Jak si zvyknout na automat?

Vždycky jste jezdily jen s autem s manuálem a bojíte se, že s autem s automatickou převodovkou byste neuměly? Jely jste třeba někdy v motokáře nebo v autíčku na autodromu na pouti? A šlo to, ne? Žádný strach, s automatem je to jednodušší, než si myslíte!

Dva pedály místo tří. Jednoduché. Kdo si na automat zvykne, obvykle nechce jinak. Dáte volič (tak se u automatu říká „řadicí páce“) do příslušné polohy a pak už jen vše ovládáte plynem a brzdou, ostatní za vás obstará automatická převodovka. Automat obecně není vhodný pro řidičky se závodními ambicemi, auto s automatem je spíše pro pohodářky.

„P“, „R“, „N“, „D“, „S“, „M“ – písmena znamenají polohy voliče automatu

„P“ = parkujeme – na „péčko“ auto zůstane stát na místě, není třeba ani používat ruční brzdu. Tu doporučuji použít jen při stání v prudším kopci, a to z důvodu ochrany převodovky před zbytečným namáháním a tím i opotřebením. Moderní automaty dokonce polohu „P“ zařadí samy po vypnutí motoru nebo otevření dveří. To vás může „zachránit“, když na to z roztržitosti zapomenete.

„R“ = couváme – jasný jako facka :-)

„N“ = neutrál – hodí se třeba v myčce, kde auto popojíždí po pásu. Jinak tuto polohu v praxi nijak nevyužíváme.

„D“ = jízda – nejdůležitější poloha, sednete do auta, dáte „déčko“ a jedete.

„S“ = sport – jestliže předchozí polohy najdete na voliči každého automatu, „esko“ už převodovka mít může a nemusí. Jde o ekvivalent polohy „D“, v tomto režimu však převodovka řadí a podřazuje rychleji, aby byl navozen pocit sportovnějšího svezení.

„M“ = manuál – není manuál jako manuál, zařazením polohy „M“ se na podlaze spojka neobjeví. Manuální řazení se v tomto případě provádí pohybem voliče vpřed a vzad nebo řadicími „pádly“ pod volantem. Ani tuto polohu nemá nutně každá automatická převodovka a v praxi ji člověk moc nevyužije, proč taky? Dobrá je jen u ryze sportovních modelů, ale to už je jiná písnička…

Na co si dát pozor?

Prakticky jediným úskalím přechodu z auta s manuální převodovkou do toho s automatem je (ne)činnost levé nohy. Levá noha je zvyklá ovládat spojku, má ve zvyku razantně šlápnout na pedál a stlačit ho až k zemi. Pokud tohle udělá a „narazí“ na brzdový pedál (u aut s automatem je brzdový pedál obvykle větší, je na něj totiž místo a větší plocha pedálu znamená komfortnější spolupráci s ním), je krizová situace na světě. Dojde totiž k tomu, že nechtěně panicky zabrzdíte, zastavíte. Ale věřte, že postačí si nohu jen pěkně „odložit“ nalevo, případně se na její nepoužívání prvních pár kilometrů více soustředit a velmi brzy vám bude skutečnost, že má levá noha pohov, úplně přirozená. Mně osobně se ještě párkrát stalo, že jsem sáhla po voliči, jako by to byla řadicí páka, a v tu chvíli jsem omylem za jízdy přeřadila do polohy „N“ (zpátečka je blokovaná, nebojte!). Ale stačí se vzpamatovat, dát tam zpátky „déčko“ a jede se dál.

 

No a abych vás tu jen já nepřesvědčovala o tom, že zvládnout přechod na automat není složité (přece jen jsem tou novinářskou praxí trochu „deformovaná“ a některé věci mi můžou připadat snazší), poprosila jsem svou kamarádku Marušku, která si asi před měsícem koupila svoje první auto s automatem, ať mi řekne, jak tuhle „problematiku“ vidí. :-)

„Automatu jsem se hrozně bála, nechtěla jsem kvůli tomu jezdit ani s manželovým autem, ale když jsem se rozhodovala pro nové auto, tak mě hodně lidí přesvědčovalo, abych si automat vzala, že do Prahy i na dálky je to super. Tak jsem si půjčila z Mercedesu na víkend GLA s automatem, a hned mě třeba hrozně potěšilo to, že je volič automatu udělaný ne jako řadicí páka, ale je umístěný pod volantem (amerika, vypadá jako větší páčka blinkrů :-). Poprvé jsem měla velký respekt a strach, ale po první jízdě jsem byla nadšená. Asi dvakrát se mi stalo, že jsem použila i levou nohu, ale jen na místě, stála jsem na brzdě a při tom se chtěla rozjet, což logicky nešlo. Pak když už jsem dostala svoje nové auto, tak se mi to nestalo ani jednou a mozek automaticky přepnul. Ze začátku jsem nevěděla co dělat s pravou rukou, ale postupně jsem si zvykla a třeba teď pořád přepínám rádio. Je to fakt pohoda mít automat. Až teď v zácpách (jezdím domů po rozkopané D1), jsem si uvědomila, že mně nebolí levá noha. Taky jsem nedávno jela na Slovensko, bylo to 560 km po dálnici a byla to doopravdy paráda. Snad jediné, co mi vadí, je, že když vycouvám z parkoviště na silnici a rychle přeřadím z „R“ na „D“, tak se mi zdá, že ten automat reaguje pomaleji, než když jsem zařadila jedničku u manuálu, přidala plyn a vyjela jako blesk. Pán v Mercedesu říkal, že je to jen pocit, ale manžel to vidí stejně. Ale to je drobnost, každopádně všem vřele doporučuji. Když nové auto, tak automat!!!“

 

Co vy, jezdíte s manuálem či automatem? Jak jste si na automat zvykly a s jakou převodovkou byste chtěly své další auto?

 

Zpět k manuálu

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

4 komentáře

Patricie
14.9.2017

Jezdím jedině s automatem, s manuálem jsem naposled jela v autoškole, nejsem na něj vůbec zvyklá, takže jsem si nemusela zvykat ani na to že levá noha a pravá ruka nemusí nic dělat :-D Manuál bych si asi nikdy nevzala :-)

Odpovědět

Alena
21.1.2018

Poloha N je stále zatiaľ neprebádaná. Jeden povie tak, druhý tak. Tak sa pýtam. Keď prídem do križovatky môžem dať N A ručnú? Alebo je tamen tak. Mám prvý krát automat a fakt netuším či je to v pohode alebo nie. Za jazdy určite nie, ale keď stojím.

Odpovědět

    Věra Petrů Vostrá
    26.1.2018

    Poloha N se prakticky nepoužívá, jak jsem říkala ve videu, člověk ji v praxi využije jen v takové té pásové automatické myčce, kde pás auto „protahuje“ myčkou. Nebo v případě, že je potřeba auto tlačit nebo táhnout. V křižovatce a při stání je naprosto zbytečné. Na křižovatce se nechává poloha „D“ a noha na brzdovém pedálu. Pokud stojíte déle, použijte polohu „P“ a nemusíte stát na brzdě a ani nemusíte zatahovat ruční brzdu. Auto je tak „zabržděné“. Pak jen dáte z „P“ polohu „D“ a jede se dál :-) Ruční brzdu stačí používat jen při parkování v kopci, jinak i při parkování stačí dát polohu „P“.

    Odpovědět

    Věra Petrů Vostrá
    26.1.2018

    Ještě odkaz na video – http://www.autokabelky.cz/na-kaficku/vlog-jak-ridit-auto-s-automatickou-prevodovkou/
    Akorát jsem se k tématu automatické převodovky znovu věnovala, protože se hodně z vás zajímá.

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *