Carsharing aneb boom sdílení

22.2.2018 Věra Petrů Vostrá , , , , 0 komentářů

Když mi nedávno moje úžasná instruktorka Pole Dance vyprávěla o tom, jak si s přítelem půjčovali auto přes carsharing, a jak je to super věc, uvědomila jsem si, že tahle platforma skutečně žije (i když o ní samozřejmě vím, a už jsem o ní i tady na blogu psala). A tak jsem zjišťovala, jak moc velké oblibě se reálně těší. A nestačila jsem se divit. Na to, že jde o novinku loňského roku to docela frčí!

Před časem jsem psala o službě HoopyGo. Na stejném principu funguje například SmileCar. Spojuje majitele aut s těmi, co auto nemají a potřebují si ho půjčit. Největší česká carsharingová firma Car4way auta vlastní a půjčuje. Auto si můžete půjčit třeba jen na cestu za nákupy.
A jak se carsharingovým firmám vede? Zatímco služby sdílené ekonomiky zaměřené např. na zprostředkování ubytování v ČR fungují již delší dobu, carsharing je novinkou loňského roku. Spojila jsem se společností SmileCar, která mi poskytla zajímá data o tom, jak se trh sdílení aut vyvíjí.

Zájem roste každým dnem

Carsharing se v ČR bezpochyby těší stále větší oblibě a narůstá počet lidí, pro něž dává smysl se do něj zapojit. Ze sdílení těží hned dvě skupiny uživatelů: majitelé aut, kteří aktivně nabízejí své vozy s volnou kapacitou, a uživatelé, kteří auto nevlastní a ani jej vlastnit nechtějí a svoje potřeby řeší občasnou zápůjčkou. Počet takto sdílených aut všech poskytovatelů se v ČR ke konci roku 2017 odhadoval na 1 500 automobilů. Carsharing využívá zhruba 20 000 uživatelů, přičemž každý měsíc přibývají tisíce dalších. Mezi místa ČR, kde je carsharing nejvíce využíván, patří Středočeský, Moravskoslezský a Jihomoravský kraj spolu s většinou velkých měst.

Je vlastnictví auta nutnost?

Carsharing staví na novém trendu, kdy vlastní auto přestává být především mezi mladými lidmi ukazatelem společenského statusu. Do roku 2025 prý nebude téměř polovina lidí do 35 let považovat vlastnictví vozu za nutné. K tomu se přidává silný ekonomický aspekt – průměrný automobil stojí až 96 % času nevyužitý na ulici nebo v garáži a majitel ho využívá ze 4 % jeho kapacity, což je zhruba hodina denně. Na druhé straně automobil zapojený do carsharingu si díky propracovanému systému půjčování na sebe vydělá průměrně již za 9 dnů sdílení.

Citigo ale i Mustanga

Mezi nejzastoupenějšími značkami v carsharingu jsou samozřejmě Škoda, Opel, Volkswagen nebo Ford. Půjčit si můžete miniauto, manažérský sedan nebo dodávku. Ale v nabídce najdete i sportovní auta a kabriolety. Takže carsharing může být i cestou jak se svézt ve svém autě snů nebo si jak si obstarat nějakého hezkého společníka na autovýlet.

 

Tak jsem asi staromódní (záměrně se vyhýbám slovu stará), pro mě je auto stylovým doplňkem Autfitu a hlavně láskou. ❤️???‍♀️ Jak to máte vy?

 

 

Pokud se vám článek líbil, tak dejte ❤️. A sledujte Facebook a Instagram Autokabelek, ať jsme ve spojení! ?

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *