Subaru WRX STI 2.5 Turbo (2015)

BeSTIe i beránek

 

Trochu neobvyklé dámské auto, ale věřte, nevěřte, ženy za jeho volantem potkávám. Přehled mám, jelikož WRX STI je moje srdcová záležitost, a tak na silnici neunikne mé pozornosti. Na nové provedení tohohle rychlého sedanu s obřím křídlem jsem byla pekelně zvědavá!

Žádné sériové Subaru (Impreza) WRX STI nikdy nezapřelo, ani zapírat nechtělo, geny rallyového speciálu. „Rallyové“ Subaru se však aktuálně vrhá na jiný automobilový sport a to vytrvalostní okruhové závody. Na novince je odklon od živočišného rally k načančanějším okruhům znát. A to je pro nás holky vcelku dobrá zpráva. :-)

1. DEN

Hrubián, extrovert, soutěživec, ale i gentleman.

STIčko na sebe strhává pohledy okolí a zároveň budí respekt. Hodnocení jeho designu na líbí/nelíbí samozřejmě záleží na osobním vkusu. Někomu může svalnatá karoserie a obří křídlo na zádi připadat prvoplánovitě vyzývavé, jinému právě tohle může imponovat. Pravdou ale je, že i mnohá jiná sportovní auta nebo sportovní verze běžných modelů tento styl nyní přijímají za svůj, a to jen a prostě proto, že velká křídla, spoilery, výrazná barva karoserie a snaha odlišit se jsou momentálně moderní a žádoucí.  To STI má svůj neměnný a osobitý styl. Dalo by se říci, že „teatrálně“ vyzývavé bylo od (ne)paměti (od roku 1994, kdy přišlo na trh první provedení).
STI prostě vždy bylo nepřehlédnutelným „zjevem“, svou muskulaturou i svérázným stylem, který tak trochu kašlal na to, co zrovna je a není v módě. Návrháři poslední generace však asi leželi celé dny a noci v časopisech o automobilové módě, a novinka je tak o poznání stylovější a současnější než kterákoli předchozí generace. Otvor v přední kapotě pro sání vzduchu k mezichladiči je dominantní, přitom je ale uhlazeněji zakomponován do celkového vzhledu přední části. Místo antény je na střeše lépe vypadající „ploutvička“. Oceňuji, že efektní spoiler na předním nárazníku není jako u jiných sportovních aut tak blízko zemi. Díky tomu se nemusím bát parkovat příčně u chodníku, do obrubníku normální výšky totiž spoiler „nenabourá“.

 

 

2. DEN

Druhý den jsme se rozhodla „obětovat“ hodnocení praktické stránky vozu. My holky si chceme sice auto UŽÍVAT, tj. radovat se z toho, jak vypadá a jezdí, ale i UŽÍVAT jako používat a využívat. Potřebujeme, aby nám usnadnilo plnění každodenních úkolů a povinností, urychlilo přesun z místa na místo, aby se do něho leccos vešlo…

Líbí se mi, že STI je čtyřdveřový sedan. A to nejen proto, že sedany mám ráda a považuji je za elegantní klasiku. Je to něco jako béžový trenčkot, ať už je v módě cokoliv, jakékoli výstřelky, s klasikou prostě nemůžete udělat chybu. Zároveň ani nemá cenu rozepisovat se o tom, o kolik jsou čtyřdveřová auta praktičtější než dvoudveřová. Přední dveře jsou navíc krátké a lehké, a tak se z STI vždy snadno vystupuje a to i v řadě blízko u sebe stojících aut.

Interiér je prostorný ve všech směrech, alcantarová přední sedadla s červenými prvky vypadají stylově i anatomicky, ale drobná postava, jako například já, se v nich jaksi ztrácí. Na mě jsou prostě moc široká, což by mi ani tak nevadilo v zimě, když jezdím nabalená jako pumpa, ale jakmile člověk shodí kožich, tak v sedačkách trochu lítá. Zde se na nás drobné ženy moc nemyslelo. Každopádně moc chválím tuhost výplní sedadel, ani moc, ani málo, prostě tak akorát. Velmi pohodlně se sedí i vzadu, komfortně se sem vejde i vzrostlý chlap, takže už žádné výmluvy, že ten váš musí řídit, protože to je jediné místo v celém autě, kde se mu pohodlně sedí, zatímco vy se bez problému vejdete i dozadu. :-)
Kufr je na sportovní auto opravdu veliký, ale taky docela dost hluboký, takže když se mi něco zakutálí až za opěradla zadních sedadel musím se pořádně natáhnout (a při tom samozřejmě kabátem setřu špínu ze zadního nárazníku). Opěradla zadních sedadel lze sklopit, což se může hodit třeba na Vánoce, když povezete stromeček. :-D

 

3. DEN

Pokud jste měli tu čest s některou z předchozích generací, tak asi víte, že kvalita plastů i designové provedení interiéru byly trochu „out“. Pokud je na karoserii vidět posun směrem k aktuálním automobilovým trendům, v interiéru to není posun, ale přímo skok. Na výběr jsou dva stupně výbavy, lepší Sport (+90 000 Kč), testovaná verze, má v základní výbavě prakticky vše, co vás napadne, připlatit si můžete jen metalízu, třeba tuhle krásnou modrou, která vyjde na 12 000 Kč. Nechybí parkovací kamera ani navigace, která se ovládá přes dotykový displej multimediálního systému, který je dominantou středové konzole palubní desky. Dotykové ovládání je velmi intuitivní a rychlé na naučení, logika ovládání je navíc podobná přenosným navigacím, takže bude bez problému spolupracovat i s technickými antitalenty. :-) V kapičce nad středovým panelem je ještě jeden displej, zde se zobrazují jízdní údaje. Sledovat zde můžete spotřebu, různé statistiky vaší jízdy, ale třeba i aktuální provozní hodnoty. Zajímavý je například tlak turbodmychadla nebo míra stlačení plynového pedálu vyjádřená v procentech. Displej má hezkou grafiku a jednotlivé obrazovky se přepínají tlačítkem „enter“ mezi výdechy ventilace.

Před řadicí pákou je praktická odkládací přihrádka ideální na sluneční brýle či lesk na rty, za ní pak dva držáky na nápoje. V jednom z nich mám prakticky stále zabydlený telefon. Následuje přihrádka v loketní opěrce, kde je umístěný vstup USB. Kromě flešky s hudbou zde našlo místo i moje oblíbené velké balení žvýkaček, papírové kapesníky nebo pouzdro s věrnostními kartami do obchodů, které se mi nevešlo do malé žluté kabelky, kterou jsem si dnes na focení vzala. Přihrádka před spolujezdcem je celkem malá, kdyby byla o polovinu větší, vůbec bych se nezlobila. Přece jen úložných prostor je nejen doma, ale i v autě vždy nedostatek. :-)

Možná vás překvapí, jak skvěle dokáže tohle „testosteronové“ auto holce sednout!

 

4. DEN

Volant se skvěle drží, jde ve velkém rozsahu nastavit a lze z něho ovládat mnoho věcí (rádio, tempomat, palubní počítač), to mám ráda. Navíc je dole zploštěný, což vypadá efektně a závodnicky. Řízení je tužší, jak je to u sportovního auta žádoucí, při parkování to samozřejmě nadšení nevyvolá, ale ani manévrování není nic, co by drobnou dámskou ručku namohlo. To i díky tomu, že řízení je velmi strmé, což znamená, že i při menším zatočení volantu přední kola (a tím i celé auto) zatočí více, než je v automobilové konfekci běžné.

Podvozek nového STIčka je ve městě tužší, ale působí velmi robustně. Zároveň se novinka méně naklání v zatáčkách a ochotně zatáčí. Pokud si však chcete její potenciál opravdu užít, musíte se s vyspělým podvozkem a pohonem všech kol naučit jezdit. Jízdu zatáčkou si nejvíce užijete, když zvolíte takovou rychlost na nájezdu do zatáčky, abyste mohly už při zatáčení přidávat plyn. Toho se nemusíte bát, díky pohonu všech kol snese STI i řádné přidání plynu a zatáčkou projede jako přilepené k asfaltu. Nezáludná a čitelná charakteristika spolu s limity, které na silnici najdou jen ty nejodvážnější z nás, činí z STI něco, s čím můžete být pekelně rychlé, vyklepnout nejednoho namachrovaného týpka v bavoráku, a přitom mít pocit jistoty a bezpečné rezervy.

 

5. DEN

Spotřeba je asi něco, co nemá v této třídě cenu příliš řešit. Je jasné, že chcete-li jezdit „za šest“, podobné auto bude mít do vaší garáže vstup zakázán. Tohle je sportovní auto, kde se s vyššími účty za benzin musí počítat. S STIčkem se dá jezdit za 10 l/100 km, ale i za 20 litrů na sto a více. Záleží na typu provozu a hlavně na tom, jak člověk za volantem zvládá krotit svůj temperament a chuť užívat si, co auto umí. Nádrž by ale mohla být větší, protože po 400 až 450 km (pokud si budete STI užívat plnými doušky, tak i o 100 km dříve) na vás obvykle mrkne „hladové oko“ a STÍčko chce nakrmit. Mně by se líbilo, kdyby byl interval mezi vynucenými návštěvami benzinových pump delší.

Dunivý, basový zvuk motoru podtržený výfukem s čtveřicí laděných koncovek je něco, co mě nepřestává bavit. Motor reaguje na povely plynu překvapivě (na turbem přeplňovaný čtyřválec) ochotně už v nižších otáčkách, pro běžný provoz si vystačíte s rozpětím 2000 až 3000 ot/minutu. V takovém tempu člověk jede na o stupeň vyšší „kvalt“ než v běžných autech. Cesta do práce, pro rohlíky, doprava z místa A do místa B, prostě věcný přesun z jednoho bodu do druhého. S rostoucími otáčkami pak graduje výkon, zvuk i adrenalin v krvi. Z beránka se stává beSTIe, jejíž živočišnost, vrozená soupeřivost i touha po rychlosti vás pohltí. Máte-li rády sportovní auta, víte o čem je řeč. Díky pohonu všech čtyř kol vám STI nepřijemně netahá volant z ruky ani když na plyn šlapete „jako chlap“. Předjíždění je otázkou okamžiku, stejně rychle byste však mohly sbírat body do karty řidiče. Pod kapotou máte 300 koní, z 0 na 100 km/h umí tahle modrá střela zrychlit za 5,2 sekundy, maximálně umí jet více než 250 km/h. Tachometr tak třeba já musím docela hlídat, protože pokušení je velké. :-) O zkrocení rozdováděného STI se postarají výkonné brzdy, nutno však vzít na vědomí, že na pedál je třeba si trochu dupnout, šlápnout větší silou. Ale není to nic hrozného! To řazení šestistupňové převodovky je přesné a nečekaně lehké a stejně tak zlehka jde i pedál spojky.

 

6. DEN

Vedle ruční brzdy se nachází ovladače systému SI-Drive a nastavení mezinápravového diferenciálu DCCD. Začněme s SI-Drive, který ovládá rychlost reakcí motoru na povel vaší pravé nohy skrze plynový pedál. SI-Drive nabízí tři režimy – Inteligent, Sport a Sport Sharp. Standardně jezdí STI v režimu Sport. V režimu Inteligent reaguje motor pomaleji, v režimu Sport Sharp zase bleskurychle. Inteligent je tak vhodný na plynulou, distingovanější jízdu, ideální třeba na rodinný výlet. Chvíle režimu Sport Sharp zase přichází tehdy, když se středobodem vašeho zájmu stane samotná jízda v STI a jeho potenciál.
DCCD (nastavení mezinápravového diferenciálu) je standardně v režimu Auto, kdy rozdělení výkonu motoru mezi přední a zadní kola řídí sama elektronika vozu. Manuálně si pak můžete nastavit, zda chcete více výkonu na předních nebo zadních kolech. „Plus“ znamená více výkonu na předních kolech, „minus“ zase na zadních. Vzhledem k tomu, že už s STI jezdím šestým dnem a se vším jsem si pohrála, využívám standardně nastavený „Sport“ a „Auto“. Mám to tak se vším, když mám něco nové, zkouším co všechno to umí, ale nakonec stejně sklouznu do komfortní zóny nejmenšího odporu. :-) Ale na závodním okruhu nebo oblíbené okresce „Sport Sharp“ a „Auto minus“ určitě využiju.

 

7. DEN

Ačkoli ladovská zima v našich končinách v posledních letech nebývá, pohon všech kol je podle mě vynikající věc. Když odhlédnu od výjimečných jízdních vlastností samotného STI, čtyřkolka dodá pocit jistoty, že vyjedete za každých okolností. Navíc je auto s pohonem 4×4 nejlepším společníkem na dovolené na horách.

Kromě modernějšího vzhledu, propracovanějšího a kvalitněji působícího interiéru se nové STI proti svým předchůdcům může pochlubit uhlazenějším, méně „hrubiánským“ chováním, což my holky oceníme. Rozhodně je novinka autem, které padne do noty širšímu spektru řidiček, než tomu bylo dříve.
V ostatních řidičích vyvolává STI závodnické sklony a pozitivní emoce, které mají často potřebu vyjádřit. Jiní majitelé STI (někdy i majitelé jiných Subaru) mě zdravili, pár nadšenců na mě za ten týden mávalo či mi ukazovalo palec nahoru, na parkovišti to dva pánové nevydrželi a šli mi říct, že mám krásné auto, najet z vedlejší na hlavní nebyl nikdy problém, vždy mě někdo pustil. A levý pruh dálnice byl i v době dopravní špičky volnější, jelikož síla osobnosti STI velila ostatním uhnout doprava. :-) Byl to opravdu krásný a výjimečný týden, stejný jako STI samotné.

 

Je tohle auto pro tebe?

JSI TO TY?

Jsi extrovertka ovšem nikoli free-cool-in(ka)? Nevadí ti strhávat na sebe pohledy ostatních řidičů? Máš ráda sportovní auta a to nejen pro jejich vzhled, ale i pro jejich schopnosti, protože umíš kroutit koláčem (volantem) tak, že většina chlapů jen nestačí zírat? Zároveň jsi praktická a dokážeš ocenit, že ryzí sportovnost STI není nijak „ohrožena“ skutečností, že z tebe jeho podvozek nevytřese duši a že jde o čtyřdveřové auto s velkým kufrem a prostorným interiérem? Chceš čtyřkolku či chceš jedno z mála aut dnešní produkce, které nemá stop-start systém?

 

 

A MÁŠ NA NĚJ?

STI je v nabídce ve dvou verzích, dvou stupních výbavy. Základní provedení vyjde na 1 089 000 Kč, testovaný Sport si Subaru cení na 1 179 000 Kč. Uvědomit si musíš, že je třeba nejen mít našetřeno dostatek peněz na pořízení STI, ale i dobrý měsíční příjem na to, abys mohla uspokojit jeho apetit. Žádá kvalitnější, ale také dražší minimálně 98 oktanový benzin. Navíc „obouvá“ široké pneumatiky a potřebuje ty lepší, sportovní. Opět dražší. Za pět, šest tisíc v Baumaxu jej prostě neobuješ. Dále je třeba počítat s větším opotřebením materiálu, minimálně brzdových destiček, a investicí do lepšího motorového oleje. To pokud si jej chceš užívat naplno a chceš, aby ti dlouho dělalo radost. Na druhou stranu ceny servisu a práce nejsou u Subaru zdaleka tak vyšponované jako u Audi, BMW či Mercedesu. Navíc dostaneš pětiletou záruku. Co se výbavy týče, pokud zvolíš verzi Sport (doporučuji, pozná se podle křídla na zádi, základní provedení je bez něho) není už za co dalšího připlácet, leda za metalický či perleťový lak (12 000 Kč).

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Jednoduše proto, že se do něho zamiluješ! :-) A to pro jeho jízdní vlastnosti, výkon, osobnost a osobitost. Proto, že je to čtyřkolka, proto, že je zatraceně rychlé, proto, že poutá pozornost, proto, že se dokáže až nečekaně přizpůsobit tvým potřebám, náladě, jízdnímu stylu. Proto, že je vhodné na běžné každodenní jezdění po městě i na víkendové řádění. Proto, že je bohatě vybavené, proto, že je vyvážené, proto, že se skvěle řídí, proto, že se za jeho volantem skvěle sedí. Proto, že je sexy! Proto, proto a proto…:-)

 

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Pokud si nedovedeš představit jezdit s autem se spotřebou vyšší než 10 l/100 km, na STI ani nekoukej. Vyhovovat nebude ani zapřísáhlým milovnicím „zadokolek“. STI nemá přímého konkurenta, obdobné modely sice existují, ale buď na STI nemají, nebo jsou charakterově jiné, třeba více „cestovní“. Vadila mi snad jen malá nádrž a schránka před spolujezdcem a široké opěradlo sedadla řidiče. Také by se mi líbilo, kdyby parkovací kamera měla akustickou signalizaci blížící se překážky. „Němá“ kamera sice poslouží, ale musíte na ni při couvání koukat.

 

MŮJ TIP

Pokud STI milujete a chcete, mohu vám doporučit snad jen volbu vyššího stupně výbavy (Sport), investici 12 000 Kč do úžasné modré metalízy. Případně ještě pár peněz do síťového programu do kufru, který udrží věci na svých místech. Jinak v kufru v zatáčkách všechno pekelně lítá. :-) Asi nemá cenu zdůrazňovat, že vám tenhle výběr 100% schvaluju!

Mohlo by vás ještě zajímat

Přímé konkurenty SUBARU WRX STI nemá, obecně bývá srovnáváno s modely jako je Audi S3, Mercedes A45 AMG či BMW 135i xDrive, ale i Škoda Octavia RS.

Technické údaje

Subaru WRX STI 2.5 Turbo (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 1 089 000 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 1 179 000 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 191 000 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Boxer
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 2 457 cm³
  • Nejvyšší výkon: 300 k při otáčkách: 6 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 407 Nm při otáčkách: 4 000/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Sedan
  • Segment: Sportovní vozy
  • Délka: 4 595 mm
  • Šířka: 1 795 mm
  • Výška: 1 475 mm
  • Rozvor: 2 650 mm
  • Objem kufru (základní): 460 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 575 kg
  • Užitečné zatížení: 425 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 10,4 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 14,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 8,4 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 11,6 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 242 g/km
  • Objem nádrže: 60 l
  • Záruka na auto: 5 let
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
  • Nejvyšší rychlost: 255 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *