Týden s Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI (2018)

Batoh pro náročné

Je tomu už nějaký ten pátek, kdy batoh povýšil ze sportovně-praktického zavazadla na stylový doplněk a trendy alternativu dámské kabelky. Stejně tak tomu je u aut. Batohem na Autokabelkách nazývám rodinná MPV. Ani ta už dávno nejsou z hlediska stylu „nut/dným zlem“, když potřebujete hodně místa pro děti, psy a hromadu vašich věcí…

Osobně mě zmiňovaný „batožnický“ trend zatím míjel, nebo lépe řečeno jsem se mu úspěšně bránila. Ty kabelky, to je prostě moje. A ani MPV se mi moc často do spárů nedostávají, ale řekla jsem si, že je to velká škoda. O koupi rodinného auta podle statistik až z 80 % rozhodují ženy. Muž je hlava rodiny a žena krk, který s tou hlavou kroutí, jak říká moje maminka. 😉 Takže si tentokrát otestujeme Volkswagen Sportsvan, „autobatoh“ do každé rodiny. 😁

1. DEN

Žádný designový výstřelek, ale model, který bude „in“ i více sezón.

Vyzvedávám si VW Sportsvan na test a trochu se to ve mně pere, na co mám koukat dříve. Na design nebo praktičnost? Musím říct, že Sportsvan vypadá k světu, na první pohled je to auto na každý den a prakticky každou příležitost, kámoš, i když je samá ostrá hrana a linie, což teda mně se moc líbí. Celkově žádný designový výstřelek, ale model, který bude „in“ i více sezón. Sednete a jedete, ovládání je intuitivní, vše logicky uspořádané, v dobrém dosahu z místa řidiče a vše působí velmi kvalitním dojmem.

2. DEN

Je čas prozkoumat, jak je na tom Sportsvan s prostorem a kapsami a kapsičkami, rozumějte s kufrem a odkládacími prostory. Tady je třeba si uvědomit, že jde o nižší střední třídu, auto na základě modelu Golf, tedy auto spíše menší nebo kompaktní, chcete-li. Máte-li pocit, že když někam s rodinou vyrážíte, potřebovaly byste dodávku, byl by pro vás asi lepší Sharan. Ale ten už je o půl milionu dražší a rozhodně nebude tak praktický i do města. No ale zpět k vnitřnímu uspořádání Sportsvanu. Vezmeme to odzadu. Objem kufru je 590 litrů, což je cca jako u „legendární“ Octavie kombi. 😉 Navíc je velmi praktický (hranatý), a tím pádem dobře využitelný, a má nízkou nakládací hranu, takže těžké věci netřeba zvedat moc vysoko. Vzadu najdete posuvné sedačky s nastavitelným sklonem a na opěradlech předních sedadel výklopné stolky. Schránka před spolujezdcem by mohla být větší, ale jinak je tu spousta odkládacích prostor, vedle držáku na kelímky se ještě vejdou žvýkačky nebo klíče, leccos odložíte před řadící páku, větší věci a cokoli, co nechcete, aby bylo na očích, do loketní opěrky. Anebo dokonce do šuplíku pod sedačkou. Prostorné jsou i kapsy ve dveřích. A celý interiér je velký a vzdušný, dokonce i můj bezmála 2 metry vysoký manžel si pohodlně dozadu sedne „za sebe“ a ještě mu zbude pár centimetrů nad hlavou.

3. DEN

Asi byste u podobného auta čekaly turbodiesel, i mě to napadlo, i když už to zdaleka není takové dogma. Pod kapotou má tenhle Sportsvan motor 1.5 TSI. Jde o jednu z novinek nedávno na trh uvedeného, modernizované Golfu Sportsvan. Přeplňovaný čtyřválec, který umí vypínat dva válce v případě, že od auta zrovna nežádáte výkon. A jak postupně zjišťuju, rozdíl ve spotřebě oproti TDI nemusí být nijak dramatický. Jen tak pro zajímavost, tahle technologie se jmenuje ACT a překvapilo mě, že Sportsvan klidně dva válce vypne i když jedete s lehkou nohou po dálnici rychlostí okolo 120 km/h. To, jak moc šlapete na plyn, tak má na spotřebu ještě větší vliv než obvykle. Zatím jsem zjistila, že jsme s ním schopná jezdit za 8 i za 5 l/100km. Motor je úžasně tichý, i když má maličko hrubší zvuk, ale vůbec to neruší. Ani jízdu na 2 válce nemáte šanci podle zvuku odhalit, jen se vám objeví na přístrojovém panelu nápis „režim 2 válce“ a ikonka „Eco“. Opětovné nastartování se zaznamenat dá, maličko to cukne. Jinak motor neprotestuje ani když ho podtáčíte, a přitom jde i hezky do otáček, když potřebujete přidat či předjet.

4. DEN

Pokud volba motoru může někoho překvapit, tak volba převodovky nikoli. Jde o klasický šestistupňový manuál. Díky pružnému motoru nemusíte řadit moc často, navíc je řazení velmi hladké a lehké a jednotlivé „kvalty“ tam prostě hezky padají. To, že by mohly být dráhy kratší, je asi hloupost u rodinného auta psát, naopak musím říct, že je tady řazení lepší než u některých „zážitkověji“ se tvářících aut. V nabídce je ještě automatická sedmistupňová (dvouspojková) převodovka DSG a navzdory v předchozích řádcích napsanému si myslím, že automat by byl vzhledem k charakteru auta ještě lepší volbou. A to bych nebyla já, abych si nerýpla do systému stop&start. Tenhle Sportsvan umí z křižovatky vyrazit docela čile. Motor startuje na první kontakt nohy se spojkou. Ale kdyby vás to „chcípání“ nebavilo… Jak vypnout stop&start systém už možná víte a pokud ne, tak jukněte na tenhle vlog.

5. DEN

Adaptivní tempomat (sériově od Comfortline) je skvělý i v hustém městském provozu nebo v úsecích měření rychlosti.

Co si rozhodně zaslouží větší komentář, je adaptivní tempomat, který testovaný Sportsvan měl. Jde o prvek sériové výbavy od stupně Comfortline. Je praktický na dálnici, kdy za vás svým způsobem ovládá plynový a brzdový pedál až do rychlosti 210 km/h a udržuje rozumný odstup od aut před vámi. Můžete si nastavit vzdálenost, tam záleží na vaší preferenci, větší vzdálenost je komfortnější z toho pohledu, že Sportsvan jemněji brzdí, kratší vzdálenost zase spíše přinutí spoluúčastníky provozu opustit levý pruh a pustit vás. A navíc méně hrozí, že usnete. 😁 Adaptivní tempomat je však skvělý i v hustém městském provozu nebo v úsecích měření rychlosti. Ať žije postování na Instagram za volantem. 📲  Nee, to rozhodně není správně, i když se přiznám, že v koloně většinou telefon v ruce mám. Tam zas člověka může zachránit Front Assist neboli systém sledování prostoru před vozem s funkcí nouzového brzdění „City Brake“.

6. DEN

Předchůdcem Sportsvanu byl Golf Plus. Celkem jasné a jednoznačné pojmenování. Více místa, více praktičnosti. V roce 2014 se tento model přejmenoval na Sportsvan. „Van“ by člověk ještě pochopil, ale „sport“? Po necelém týdnu musím říct, že i tohle pojmenování je velmi trefné. V téhle třídě rodinných aut je Golf Sportsvan skutečný sportovec. Má totiž schopný podvozek a moc hezky se řídí, opravdu bych to v téhle třídě nečekala. V zatáčkách se nijak dramaticky nenaklání a dá se s ním i docela příjemně pospíchat. 😉  Ano, dalo by se říci, že je trochu tvrdší než někteří konkurenti a naopak se nedá úplně říci, že nerovnosti žehlí. Ale na jeho obranu musím říct, že když si nastavíte komfortní režim (testovaný kousek měl adaptivní regulaci podvozku DCC za 26 200 Kč) tak nabízí dostatek komfortu předním i zadním cestujícím, jednoduše vám, vašim dětem, vašim psům i kočkám. 👶🐶🐱 A to i když jedete po rozbité silnici. Přesně jak se v dané třídě sluší a patří.

7. DEN

I zbytky mých přesvědčení o vhodnosti turbodieselového motoru do rodinného batůžku jsou ta tam. Motor 1.5 TSI mě opravdu přesvědčil o svých kvalitách. Sportsvan se bude nezanedbatelnou část svého automobilového života proplétat městskými uličkami, o víkendu a v létě vyrazí na delší cestu. V obou typech provozu tenhle motor nezklame. A ještě pár postřehů na závěr. Ať už s manuálem jezdíte od náctiletého věku a každý den nebo jen občas, určitě oceníte funkci Auto Hold. Samočinně brzdí když stojíte a pomůže s rozjezdem, což je hlavně v kopci paráda. Pravděpodobně oceníte i vyšší posaz, pohodlné sedačky a dobrý výhled z auta všemi směry. Chválím i palubní informačně-zábavní systém, ovládá se dotykově, ale například na hlasitost tu máte klasický ovladač, což je podle mě nejlepší řešení (jinak hlasitost lze měnit i tlačítky na volantu). Obecně mě těší, že vše jde snadno a lehce ovládat, vše je po ruce, vše má hladký chod. To prostě my holky umíme ocenit. A zvlášť maminy nucené posilovat bicepsy dítkem v náručí, taškami s nákupem i manipulací s kočárkem, dětským kolem či tříkolkou. 🤕 Výhodou jsou i velké přední dveře, které lze otevřít prakticky do pravého úhlu a snadno se tak nastupuje. A za zmínku určitě stojí i úzké a zapuštěné prahy, takže si při nastupování neušpiníte kalhoty, i když vaše auto už dlouho na vrchní vrstvě laku necítilo vůni autošamponu.

 

Pokud bych si někdy místo kabelky pořídila batůžek, Sportsvan by rozhodně byl v mém hledáčku.
Co na něho říkáte vy?

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení! ?

Tags –  Volkswagensportsvantest, VPV, autokabelky

Foto: Ondřej Kroutil – Steering Media

 

Je tohle auto pro tebe?

JSI TO TY?

Máš jedno či dvě děti? Hodilo by se ti, kdyby den měl aspoň 26 hodin, a oceníš tak každou pomoc a usnadnění života? Hledáš auto, ve kterém bude vše fungovat tak jak má, bude se snadno ovládat a ulehčí ti plnění každodenních úkolů? Potřebuješ velký kufr a celkově prostorné auto s dobrou výbavou a rozumnou spotřebou? A máš otevřenou mysl a tím pádem nebereš naftový motor v rodinném autě jako dogma?

 

A MÁŠ NA NĚJ?

Nejlevnější Sportsvan lze pořídit za 454 900 Kč (verze 1.0 TSI/110 koní). Už základní výbava Trendline (výhradně pro tento motor) nabídne různé bezpečnostní a asistenční systémy, klimatizaci a elektrické ovládání všech okýnek. Testovaná verze je v základu o nějakých 100 000 Kč dražší, nabízí se totiž už ve vyšším stupni výbavy Comfortline, který má v základu mimo jiné i zmiňovaný adaptivní tempomat. Příplatek za automatickou převodovku by byl 60 000 Kč. V nabídce je pak ještě o 20 koní silnější verze testovaného motoru, dále pak turbodiesely 1.6 TDI/115 koní (od 635 900 Kč) a 2.0 TDI/150 koní (od 721 900 Kč). Pro zajímavost, zimní paket, jehož součástí jsou vyhřívaná sedadla (samostatně koupit nejdou) vyjde na 17 000 Kč, vyhřívaný volant 3000 Kč, LED světla (velmi doporučuju) 37 800 Kč a bezklíčkové odemykání a startování Keyless Access 9700 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Jednoznačně pro mluví: snadné ovládání, rozmístění ovládacích prvků, doširoka se otevírající dveře usnadňující nastupování, velký vnitřní prostor a přitom kompaktní rozměry auta, dostatek odkládacích prostor a prakticky řešený interiér, příjemné jízdní vlastnosti, živý motor, lehké řazení, nadčasový design, dobrá výbava a v neposlední řadě s trochou sebeovládání i přímo vynikající spotřeba.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Při přejezdu velkých nerovností jsou slyšet (naštěstí ne moc cítit) rázy od kol. Podívat jinam se budete muset i v případě, že vaše rodina není kompaktních rozměrů, a potřebujete tak spíše krosnu než batoh. Jinak není z uživatelského hlediska Sportsvanu moc co vytknout.

 

Základní tříválec bude asi na auto velikosti Sportsvanu slabý, a i když byste byly na dynamiku nenáročné, slabé motory nedoporučuji, předjet chce občas každý a čím déle tenhle manévr trvá, tím logicky hůře. Testovanému motoru dávám své doporučení, variantou je ještě o 20 koníků silnější verze, kterou lze pořídit i v automatu, což by podle mě byla úplně ideální volba. Turbodiesel bych nebrala, snad jen v případě, že byste chtěly s Sportsvanem taxikařit nebo najedete řekněme 30 000 a více tisíc kilometrů ročně.

Konkurence

Za konkurenty VOLKSWAGENU SPORTSVAN považuji Renault Scénic, Ford C-Max, Citroën C4 Picasso, Kiu Carens, Fiat 500L kombi nebo Mercedes-Benz třídy B.

 

Technické údaje

Týden s Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI (2018)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 454 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 547 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 849 627 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 498 cm³
  • Nejvyšší výkon: 130 k při otáčkách: 4 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 200 Nm při otáčkách: 1 400/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: MPV
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 351 mm
  • Šířka: 1 807 mm
  • Výška: 1 613 mm
  • Rozvor: 2 670 mm
  • Objem kufru (základní): 590 l
  • Objem kufru (největší): 1 520 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 410 kg
  • Užitečné zatížení: 510 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,1 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 6,4 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,3 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,4 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 116 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 s
  • Nejvyšší rychlost: 202 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *