. V Americe se dokonce umístila v žebříčku Wards 10 Best Interiors. Vnitřek novinky navíc působí hodnotně, a to jak zpracováním, tak materiály příjemnými na dotek. Středem palubní desky je 8palcový dotykový displej informačně-zábavního systému, který lze spojit s Apple CarPlay nebo Android Auto, což je vážně skvělá věc. A prozradím, že jsem si s tímhle systémem celkově hned porozuměla.
Jak už jsem psala v úvodu, synonymum pro Subaru je 4×4. Impreza bude ve všech verzích standardně s pohonem na všechny čtyři (Symmetrical AWD). Zároveň přichází se zcela novou technikou, dostala platformu všeříkajícně nazvanou „Global Platform“, kterou v budoucnu dostanou i další subárka.
Kromě pohonu čtyř kol je Subaru známé také motory typu boxer. Válce motoru nestojí, ale leží (výhodou je nízké těžiště) a s trochou představivosti boxují proti sobě. Ale ve skutečnosti samozřejmě spolupracují a pracují pro naši zábavu za volantem (někdy tedy jen potřebu přepravit se z bodu A do bodu B). Pod kapotou Imprezy budou výhradně benzinové nepřeplňované motory, a to šestnáctistovka o výkonu 114 koní a dvoulitr s výkonem 156 koní. Turbo pod kapotou nebude, to ale najdete například v kombi Levorq.
Zajímavé je, že Impreza nebude nabízena s manuální převodovkou. U luxusních aut už je to běžné, ale v téhle „velikosti“ je to opravdu vzácnost. Vlastně je to takový bonus, za automat se jinak připlácí. O samočinné řazení se bude starat převodovka CVT Lineartronic. To je takzvaná bezestupňová převodovka, která plynule upravuje převodový poměr podle jízdní situace a vašich povelů plynovým pedálem. Setkat se s ní jinak můžete nejčastěji u hybridních aut.
Subaru chce být jedničkou v bezpečnosti. Impreza tak kromě tuhého „obalu“ standardně a do všech verzí dostane EyeSight. Systém s nikdy nespícími kamerami, které zajišťují sledování jízdních pruhů a udržování v nich, funkci adaptivního tempomatu, ale i varování před nehodou a nouzové brzdění, pokud už jde opravdu do tuhého. Senzory v zadním nárazníku pak ještě hlídají mrtvé úhly a varují když vycouváváte z řady parkujících aut. Konec konců systém EyeSight je jedním z důvodu, proč Impreza není i s manuální převodovkou. S automatem totiž tyhle asistenty prostě fungují lépe.
Tři stupně výbavy, dva motory. Základní výbava je bohatá a když si člověk vezme, že má ve standardu automatickou převodovku, která obvykle bývá za příplatek nějakých 40 tisíc korun, pohon všech čtyř kol nebo právě zmíněný bezpečnostně-asistenční systém EyeSight, tak začne chápat i na danou třídu vyšší základní cenu 560 000 Kč. Tady se připlácí prakticky jen za metalízu, pokud chcete, a to 12 000 Kč. Kompletní ceník najdete zde.
Vyzkoušela jsem si verzi 2.0i s výkonem 156 koní ve výbavě Executive. To už se dnes člověku moc často nepoštěstí svézt se s dvoulitrem bez turba. Papá nějakých 7 l/100 km, ale ačkoli jsem se tu jako první rozepsala o motoru, největší dojem na mě udělalo něco jiného. Tak jdeme hodnotit!
Pokud nutně netrváte na manuální převodovce nebo dieselu a netrpíte přesvědčením „Japonec až nakonec“, tak vám Imprezu můžu vřele doporučit. Jezdí totiž vážně výborně, na české silnice je po všech stránkách ideální. Pořád s ní pohodlně zaparkujete ve městě, a přitom po dálnici jezdí jako nůž máslem. Samozřejmě musíte docenit bohatou základní výbavu i to, že Impreza je čtyřkolka, abyste pochopily vyšší cenu.
Mimochodem, víte, že se napříč značkami v posledních letech prakticky neprodávají chudě vybavené základní verze? Ony už ani neexistují takové ty „Fabie Junior“ a podobné hity. A já myslím, že je to dobře. Spočítejte si, kolik času v autě strávíte! Investice do hezké výbavy auta je vlastně investice do sebe sama. A to je vždycky investice skvělá! ??♀️
P.S. Ta úvodní fotka a „ksichtění“ v rubrice Moje dojmy jsou z „fotoboxu“ z prezentace Subaru Impreza. Vzhledem k tomu, že bylo typické listopadové počasí, auta špinavá a mě mrznul úsměv, tak jsem si říkala, že sem dám i tyhle sranda obrázky, aspoň nějaká změna. ?